Gå til innhold

oj oj oj... se hit

Anbefalte innlegg

Skrevet

samboeren min plumpet plutselig ut veldig overaskende igår at han vil ha et barn til... trodde ikke han ville det da han har feid det unna når jeg har nevn flere barn:P men vi ble nå enige om og prøve og se hva som skjer. så i dag sluttet jeg på pillen :) men da har jeg litt spm jeg:p

dattera mi er nå 16 mnd og jeg lurer på hvordan det da vil gå?? er det for tidlig? jeg er vikar der jeg jobber så får vel ikke no penger da? når kan jeg bytte seng på hun jeg har? :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får penger i svangerskapsperm om du har jobbet seks av ti siste måneder før fødsel. Om det er i vikariat er irrelevant, og eventuelle sykepenger er likestilt med inntekt.

Når du kan bytte seng kommer vel mye an på ungen, men de fleste bør takle det greit rundt to-to og et halvt års alder i hvert fall. Dersom grunnen til sengebyttet er økonomi, ville jeg på det sterkeste revurdert barnelagingen.

Skrevet

Joda, så lenge du har vært i jobb 6 av de 10 siste mnd før termin får du penger, om vikariatet ditt går ut er det nav som betaler "lønna" di i permisjonen :-)

Så gøy med to ganske tette da! Lykke til med prøving :-D

Skrevet

Hva mener du med for tidlig i forhold til hva? Får du jobbet mer enn tilsvarende en 50 % stilling under svangerskapet får du forldrepenger, evt. har et engasjement med kontrakt som vikar den tiden. Viss ikke får engangsstønad. Bytte seng bør du kanskje gjøre en stund før babyen kommer slik at den eldste ikke føler at babyen kommer å tar senga. Vi bytta når jenta vår var 2 år. Babyen låg i vugge den første tiden, så hun brukte sprinkelsenga noen måneder etter at vi fikk babyen.

Skrevet

nei, tenker ikke på økonomi på det... men dumt og kjøpe en sprinkelseng til hvis jeg like så godt kunne bytta for hu eldste... for selv om jeg ikke har drit dårlig økonomi, så gidder jeg ikke kaste penger ut av vinduet heller

Skrevet

Du sier jo selv: da får jeg vel ingen penger da? Kanskje ikke det smarteste å planlegge familieøkning med kun en inntekt? Men for all del, om dere slutter på pillen på dagen samboeren din sier han er klar, har dere sikkert tenkt nøye over valget allerede:)

Skrevet

tenker for tidlig som i at jenta jeg har er jo liten ennå, og vil ikke at hun skal føle at hun ikke får nok oppmerksomhet osv osv... babyer har altid hatt en tendens til og være mest spennede når det kommer til slekt og venner... hvis du skjønner? jeg vet mange får to tette og trives med det... men vil vite om dere som da har det, hadde valgt og vente litt til hvis dere fikkvalgt igjen eller noe sånt:p

Skrevet

Jeg har 2 tette. her er det 15,5 mnd imellom de. nr 2 kom uforberedt.det har vært tøfft.men nå som de er 2 og 3,5 år syns jeg det er kjempefint. og ville ikke gjort det om om jeg kunne det. de har det kjempefint sammen. og eldste husker ikke hvcordan det var å være alene. dine kommer jo ikke til å bli så tette heller da. blir over 2 år imellom dem!

Skrevet

å herregud, jeg var ikke ute etter slike snerpete svar som du gir... ja jeg puler på meg unger i hytt og pine for morroskyld... lyst på dem har jeg ikke... hva f*** tenker du med a? selvfølgelig er det gjennomtenkt... jeg har hatt lyt på en liten en til leeeeeeeenge jeg og sagt det til han... hvis du leser alt jeg skreiv så ser du kansje at jeg skreiv at jeg har snakket om det?????????????????????????????????????? jeg SPØR!!!!! vi ender ikke på gata fordi jeg hadde mistet inntekta mi uansett... men jeg vil vite hvordan ting egentlig fungerer... FØR jeg evt sitter der som et spm tegn...

Skrevet

ja det er sant=) og har jo tenk at det er jo egentlig like greit og få de litt tett på hverandre... jeg SKAL ha et barn til en gang uansett, så hvorfor ikke nå? :P

Gjest Sauen har 2 jenter =)
Skrevet

DU må ikke ha jobbet over 50% som en over her sier, du må bare ha tjent så mye at det lønner seg å få permisjonspenger istedenfor engangsstønaden. Du vil få det som er mest gunstig for deg.

Vi tenkte at eldstejenta skulle få stor seng når hun er litt over 2 år, så går babyen over i sprinkelsenga. Hun ligger i vogge nå. Vil heller ikke kjøpe ny sprinkelseng når vi uansett har en stående.

Hvis familie er flink til å hilse på eldste først og snakke om babyen som eldstes baby, tror jeg det skal gå fint. Her sier alle "kan jeg få holde babyen din?" og storesøster blir veldig stolt=)

Den første tiden har vært ganske hard med MYE sjalusi, men de siste dagene har eldste begynt å forstå at baby kan være kjekt også. Det kan være lurt å lese litt om søskensjalusi, og kanskje litt om hvordan barn i den alderen (blir vel mellom 2 og 3 år da?) tenker og reagerer, så er du litt forberedt. Og snakke med andre som har vært i samme situasjon.

Lykke til=)

Skrevet

tuuuusen takk for et bra svar og gode tips =)

Skrevet

trenger ikke å jobbe 50% eller mer.

men du må ha tjent mer enn 1/2 g

Skrevet

fy så voksen du er for alderen da;o) blir flau jeg.. :o)

Skrevet

Ble flau over ditt innlegg, derfor måtte jeg le. Takk for at du gir meg noe å le av. Kjeder meg her jeg sitter, så da er det artig å høre på et nek uttale seg :)

Skrevet

Oioi :D Så moro da Charlotte! :)

Det blir jo nesten som med oss det ;) Blir fin aldersforskjell det da!

Skrevet

er jeg et nek for at jeg vil ha flere barn...??????????? voks opp a...

Skrevet

jaaaa jeg så på fb at du skal ha en til =)=) er det morro??? hihi grattis kjempe kjempe masse=)=) hvordan er det med dere da...????? leeeenge siden nå

Skrevet

Alt bra her vettu! Men er ikke mye energi om dagen, så skal faktisk gå og legge meg nå ;)

Tusen takk! :D Vi er veldig spent :)

Håper ikke dere må prøve alt for lenge før spira sitter da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...