Gå til innhold

Hei dere med ivf forsøk bak dere!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen hjelpe meg litt - vi skal igang med utredning hos gyn i august. Har påvist PCOS fra tidligere år, og etter 1,5 år med prøving (og bruk av el-tester) skal vi nå igang. Kan du hjelpe meg å fortelle gangen i hva som vil skje fremover?? Skjønner jo at alt legges inviduelt til rette - men likevel! Hvilke undersøkelser må foretas, hvilke medisiner blir en først anbefalt? Er det sånn at når en har sjelden el-løsning på egen hånd så "må" en ha en runde med pergo? Eller kan en bli direkte satt opp mot ivf? Hvor lang tid tar det fra en starter ca? Hvor lang tid må en gå på hormon medisiner i forkant av ivf? Hvor lang tid tar det fra en "starter" med hormoner til en er klar for ivf?? Noen som kan gi meg en "første-gangs-info fra A til Å"??

Han er 38 og jeg er 34, ingen av oss har barn fra før.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Her er min historie:

Jeg ble påvist pcos for 1,5 år siden. Ble i første omgang satt på en enkel pergo kur og deretter en dobbel. Pergo hjalp ikke på meg. Fikk sendt henvisning til St. Olavs og fikk første konsultasjon der i januar i år. I slutten av april begynte jeg på Synarela nesespray (brukes til å hemme syklusen, så man ikke får eggløsning). Synarela skulle jeg spraye i hvert nesebor kl. 08 og kl. 20. hver dag. Etter en 2 uker periode begynte jeg med gonal F sprøyter som man setter selv i magen. Synarela brukes i tillegg. Sprøytene er til for å modne eggene. Etter en lang stimuleringsrunde fra mai til juni (eggene mine brukte vledig lang tid på og modnes skikkelig) ble det endelig egguthenting den 5. juni. Bare så du er forberedt, egguthenting var skikkelig smertefullt. De tok ut 19 egg, 12 ble befrukta, 6 fryst ned og ett satt inn igjen den 7. juni. I perioden etter innsetting måtte jeg sprøyte crinone gel vaginalt inn i skjeden hver morgen (for å forbedre forholdene i livmoren). 21. juni skulle jeg ta en graviditetstest i morgenurin og den var POSITIV. Er nå 6+5 og skal på tidlig ul mandag over helga. Håper inderlig på å få høre hjerte til den lille slå.

Dette var vårt første ivf forsøk og jeg kan nesten ikke tro at vi har fått det til på første forsøk. Hører jeg hjertet slå nå mandag er det 95 % sjanse for at alt går bra. Kommer da til å senke skuldrene betraktelig. For oss tok det 3 år før vi var under utredning og 1,5 år fra påvist pcos diagnose til vi fikk positiv test. Ble langt dette her, men håper du ble litt klokere nå. Bare så du er forberedt, dere kan klare det på den naturlige måten selv om du har pcos, hvis ikke er de blitt utrolig dyktige. Det er veldig tøft både fysisk og psykisk når det står på, men gud og det er verdt det. Vær sterk og positiv, så går det så bra skal du se!!! PS: lønner seg å sette av en del penger til dette hvis det skulle gå så langt. Vi har brukt over 20000 på dette. God sommer og lykke til. Klem Dølajinta

Skrevet

Heisann!

Kommer bare innpå med noen kommentarer jeg:)

Dalajinta: Du vil nok ikke få høre noe hjerteslag enda, men er godt mulig du kan se hjerteslagene på ul. Vi hadde ul da jeg var 8+5, og fikk se men ikke høre:) Legen ville heller ikke lytte etter hjerteslag da jeg var på kontroll iuke 11+5...

Ellers må jeg jo si at egguthenting ikke opplevdes som noe smertefullt for meg. Har gjennomført 3 stk, og gikk veldig bra alle gangene:) Jeg fikk iallefall godt m påfyll av morfin om det begynte å gjøre vondt!

Lykke til!

Skrevet

Trenger også litt hjelp i forhold til hva som blir gjort i forkant av ivf osv..... er hensvist til Ullevål , har ikke fått svar derfra enda, men gynekologen som henviste meg fortalte at jeg skulle få hormoner som fikk igang eggløsning men er det pergo?? Og er det endel av ivf? Ble litt forvirra her nå for ved ivf så starter man med nesespray eller har jeg missforstått helt nå??

Ifølge blodprøva som måler progesteron så var den på 1 som er veldig lavt så da er det ingen eggløsning, derfor hormonell behandling sikkert...... Og er det lang ven¨tetid på å få denne behandlingen tro? og starten på ivf kommer senere da? Virker sikkert som jeg er helt blank på dette og det inrømmer jeg at jeg er men fikk lite informasjon om selve "gangen" i dette av legen. Føler jeg må ta en telefon og spørre hva som skjer fra start til slutt...

Går det lenge fra man er henvist til da mitt vedkommende Ullevål??

Setter stor pris på all info. :)

Skrevet

glemte visst en setning på slutten der.... altså går det lenge fra man er henvist til man får et brev fra Ullevål?

Skrevet

Brevet om at søknaden var mottatt kom reltivt raskt, men måtte vente i ca 3 mnd før vi kom inn til samtale. Herfra gikk det ikke lang tid før vi var i gang m medisiner:) Jeg vet det føles som en evighet, men plutselig er dere i gang! Husk at det er sommer, kos dere!!!

Jeg har aldri vært borti pergo, vi ble henvist rett til ivf. Dette regner jeg m legene må ta stilling til i hvert enkelt tilfelle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...