Gjest Skrevet 9. juli 2009 #1 Skrevet 9. juli 2009 Tror dere det er en sammenheng her mellom hva en er oppvokst med og hva en praktiserer? Jeg er f.eks oppvokst med at brus er noe man kun drikker til kos en og annen sen middag og i besøk, sjokoladepålegg er noe vi kun spiser på skiven/rundstykket i helgene etter først 1-2 skiver med noe sundt på. Mannen har vokst opp med "fritt-fram" holdning. Som voksen drikker jeg nesten aldri brus, og får meg sjeldent til å spise sjokoladepålegg fordi det henger veldig igjen hvor usundt det var. Mannen kan derimot godt spise det og gjerne drikke brus. Motsatt så er jeg vokst opp med å bruke sjokolade som trøst, belønning og kos, noe jeg merker jeg fortsatt er farget av, mens dette ikke gjelder for mannen som ikke er oppvokst med dette. Hva er deres erfaringer på disse områdene?
Gjest Sauen har 2 jenter =) Skrevet 9. juli 2009 #2 Skrevet 9. juli 2009 Absolutt. Jeg er oppvokst med saft/vann til hverdags, sunn kost i ukedagene og kos i helgene. Brus kjøper jeg kanskje 2 ganger i året, og drikker ellers når jeg får det servert på besøk. Mannen er oppvokst med brus/juice til alle måltider, mye "kosemat" i ukedagene og har fått velge sitt eget kosthold... Det preget ham veldig når vi møtte hverandre, men nå er han mer preget av meg siden jeg skriver handlelistene, hehe. Sjelden han drikker brus og spiser usunt nå egentlig, og det syns jeg er bra. Jeg ønsker å videreføre holdningene om "alt med måte" til barna mine, og er glad han er enig=) Den med sjokolade har jeg forresten, henger nok igjen fra mamma. Men har blitt veldig flink til å bytte den ut med frukt=)
Hikken Skrevet 9. juli 2009 #3 Skrevet 9. juli 2009 Har det på samme måten. Hos oss var brus og godteri til lørdagsgodt, besøk eller bare litt ekstra kos en kveld en sjelden gang, samboeren (tør ikke skrive sambo lenger nå;-) min derimot har det på samme måten som din mann )
kokosyklus Skrevet 9. juli 2009 #4 Skrevet 9. juli 2009 Jeg er vokst opp med "fritt-fram" holdning når det gjelder sjokoladepålegg, honning på brødskiva og asft til å drikke hver eneste dag. På matpakka fikk jeg kun sundt pålegg, men hjemme fikk jeg velge selv. Valgte noen ganger skojopålegg andre ganger gulost ol. Fikk kun brus i helger og ferier. kjøper aldri sjokoladepålegg selv, frodi jeg vet at jeg spiser det når som helst til boksen er tom. Gjerne i ni tiden på kvelden... Drikker saft når vi har det. Kjøper ikke sukkerfri saft fordi jeg heller velger sukker en kunstig søtning. unner meg en sjokolade satdig vekk, men kjøper ikke godteri i helgene lenger. I stedet for å hive nedpå mengder på lørdag spiser jeg heller en sjokolade eller to i løpet av uka hvis jeg har lyst på det. Min last er dobbel latte, som jeg gjerne kan kjøpe en hver dag av... Barna mine får ikke sjokoladepålegg eller saft å drikke. Kun juice og melk. hva sier det om meg? Noe er vel kanskje farget av, men for å unngå å legge på meg for mye kjøper jeg ikke søte pålegg... sitter forresten å hiver ned en hel pakke marie kjeks... STAY FAT!
Gjest ->>- Skrevet 9. juli 2009 #5 Skrevet 9. juli 2009 Klart det. Sosial arv er en heftig greie, også på disse områdene.
It's all about me Skrevet 9. juli 2009 #6 Skrevet 9. juli 2009 Jeg er oppvokst med at kjølekapet alltid var full av brus og jeg drakk vel ikke noe annet i flere år. Søte pålegg som Sunda, Hapå, Sjokoladepålegg var det alltid på bordet i tilegg til ost, kjøttpålegg og syltetøy. Sjokolade spiste vi fast hver lørdag. Som voksen drikker jeg lite brus, i lange perioder ingenting. Søte pålegge utenom syltetøy har vi omtrent aldri. Så nei, det henger ikke alltid sammen med hva man er vant til og oppvokst med.
Gjest Skrevet 9. juli 2009 #7 Skrevet 9. juli 2009 Så bra! Da satser jeg på at barna våres også vokser opp til å fortsette med å ha vann som favorittdrikk og _ikke_ spise sjokolade som trøstemat, hehe...
Sjefsmegga Skrevet 9. juli 2009 #8 Skrevet 9. juli 2009 Så klart det som oftest har en klar sammenheng, men jeg v et også om de som er fostra opp på nugatti og sirup som er ilhugga helsefreaker og nærmest hysterisk når det kommer til sukker. Selv er jeg vokst opp med at det var forskjell på helg og hverdag, med et sunt og fornuftig kosthold. Tror det er en av grunnene til at overvekt heller ikke eksisterer i familien. Hos min mans familie har det vært det samme. Og slik er det hos oss. Vi unner oss kos i helgene, vi spiser veldig mye grønt og frukt. Har stor matglede, og sunn mat smaker både stor og liten best både i hverdag og helg, selv om vi kan skeie ut med hamburger og pommfri av og til. Brus har vi heller skjeldent. Jeg hater panteflsker nemlig og får vondt i magen av kulsyre.
kokosyklus Skrevet 9. juli 2009 #9 Skrevet 9. juli 2009 Det hersker heller ingen overvekt i vår familie, til tross for litt sjokoladepålegg, nugatti, honning og hapå ved bordet:)
Twintipp og himmelblå Skrevet 9. juli 2009 #10 Skrevet 9. juli 2009 Jeg tror det går begge veier. Vi fikk nesten aldri brus.Godter og is kun på lørdag. Og jeg ble jeg sinnsyk etter dette når jeg fikk mine egne penger. Mannen har vokst opp ikke mye ulikt meg selv. Vi kjører en mer laidback linje. Vi er veldig strikte på tran, og et kosthold som er bra i fht. konsentrasjon og med gode byggesteiner for små kropper. Sønnen vår spiser alt av grønnsaker, all mat, t.o.m blekksprut, he he. Han kan godt få en bolle mellom måltidene, men opplever sjelden at han spør om å få noe. Men, setter vi frem potetgull eller sjokolade på en kveld, så får han, om det er onsdag eller lørdag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå