Gå til innhold

sjanser for svangerskapsforgiftning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om det er større sjanser for svangerskapsforgiftning ved 2.svangerskap når man hadde det i 1.? Hadde moderat sv.f men ikke før mot slutten. Mener å ha sett at det er størst sjanse første gang.Har plutselig blitt så hoven, med dundrende hodepine. Er det vanlig så tidlig? Er i uke 14+1 tror jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I følge wikipedia er sjansen større, ja. Det er mange mulige årsaker til hodepine og hevelser, så ikke få panikk. Men det er lurt å være føre var, så jeg ville sjekka ut dette så fort som mulig.

Skrevet

Hei!

Sjansen for gjentakelse øker hvis barnet i første svangerskap kom for tidlig pga svangerskapsforgiftning.. Dette er i alle fall beskjeden jeg har fått fra overlegene på rikshospitaler, etter å ha fått alvorlig sv forg med førstemann, og blitt forløst i uke 32.

Jeg er nå gravid med nr to, og følges opp hver uke, pga faren for gjenntakelse. Har i tillegg hatt høyt blodtrykk gjennom hele dette svangerskapet, er nå i uke 29... Heter seg at symptomene ikke viser seg før etter uke 20, men "feilen" oppstår jo tidllig i svangerskapet, så for meg blir det litt unaturlig å tro at ikke kroppen sier i fra underveis.

Det de stadig gjenntar for meg, er at de ikke vet nok, det finnes ingen fasit osv. Ordrett sitat fra en dyktig lege på feltet: "det er som et tihodet troll" vi tror vi har sett alle varianter, og så dukker det opp en som er ny..

konklusjonen blir altså.. Følg godt med på egenhånd, og ikke vær redd for å ta en sjekk. De er temmelig tydelige på at det vil slå ut på blodtrykk og urinprøve (eggehvitte i urin) før det utvikler seg videre.

Om du ikke får utslag på noe, må jeg bare få si at det kun oppgis en "medisin" for å utsette utviklingen, og det er null stress, ro og nok hvile. Høres steinalder ut.. men det kan de visst ikke få sagt ofte nok;)

Jeg ble med førstemann lagt inn med pre eklampsi (sv forgiftning) på en torsdag, og det uviklet seg til eklapsi (neste stadie etter sv forgt. -dvs kramper) innen søndag..

Unner ingen å gjennogå noe lignende. Heldigvis er det svært få som ikke blir satt i gang/forløst, før slike kramper/koma oppstår. Men siden det ikke finnes noen fasit å gå etter, og legene kun er mennesker, kan det oppstå feilvurderinger.

Kraftig hodepine var en av de tingene jeg gikk med før innleggelse, pluss kvalme.. Føltes så bagatellmessig, at jeg ikke klaget. Det viste seg å være bortkastet bekjedenhet;)

Lykke til! Og ikke la deg skremme til annet enn en sjekk, er mange som får mild sv skaps forg uten at det blir til noe mer alvorlig!

Skrevet

har hørt at det er 5 prosent større sjanse for å få det i 2 svangerskap også, hvis du hadde det i det første.. jeg hadde mild sv.skapsforgiftning med nr 1, og håper jeg slipper det denne gangen.

Skrevet

Jeg hadde svangerskapsforgiftning i mitt første svangerskap, men ikke i det andre. Det er to år mellom mine to gutter.

Nå, 13 og 15 år etter, har jeg foreløpig (uke 24) ingen tegn. Jeg burde sånn sett vært utsatt siden:

- jeg har hatt det før

- jeg er nesten som førstegangs igjen

- jeg er 40

Så, det er derfor ingen selvfølge. Men sjekk når du får symptomer. Ro og hvile, samt tett oppfølging.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...