Gå til innhold

HVIS MAN SKAL BLI LEGE....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

..kan man ta hele utdannelsen i Bergen?

 

Hvor lang tid tar det fra man starter på medisinstudiet til man er ferdig utdannet? Hvor mye skole, hvor mye praksis?

 

Takk så mye for svar!

 

Hilsen elev som ikke tør å lufte sine stor drømmer for verden i frykt for å ikke bli tatt seriøst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om man kan ta hele i Bergen, men det er 7 års utdannelse, hvorav 2 av dem er som turnuslege diverse steder (om jeg ikke tar helt feil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du kan ta alt i Bergen

 

5 år langt studie

 

så to år praksis (som turnus)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan ta hele utdannelsen i Bergen. Hvor mye teori og hvor mye praksis i løpet av 6 år vet jeg ikke, siden jeg ikke går der eller studerer medisin. Ettersom jeg har skjønt er det de 3 første årene som er hardest og mye lesing de årene vil du ha mye igjen for i det resterende studieløpet.

 

Har du lyst, så prøv. Bedre å prøve og feile enn å angre for at du ikke prøvde. Bare husk at det er ikke bare studiekompetanse som skal til for å komme inn.

 

Jeg er den første i min familie som tar høyere utdanning og det var mange som trodde at jeg aldri ville komme inn, gjøre det bra eller fullføre. Nå er jeg snart ferdig og med gode resultater!

 

Lykke til ;O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen!

 

En god motivasjon for meg er nettopp at "nå skal jeg vise dem"

 

Ha en fin sommer og takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta hele skolestudiet i Bergen. Det er 6 år!

 

Så kommer det 1,5 års turnus tid, der du trekker et nummer, og må velge plass etter hvor høyt-lavt nr ditt er.. jo høyere tall, jo lengre bak i rekka kommer en... ( tunustiden er 1 år på sykehus, og et halvt år i distrikt)

 

Så til sammen er studiet 7,5 år før du er ferdig utdannet lege. men en jobber som turnuslege i turnustiden, og tjener da penger...

 

Jeg er ikke lege selv, men har flere venner som er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er et laaangt studie! Men det er jo bra så vi får flinke leger!

 

Er ikke så lett å komme inn i utgangspunktet heller har jeg forstått..

 

Mvh HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal bli lege så må du jo være smart nok til å finne fram den informasjonen selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan du si. Er enda en liten stund til det evt. blir akuelt å søke. Greien er at jeg er litt flau for å spørre. Det er jo store drømmer, vanskelig studium, tenk hvis jeg ikke klarer det, hva sier andre da? "Det var det jeg visste" o.l. Vil beskytte meg litt mot det nå.

 

Og det er jo det jeg gjør nå, finner fram til informasjonen selv. Spør jo dere. Men så klart jeg undersøker videre. Det er ofte lettere å forstå sammendraget fra virkelige personer istedenfor internett sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har forstått det på de tre jeg kjenner som er leger, så er ikke studiet det verste, men kravet for å komme inner så høyt at bare de "spesielt" Interesserte kommer inne. Mange må jobbe litt eller ta fag bare for å få nok studiepoeng og alderspoeng for å komme inn..Men selve studiet er det få som sliter med,- har nok mye/alt og gjøre med at de fleste som søker på legestudiet virkelig VIL det,- og ØNSKER og bli lege..Om det er drømmen din også,- og bli lege, så vil du klare det...

 

Men om du "skal bli lege for å vise resten";- så tror jeg det kan bli vanskelig :o) Litt fordi legestudiet nok er et av de studier som er mest "Borkastet" og lite nyttig om man ikke vil jobbe som lege alikevel.. I mange andre studier så går det an og endre retning underveis,- eller at man har mange ulike yrker og velge mellom med En og samme utdanning..Med legeutdanning derimot,- da er man litt "stucked";- selv om man etterhvert kan spesialisere seg på ulike områder,- men det kommer vel ETTER de 5 studieårene???

 

SÅ lykke til..Om det er dette du vil så klarer du det :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tenkte jeg også, at det er veldig dumt å ta en slik type utdannelse hvis du ikke selv ønsker og har interressen! Tror du kommer til å gå på en smell hvis det er fordi "du skal vise dem"..

 

Ville heller funnet et studie som var spennende og interresant for DIN del og ikke fordi andre synes det hørtes fancy ut eller noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk bare å ta den rette studiekombinasjonen på allmennfag i alle fall, ta kontakt med studieveileder når du begynner på videregående, og fortell om dine drømmer.

Jeg gjorde dessverre ikke det, ville bli arkitekt, men hadde valgt feil. Tok nesten to ekstra år for å ta de rette fagene, noe som gjorde utdannelsen ekstra lang for min del.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ja ikke bli lege dersom det bare er for å vise "dem". Jeg har studert medisin i flere år, men valgte å hoppe av fordi jeg fant ut undrveis at det ikke var det jeg ville likevel. Jeg skulle også vise "dem".Er på en annen utdanning nå, og er fornøyd...men du får ingenting igjen for de årene på medisin hvis du ikke gjør deg ferdig. Det som er dumt er at de tre første årene er det mest teori, mens praksisen kommer etterpå. Det er først når du begynner å ha praksis at finner ut ordentlig av det. Det er et meget krevende yrke å være lege, ikke lett å kombinere med barn og familie. Du jober dg ihjel. Mange leger angrer på sitt valg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...