begla Skrevet 9. juli 2009 #1 Skrevet 9. juli 2009 Fikk ei jente i august i fjord, og har brukt barselpermisjonen til å komme godt i gang med å trene i helsestudio. Nå er jeg gravid igjen i uke ca 7. Er det noen av dere som har erfaring med trening i graviditeten? Jeg går 20 min på en sånn "cross country" maskin til oppvarming, det blir jeg skikkelig svett av og får opp pulsen. Jeg lurer på om det kan bli for mye for frøet mitt? las en plass at man ikke skulle ha høyere puls en 130 tror jeg. Jeg har sikkert 150-160 på slutten av oppvarminga. Det er bare at jeg synes liksom ikke det er noe vits hvis ikke jeg blir ordentlig svett... og jeg er ikke så sliten at jeg blir svimmel eller noe... Hva tror du?
aloha83 Skrevet 9. juli 2009 #2 Skrevet 9. juli 2009 Hei! Jeg er 10+3 i dag og trener som jeg gjorde før jeg ble gravid. Jeg går på sats og trener timer som høypuls med og uten hopp, step, stram og serk. mage/rygg etc. Jeg snakket med hun ene instruktøren på mage/rygg timen og det er ikke lenger spesielt parktisk å ligge på magen(veldig ømme puper), og de rette magemusklene trener jeg ikke lenger ved sit-ups. Det er veldig delte meninger om magemuskler, men min instruktør trente disse i forrige svangerskap og etter fødselen måtte hun gå og få de massert på plass 3-4 ganger i uka i lang tid fordi de ikke 'ville' på plass igjen. MEN, når det er sagt, det er mange fine alternative mage og rygg øvelser hvor du ikke behøver å ta sit-ups eller ligge på magen. Ang. puls skal det ikke være noen grunn til å bli hysterisk. Barnet ligger godt beskyttet. Hovedregelen er vel at man ikke skal bli overopphetet, passe på å drikke mye, og hvis du løfter vekter skal du klare å puste gjennom øvelsen. Jeg er i den oppfatning av at kroppen selv sier ifra FØR ting går galt slik at du tilpasser intensiteten selv. Siden du er vant til å trene kan du forsette i samme tempo, men det er visst ikke anbefalt å øke intensiteten brått når man er gravid. Mitt beste råd, lytt til kroppen, kjenn, føl og tren! Det gjør det bare godt!
Augustbaby :)! Skrevet 9. juli 2009 #3 Skrevet 9. juli 2009 Ift puls er det veldig individuelt... En puls på 130 er en vidt forskjellig ting fra person til person. Jeg har f.eks. en makspuls på ca 211 (og siden jeg er 32 er det langt unna tommelfingerregelen om 220-alder). Riktig som aloha83 sier at man ikke skal bli overopphetet og ville holdt intensiteten under 85-90% av makspuls (hvis du kjenner denne). Du skal trene ganske hardt for å komme opp til makspulsnivå så fortsett med treningen så lenge du kan! Gjør det som kjennes ok ut for kroppen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå