Gå til innhold

De som sjeler, ser de dobbelt? Noen som vet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei de gjør ikke det

Ser helt normalt.. ble operert for dette som barn og jeg så aldri dobbelt

Skrevet

Ok. For datteren min sjeler litt, og når jeg selv sjeler med vilje, ser jeg jo dobbelt, fordi ikke pupillene er likestillte. Skjønner ikke at man kan fokusere på en gjenstand uten å se dobbelt når man sjeler! (Om man ikke er blind på ene øyet..)

Skrevet

De ser ikke dobbelt, men det kan være vannskelig for de å fokusere på noe. Og hvis du kaster en ball mot henne så er det vannselig for henne å ta imot for hun kan tro at den kommer noen cm til venstre eller høyre og vil da kanskje få ballen midt i ansiktet f. eks.

Skrevet

For å ta spørsmålet først: jeg støtter meg bak at de ikke ser dobbelt.

Så et lite tips: nå vet ikke jeg hvor gammel din sønn eller datter er (hvis det er han/hun det gjelder), men vår sønn skjelte ganske mye helt fra han ble født. Vi synes dette var bekymringsverdig fordi det ligger diverse synsproblematikk i familien. Fikk henvisning til øyelege og de kunne se at han ikke hadde samsyn (det vil si at han ser 2-dimensjonalt, ikke 3-dimensjonalt). Vi startet med "lappetrening" (dekke for det "gode" øyet med en øyelapp). Dette fordi han ikke skulle undertrykke det ene øyet og konsekvent bruke favorittøyet sitt. Dette ville gjort at han fikk et godt og et dårlig øye.

Nå er lillegullet vårt over 3 år og er ferdig med lappebehandling, han bruker briller og skal inn til operasjon for skjeling før skolestart. Han har ikke dårlig syn, kun skjeling og mangel av samsyn.

Vi har fått supergod oppfølging både av øyelege og ortoptist. Mener ikke å skremme her, altså, men kan være verdt en sjekk sånn for sikkerhets skyld. Dessuten er det veldig mye man kan forebygge ved å være tidlig ute med behandling (dersom det er nødvendig).

Årsaker til skjeling kan være mange andre også, altså, må ikke være slik som i vårt tilfelle.

Skrevet

Ok, takk. Hun er 7 mnd og sjeler litt innover. Ser det spesiellt på bilder, har sagt fra på helsestasjonen, men de "ser" det ikke. Så lurer å om vi bare skal la det gå sin gang eller om det faktisk er plagsomt for henne, for vi, (og andre som ser henne mer enn fem sekunder i øynene) ser det veldig godt, hver dag, og på så og si alle bilder.

Skrevet

ok, var vel rundt 7-8 måneder at vi fikk henvisning til øyelege, tror jeg. Det var jo godt med ventetid også, så vi kom nok ikke inn før han var nesten ett år.

Jenta di merker nok ikke selv at hun skjeler - det er nok mest dere som ser det på henne.

Kan du ikke eventuelt ta det gjennom fastlegen din/hennes? Det er jo greit å få sjekket det opp hvis du ønsker det. Det er jo bare å få en henvisning til øyeavdeling på sykehuset - eventuelt gjennom en privat øyelege. Har god erfaring med doktor Klyve på Asker øyelegesenter, men vet jo ikke hvor i landet du bor.

Skrevet

Når de er helt små, så er det vanlig at de skjeler. Jeg husker ikke når de bør ha sluttet med det, men jeg tror jeg fikk beskjed om at de henviste for det først ved 1årskontrollen. (Jeg var også redd for at det var mer enn normalt pga mye skjeling i familien,men sønnen min har blitt helt fin av seg selv.)

Problemet for barn som skjeler er at det øyet som skjeler aldri vil lære seg å se bra, så hvis de ikke får behandling for det, vil de aldri uansett briller eller behandling når de kommer i skolealder, aldri se bra på det øyet. Vi ser ikke bra når vi blir født, det er noe vi må "lære" oss ved å bruke øynene og når man skjeler bruker man kun det ene øyet. Det meste av utviklingen av øynene skjer før skolealder og det er derfor viktig at man begynner behandlingen før det og jo før, jo bedre.

Hvis babyen din skjeler stort sett hele tiden (helsestasjon er ingen eksperter på syn, så de trenger ikke å ha rett selvom de ikke ser noe galt), så ville jeg bedt om en henvisning nå. Hvis det kun er av og til, så ville jeg ventet til 1årskontrollen som min helsestasjon sa de pleide å gjøre.

Jeg kommer uansett til å be om en henvisning til øyelege når vi skal på 2årskontroll fordi det er mange i familien som har dårlig syn uten at de skjeler så det syns.

Skrevet

Bare et tips. Det er ikke sikkert hun faktisk sjeler. Men at det bare ser ut som det. Når du ser at hun sjeler skal du se på om refleksen fra viduet f.eks kommer på samme plass i øynene hennes. Om det gjør det sjeler hun ikke.

Jeg ville uansett tatt kontakt med Fastlege og bedt om henvisning. Jo tidligere dere kommer i gang med behandling jo bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...