Studinen88 m/ gutt i magen ♥ Skrevet 9. juli 2009 #1 Skrevet 9. juli 2009 Hei! Jeg sitter og lurer litt på dette med dåpen, jeg. Det er fortsatt lenge igjen til enda, men jeg tenkte jeg skulle sette meg ned å beregne litt i forhold til utgifter o.l. allerede nå. Hovedproblemet jeg da møtte var igrunn gjestelisten. Jeg aner ikke hvem jeg skal be! Vi bor i en liten toroms, så vi har ikke mulighet til å ha noe hjemme. Vi har ikke nok sitteplasser, bordplass osv. til så mange. Dermed har jeg belaget meg på å leie et lokale. Det er jo greit. Men, den nære familien (mine foreldre og bror, hans foreldre og søsken samt besteforeldre) utgjør 12 stk. (Kanskje 13, om den nåværende kjæresten til den ene søsteren til samboer blir med). I alle fall synes jeg det ikke er nok mennesker til å leie et lokale for egentlig.. Nå har jeg heller ikke tatt med fadderne, da. Og her kommer problem "nr 2"; Hvor mange av våre venner skal inviteres? Vi skal ha 4 eller 6 faddere. 2 eller 4 av disse kommer til å være venner av oss. Disse er så klart invitert, og også med følge hvis de har det på det tidspunktet. Men hva med øvrig familie? Mine tanter og onkler, samboers tanter og onkler? Vi var nylig i dåp til min nevø, og der var alle "gammelonklene og gammeltantene" invitert med sine barn igjen. Altså kusinene og fetterne til foreldreparet. Likevel utgjorde jo hele dette selskapet totalt 34 stk. Hvis min samboer og jeg skulle invitere på samme måte, kommer vi til å bli godt over 80 stk, og da begynner det jo å bli ganske så stort arrangement dette her. Kanskje invitere alle onkler og tanter, samt kusiner og fettere som fortsatt bor hjemme? Jeg har kusiner på 35 som har for lengst stiftet familie, og jeg har en fettere på 9 år som, logisk nok, fortsatt bor hjemme. Kanskje bare invitere "barna" og samtlige tanter og onkler? Eller blir det for dumt? Når man først skal invitere såpass mange, så kan man kanskje invitere alle? Problem "nr. 3"; Sett at vi inviterer alle sammen. Så er det jo sikkert en del som ikke kan komme. Min familie bor stort sett her på østlandet, mens min samboers familie bor stort sett i Nordland og Troms. Hadde det vært et bryllup, med middag, kaffe og kaker, samt fest, så hadde nok flere prioritert å komme. Et bryllup er jo stort sett på en lørdag, og man har mulighet til å dra hjem igjen på søndag. Men en dåp er jo kun noen timer på dagen/ettermiddagen på en søndag. Dermed kan det jo resultere i at hele min slekt dukker opp, mens kun et par stk fra samboers familie har mulighet til å komme. (Bortsett fra den nære familien som er bosatt her i området, og som kommer uansett da). Er dette noe å tenke på også? Eller har vi på en måte "gjort vårt" siden vi har invitert alle. Det er jo ikke vår skyld om de inviterte ikke kan komme? Selv om det så klart, blir ekstra dyrt når man må reise så langt. For ikke å snakke om overnatting osv. Dette ble veldig langt, og sikkert litt usammenhengende. Men jeg håper dere forstår hva jeg lurer på likevel.
mammaimai09 Skrevet 10. juli 2009 #2 Skrevet 10. juli 2009 Det vanligste er å kun invitere den nærmeste familien. Altså barnets oldeforeldre, besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn (de er jo stort sett disse som kommer i barnets konfirmasjon når den tid kommer;) Vi skal ha dåp i august og som dere blir vi 12-13 stk med kun den nærmeste familien... dersom vi skulle ha invitert mine og sambos tanter, onkler og søskenbarn i tillegg hadde vi også blitt rundt 80 stk. Og det er alt for mange gjester for en dåp syntes jeg! Vi skal kun ha den nærmeste familien og vi skal feire dagen hjemme hos sambo sine foreldre siden de er litt for få folk å leige et helt lokale for og siden vi ikke har plass til alle i vår leilighet:)
Svale <3 Skrevet 11. juli 2009 #3 Skrevet 11. juli 2009 Vi skal be 4 av mine tanter og onkler+et søskenbarn(de jeg har mest kontakt med), og 2 av samboers. Tilsammen blir vi ca 30 stk. Vi skal ha "festen" hjemme hos mine foreldre, som bor 300 m unna kirka.
Enitsirk79 Skrevet 11. juli 2009 #4 Skrevet 11. juli 2009 Jeg ville bedt dåpsbarnets tanter og onkler, fettere og kusiner, besteforeldre og oldeforeldre. I tillegg ville jeg bedt "gammel-tanter og onkler" men droppet kusiner og fettere av foreldrene.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2009 #5 Skrevet 30. august 2009 vi blir ca 70 stk i nurket sin dåp. jeg syns det er alt for mange, men har ikke noe annet valg ifølge sombo. de er en stor og nær familie, ingen skulle holdes ute. Men ser lyst på det i og med at lokale ikke er noe problem, blir meget billig å får mye mat siden bestefaren og sambo driver med mat og er kokk.. vis det ikke hadde vært for det hadde jeg nokk satt ned foten å hatt et lite selskap! =)
Anonym bruker Skrevet 31. august 2009 #6 Skrevet 31. august 2009 Selv om vi skal ha navnfest og ikke dåp, blir jo "problemene" de samme ;-) Vi har leid et lite lokale, blir ca 30-35 totalt, inkl oss selv. Da er det besteforeldre, våre søsken m/familier, og tre venner... Vi kunne invitert mange fler - familievenner og andre venner, men ønsket å begrense mest mulig ;-)
strawbs Skrevet 1. september 2009 #7 Skrevet 1. september 2009 Vi har det hjemme og inviterer kun mine og sambos søsken med barn + våre foreldre og de av besteforeldrene som er i live. Holder i lange baner (vi blir da 17). Bruker søsken som faddere, da det føles mest naturlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå