Gå til innhold

Vond lukt av klesvasken:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om denne er på rett plass, men:

Vaskemaskinen min gjør at klesvasken lukter vondt. Nesten litt sur kjellerlukt på en måte..

Jeg har tømt og vasket det lille filteret på maskinen selvom det så og si var rent, og jeg har prøvd de nye vaskamaskinrens greiene de reklamerer så mye for på tv, uten suksess.

Og maskinen er under 1 år gammel.

Er det noen som vet hva som kan være årsaken til dette?

Vil ha ren, godluktende klesvask!! :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har akkurat det samme problemet som deg og har også prøvd nye OMO maskinrens, så jeg lurer på det samme og håper noen kan svare på dette...

Skrevet

Hiv i litt eddik, kjør en vask på 90 grader, tom maskin. Samboeren min hadde en maskin som lukta døden ut av og klærne som kom ut lukta like ille. Eddik løste saken. Tror jeg brukte ca 1/2 - 1 dl i maskina.

Skrevet

Kan bruke klorin inni også. Det blir lukt av klærne hvis de ligger ferdigvaska lenge i trommelen.

Skrevet

Det kan også komme av at du bruker for myke pulver og skyllemiddel i maskina, og at dette ligger å surner.. Vet ikke hva en kan gjøre med det, men det rådet om eddik og klorin hørest jo greit ut...

Skrevet

Hei!

Jeg hadde samme problem, men det var kun på klær av syntetisk materiale (polyester). Jeg søkte litt, og fant en metode som fungerte:

Kjør maskinen med forvask med ca 1 dl eddik i forvaskkammeret. Bruk 25% eddik. Årsaken til den vonde lukten skal visstnok være tungt løselige aluminiumsforbindelser som utskilles ved svette og setter seg i klærne. Den sure eddiken skal i teorien løse opp aluminiumsforbindelsene. Jeg syntes det luktet vondt av selve vaskemaskinen min også, så jeg kjørte noen runder med kokevask på tom maskin med eddik i kammeret for vaskepulver. Etter dette har jeg faktisk ikke vært plaget.

Det som er litt merkelig er at det kun var mine og datteren min sine klær som luktet. Ikke samboeren min eller sønnen min sine. Kan ha noe med kroppskjemi å gjøre...? Derfor må man kanskje prøve seg fram til man finner noe som fungerer.

Andre forslag jeg kom over var å bruke klorin, eller bløtlegge klærne i "baking soda" - er det bakepulver eller natron? Jeg har ikke prøvd det.

Gjør et søk på google med søkeordene "laundry" og "smell" - jeg tror det var slik jeg kom fram til løsningen som fungerte for meg.

Håper det ordner seg! Kjedelig med klær som stinker...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...