Gå til innhold

Spm ang Fødselspermisjon?


gullet:)

Anbefalte innlegg

Hei, hva tenker dere fødselspermisjon? jeg vurderer frem og tilbake men blir ikke helt enig med meg selv... er 46 uker for lite? Jeg såg at det utgjør 2000,- ekstra i uken og ha ha fødselspermisjon i 46 uker...men det er sikkert fint å være hjemme med den lille i 56 uker og..hm..hilsen frustrert "mor"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har funnet ut at etter 1.juli reglen (for pappapermisjonen) lønner det seg å ta ut 100% lønn. Det utgjorde ca 10 000 kr i forskjell. Jeg tar heller ulønnet eller delvis permisjon i et par mnd etterpå og legger litt til siden hver mnd. Du kan lese om det på Dine Penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss så kan du legge til de 5 ferieukene og evnt oppsamlet ferie fra i år. Da vil vi sitte igjen med ett år. Velger derfor 100%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å ta ut permisjon med 100% lønn, legge til noe ferie fra i år, samt neste års ferie. I tillegg snakker vi om at jeg skal ta noen måneder med ulønnet permisjon. Må bare være flink å legge til side litt penger hver mnd, så en har i perioden med ulønnet permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt 48 uker med 80% lønn. Når permisjonen opphører skal jeg ha 7 uker ferie. Jeg skal derfor ikke begynne å jobbe før januar 2010.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg sliter med å bestemme meg.... Har de to tidligere gangene hatt 80 % lønn, og vi har aldri hatt det knapt økonimisk da... Men, så hører jeg jo at alle sier at du sitter igjen med en høyere sum totalt om man tar 100 % lønn... Hjelp meg - vil være lengst mulig hjemme! Dette blir jo mest sannsynlig den aller siste gangen jeg skal ha svangerskapspermisjon.... SNUFS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg foretrekker å være hjemme lengst mulig. Skjønner for mange at de velger noe annet da det blir snakk om litt penger. Klarer man seg økonomisk, er det jammen deilig å være hjemme så lenge som mulig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode forslag....da var det bare for meg ogta avgjørelsen da... hm, heller litt for 80% nå... :) Takk-takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta 25 uker og mannen resten.

Men velger 100% lønn. Tror det blir deilig å komme seg ut i jobb, etter å vært et halvt år hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har kommet på et annet problem... Jeg heller og mot 80 %, men hva er sansynligheten for å få barnehageplass fra november??? Søker dere plass fra aug og bataler for plassen fram til barnet begynner? Eller tar dere da ulønnet permisjon fram til nyttår og satser på å få plass da??? Blir rar av og tenke på alt mulig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trille med en liten i magen!

 

Jeg tar 3 uker ferie dette året, og fører over 2 uker. Når permisjonen opphører i november skal jeg da ha 7 uker ferie. Blir kanskje et en uke eller noe uten lønn i desember. Søker barenhageplass fra januar. Jeg jobber i barnehage selv, så da har jeg barnehageplass der. Alle toåringer i barnehagen blir treåringer fra januar det året de fyller 3 år, og da har barnehagen noen få ledige barnehageplasser. Vi prioriterer personalets barn, dessuten blir det god barnehagedekning i kommunene.

Lykke til, håper det vil ordne seg for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere som tenker på å ta 100 % og så ta 2 mnd ulønna permisjon. Har hørt at man taper permisjonspoeng på å ha ulønnet permisjon lengere enn en mnd vet dere om dette er tilfelle?

Hadde i utgangspunktet tenkt å ta 80 % lønn- men alle maser sånn om at en taper så mye penger på det, men... vet ikke hvis en taper pensjonspoeng på ulønnet perm. så blir jo det også penger på sikt? Hmm ikke lett det her. Men pappapermisjonene er vel uansett på 10 uker hvilken av de prosentene en velger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Vinterbarnet!

Ser at det helt klart vil være lettest for oss og velge 80 % siden det er jo nesten juleferie når permisjonen opphører... og da slipper barnet å gå i barnehage før over nyttår!

Heller mer og mer mot 80 %, selv om man sitter igjen med mer penger totalt om man velger 100 %.

Nærmer meg en beslutning... NÅ gjennstår det bare å diskutere med mannen om hvordan vi skal dele permisjonen!!!

Jammi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. ja, jeg var så sikker på 100% men ser at jeg da får egentlig kun 33 uker perm etter fødsel + ferie da.. (33 fordi du har tre uker før fødsel = 36 og mannen skal ha to uker, du får ikke av hans) Det vil si at jeg må tilbake i jobb allerde i august.. Det er jo supertidlig.. Andre som har tenkt på det?

Eller bommer jeg helt? Har temin 14. nov.

 

Nå lurer jeg fælt igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Jahoo.

Kan nok stemme at du må tilbake til jobb i august da ja. Jeg velger 80% lønn fordi da får jeg vært hjemme lengst mulig. Etter det tar jeg 7 uker ferie, så da skal ikke jeg jobbe før januar, og den lille starter i barnehage samtidig. Skjønner at mange tenker penger, men dette barnet har vært planlagt, så vi har spart penger slik at jeg kan være hjemme lenge:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg heller litt mer mot det jeg også.. Har gledet meg til å være hjemme med barnet (i alle fall det første) :) Tror jeg har blitt litt klokere i dag. Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke tilbake i jobb i august om du søker om videre permisjon. Det har du rett på.Det blir da uten lønn, men det er jo ikke noe problem om du bare sparer litt de mnd du har 100 % utbetalt:) Da får du totalt sett mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette heller vi også mot å velge: 100% lønn, for så å sette av godt med penger hver mnd slik at vi har mulighet til å forlenge ulønnet perm 2-3 mnd. slik jeg regner meg frem blir det slik: ut i perm 3 uker før termin(12.nov) = 22.okt. 09 + 36 uker = 1.juli.10 + 7 uker ferie (2 overført) = 19.aug 10 + 3mnd ulønnet perm = 19.nov 10. Her tar vi antagelig ut litt eller hele fedrekvoten, slik at oppstart barnehage blir fra Januar 2011. Selv kunne jeg tenkt meg 1/2 år til hjemme også, men det er muligheter for å jobbe redusert. Skal på nav denne uken, og håper å få svar på om dette kan være løsningen for oss. Utfordringen ligger i fedrekvoten da min mann har en jobb der det egentlig ikke er mulig å ta helt permisjon da det går utover hans egene prestasjoner, og dermed vidre karriere, og dermed vår økonomi. men vi prøver å få det til på et vis.. slik jeg har forstått er det absolutt umulig å overføre fedrekvoten til mor??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det er det ikke mulig å føre noe av fedrekvoten over på mor. Stemmer det?Om ikke far tar de 10 ukene forsvinner de altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har nå bestemt meg: Jeg velger det som Dine Penger anbefaler deg. Jeg velger 100% og forlenger med to ekstra mnd ulønnet perm. Påden måten får man rundt 10 000 ekstra penger fremfor å velge 80% fra starten av.

Og ja, du kan ikke overføre ukene til mor med mindre det er helt spensielle ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å lese denne"samtalen". Ble rimelig frustrert i går når jeg satt over papirene. Jeg skal ha den korte permisjonsvarianten med 100 % lønn (og 10 000 ekstra klingende mynt) og evt 2-3 måneder permisjon uten lønn. Uten permisjon uten lønn må jeg tilbake i jobb 4 august (når pappaen skal ha sin permisjon). Hans pemisjon er da ferdig 13 oktober og det er her jeg lurer på om jeg skal ta 3 måneder permisjon frem til 5 januar. Men får man barnehageplass i januar da??? Det står at opptaksfristen er 1 februar og selve oppstarten er i august/september. Mange her skriver at de regner med barnehageplass fra januar.

 

Kan noen forklare???? Jeg synes vel det er litt tidlig å sende veslejenta i barnehage i august når hun er 9 måneder uten at jeg har noen erfaring med barn fra tidligere.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...