Anonym bruker Skrevet 9. juli 2009 #1 Skrevet 9. juli 2009 Hei. Lurer litt på en ting ang foreldreansvar. Har lest litt om dette på nettet bare men slik jeg forstår det, så må jeg gi fra meg halve foreldreansvaret til far, dersom han ønsker dette. Slik at vi deler på å ha dette ansvaret. Men skal sannheten sies så er jeg lite lysten på dette da han sliter med alkoholen, og er samboende med ei som er misbruker av piller og narkotika. Har jeg noe rett på å nekte dette og i så fall hva skjer da ?? Leste at han kan gå rettens vei og i en rett vil far alltid ende opp med å få halvparten av foreldreansvaret... Skjer dette i alle tilfeller?? Veldig takknemmelig for svar.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2009 #2 Skrevet 9. juli 2009 Jeg vet ikke om det er vits i å gå inn for å få fullt foreldreansvar. Det har lite å si i prakis, men du tenker kanskje på full foreldreomsorg slik at barnefar ikke har samværsrett? Da er du nødt til å bevise at han er uskikket som forelder. Jeg hadde kanskje forsøkt å kontakte barnevernet i første omgang. Det er lurt å gjøre det med fullt navn og rykte i stedet for anonymt, for da virker henvendelsen mer seriøs. Det blir også mye vanskeligere for barnefar å bortforklare påstandene i bekymringsmeldingen som tøys og ondsinnede rykter.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2009 #3 Skrevet 9. juli 2009 Du trenger ikke å gi ham delt foreldreansvar. Er en alene ved fødsel har en det helt alene, og da må far til retten om mor ikke vil gi ham det. Og det koster penger for begge parter. Ellers har det ingen daglig betydning å ha delt foreldreansvar, for det har null innvirkning på samvær og omsorg. Det er kun et juridisk begrep, som gjør at i noen tilfeller(som anskaffelse av pass f eks) må begge foreldre godkjenne og skrive under. Du trenger ikke gjøre noe som helst her. Vil han gjøre noe, så får det være opp til ham. Bare sitt på gjerdet, du:) Men noe samvær er vanskelig å nekte ham. Og det gjør ikke ting lettere for deg, om han skulle gå rettens vei for et eller annet om du har nektet alt samvær. Samvær du kan tilby om situasjonen er som den er, kan være noen timer her og der, også sammen med deg om det gjør ting bedre for barnet. Da tilbyr du samvær, så ingen kan ta deg på å nekte ungen å se sin far:) Dette er et "spill", hvor du må trå forsiktig, la far styre om han vil gå videre med ting, men gi tilbud om samvær. Passe på barnet i samme slengen, og deg selv og din trygghet. Ikke nevne det du ikke vil ta opp med far, som foreldreansvar(la ham finne det ut helt selv). Det er ikke lett, og du bør sette deg godt inn i reglene for de ulike begrepene, uten at du forteller far dette og hva du har funnet ut. Det med barnevernet er ikke nødvendig å ta nå. Grunnen er at de ikke gjør noe, så lenge det er hos samværsforelderen det er trøbbel. Da mener de at det er din oppgave som hovedforsørger og mor å passe på og å vurdere samvær. Men en prat med dem er jo greit å ta, slik at du hører hva de sier og at de blir klar over dine vansker(jeg har gjort dette selv). Og en ting skal du være klar over; dersom noen melder far(samværsforelderen) til barnevernet, så er det DEG de kommer til. Dette fordi du er hovedforsørger, og da lurer barnevernet på hvorfor du mener det er greit å sende barnet til en slik fyr og om du er klar over tilstanden der. En sitter litt mellom barken og veden her, som mor og ansvarlig; på ene siden har du retten, far og advokater som mener barnet skal se og kjenne sin far. På andre siden har du barnevernet, som mener du hele tiden skal tenke på barnets beste og nekte samvær om nødvendig. Dette er grunnen til at du skal passe på og lese deg opp på lover og regler, og gi litt samvær men ikke for mye. Bare nok til at du ikke nekter det helt. Det er dette som er grunnen til at jeg kaller det et spill.... Bare spør mer om du lurer:) Jeg har mange års erfaring med vanskelig og udugelig far, inkl litt alkoholbruk og liten evne til å se etter andre enn seg selv, enda mindre et barn. R:)
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2009 #4 Skrevet 9. juli 2009 Hvis dere har felles foreldreansvar, så er det ikke din oppgave som hovedforsørger å passe på. Da vil barnefar stilles til ansvar for sine egne handlinger. Om du har foreldreansvaret alene derimot, er det du som vil holdes ansvarlig for det som foregår hos barnefar. Da vil barnevernet stille deg til veggs om det skjer noe, og du må forklare hvorfor i all verden du har latt ham få samvær når du visste at han har et rusavhengighetsproblem. Sånn sett kan det jo være greit å ha delt foreldreansvar.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2009 #5 Skrevet 11. juli 2009 Hei Har lurt på det samme siden jeg også er i ferd med å gå fra en mann med rusproblemer. Har i grunnen kommet frem til at det er liten vits i og med at det har så lite å si i praksis. Det er nok en vanskelig prosess der du må gå rettens vei uansett om han ikke gir det fra seg frivillig. Men jeg vil gjerne tilføye noe angående barnevernet. Her har de vært inne i bildet en stund forsi vi selv ønsket det. Eller fordi jeg ønsket det... Dessverre er det som noen sier her lite de kan gjøre. De kommer til å gi deg mye ansvar. Men jeg synes allikevel du BØR ta kontakt med barnevernet. Du kan nemlig risikere at barrnevernet går etter deg om de senere en gang finner ut at du har overlatt barnet til barnefar + samboer. Rus og barn hører absolutt ikke sammen! Men ikke vær redd for at de skal ta deg for det du har gjort til nå. De er der for å hjelpe deg- Riktig tilnærming vil nok være å be om hjelp til hvordan du skal håndtere situasjonen - ikke tenke på at du "anmelder han". Her blir det slik at barnefar må ha tilsyn under samvær... Ønsker deg lykke til!
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2009 #6 Skrevet 11. juli 2009 Dersom dere er samboere og barnet er født etter 1.1.2006, har dere felles foreldreansvar. (Gifte har fellesforeldreansvar uansett) Dersom dere ikke er samboere/gift, eller var det på barnets fødselstidspunkt, har dere ikke felles foreldeansvar, da har mor det alene. Med mindre dere har fylt ut skjema Q0199B Avtale om foreldreansvar og sendt inn til folkeregisteret eller avtalt det på erklæring om farskap. Dersom foreldeansvaret er felles, må far si det fra seg frivillig, og det skal mye til før retten fratar ham foreldreansvaret. Dersom du har foreldreansvaret alene, og dere ikke har bodd sammen skal det mer til før retten tilkjenner far foreldreansvar mot mors vilje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå