Gå til innhold

Samvær/Barnebidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis pappaen har barnet ca tilsammen 3 uker i året,hvilken samværsklasse regnes dette ut ifra?

Ser samværsklasse 0 er 0-1 dag gjennomsnittelig i mnd (vil det da si at det går opp til 12 dager,eller 23)?

Mens samværsklasse 1 er 2-3 dager gjennomsnittelig i mnd..har han barnet 2 dager gjennomsnittelig så vil det jo si 24 dager tilsammen.

Mulig jeg er frykteli treig.Men hvordan fungerer dette da?:),siden han har barnet mer enn 12 dager og mindre enn 24 dager.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er omtrent samme som her, og det havner i klasse 0. Jeg har nettopp endret bidraget, men jeg satte 1 natt i måneden i snitt, for BF her har ungen ca 2 hele uker + et par helger i året. gidder ikke mer. Og det blir ca 18-20 dager.

Så lenge du ikke havner i klassen over, så er det den klassen under en havner i. Så når det er mindre enn 24 dager i året, så blir det klasse 0. Da har de barnet så lite, at de ikke får fradrag.

Skrevet

Hvis han har samvær tre uker i året, vil det bli 20 netter i året. Delt på tolv, får du 1,66. Samværet regnes å være i samværsklasse null opp til 1,99 netter i mnd. Samværsklasse 1 er det først fom 2 netter i mnd og opp til 3,99.

Skrevet

I brevet fra nav har han oppgitt at han har barnet i samværsklasse 1,jeg er jo villig til å inngå en avtale med ham slik at han ender opp i den klassen..Syns han har barnet altfor lite.Jeg oppga klasse 0,siden han har barnet så lite.

Etter som jeg forstår så utgjør det nesten ikke noe penger?Jeg tenker på at han prøver å spare seg litt penger ved å skrive mer samvær enn det han har.

Hvordan er dette hvis man ikke blir enig?Tok det lang tid i fra nav sin side å fastsette dette?

Skrevet

Her finner du satsene: http://www.nav.no/rettskildene/Vedlegg/104465.cms

Hvis dere ikke blir enige om en avtale, så må dere be om et møte i mekling. Da vil mekleren hjelpe dere å komme frem til en enighet, men dere må lage avtalen selv. Hvis dere fortsatt ikke er enige, kan en av dere åpne rettsak. Det vil da være et forberedende rettsmøte (tror jeg det kalles) hvor dere har en sjanse til til å bli enige før en rettssak.

Husk at det er det faktiske samværet som blir lagt til grunn for utregningen av bidrag, og ikke avtalen.

Skrevet

Husk at sommer-, påske, høst, jul og vinterferier også skal regnes med

Skrevet

PS: Hvis dere allerede har en skriftlig samværsavtale fra før av og det faktiske samværet avviker fra denne, er det den som kommer med påstanden, som må bevise den.

Skrevet

Har regnet tilsammen for hele året ja,barnet mitt har vært sammen med pappen 1 uke til nå i år.Men så vet jeg jo ikke om han kommer hjem til jul osv.

Han skal være sammen med pappaen 2 uker nå i sommer.I fjor var han ikke hjemme til jul,høst eller påske.

Det aller aller beste hadde jo vært at de fikk mest mulig tid sammen.

Det finnes ingen avtale på oss og det er et litt vanskelig dette,for nesten all kommunikasjon går gjennom moren hans.(sluttet å ta kontakt når han fikk samboer)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...