Gå til innhold

Hvorfor er alle dib-barna så tidlig ute?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De krabber alle samme før de er 6 mnd. De går alle sammen når de er ca. 10 mnd. Og de prater jo flytende fra de er halvannet. Dette er ikke virkeligheten! Selvsagt skal man skryte av barnet sitt, men man trenger ikke å skryte på barnet! Alle barna er tidlige ute med alt, alle mødrene har flotte jobber, hvor de jobber kun 8-14 og fedrene tjener penger som gress. Og dib'ere bor i de flotteste husene med minimum 2 biler..

Realitycheck! Det er ikke virkeligheten!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da følte jeg meg plutselig litt utenfor. For min pode krøp ikke før han var nesten 10 mnd, han kan ikke gå og det er bare 14 dager til han fyller året. Min mann har bare sommerjobb for vi er studenter (han er ferdig, men ikke fått seg jobb). Vi har en bil, men den er ikke vår, men svigers sin. Og vi har studielån til langt over ørene!!

Skryter av min sønn jeg også når han klarer noe nytt, men det er ikke nødvendig å overdrive, alle er forskjellige!! Og takk og lov for det!!! :D

Skrevet

Heisann....dette er jeg så enig med deg i.....Det er så mange her inne som fremstiller barna sine som rene mirakelbabyer...grrrr....ruller rundt 3 mnd gamle......krabber 5 mnd...går 6.5 mnd osv....jeg blir så irritert jeg....har tatt opp dette med helsesøster da jeg begynte å lure på om barnet mitt var unormalt sein men da sa hun at mange setter glorier på barna sine og fremstiller de som vidunderbarn for å fremstå på best mulig måte......hun sa at 60% av dette nok bare er tull og tøys.....Helsesøster sa at mange betegner det som barna gjør ubevisst i handlinger tilsier at det er første gangen osv.....eks rullet 3 mnd gammel.....dette trenger ikke bety at barnet fortsatte med dette ....snuppa mi rullet rundt 3 mnd gammel.....1 gang fra mage til rygg....etter det tok det mange mnd før hun gjorde det igjen....men nå gjør hun det hele tiden....er nå 6.5 mnd gammel......så jeg sier at hun begynte å rulle da hun var nå som hun er 6.5 mnd gammel....ikke 3 mnd gammel pga den ene gangen.......Og nei....jeg sier ikke dette fordi jeg er missunnelig på at barnet deres rullet,krabbet...gikk....pratet...osv selv før de er 1 år gamle.......jeg tror bare simpelthen at mange her inne overdriver noe sinnsykt......:)

Skrevet

Barnet mitt er iallfall en mester - og svært tidlig ute med det meste. Hun gikk allerede ved 10-mndalder (ok, hun gikk rundt bordet...), snakket da hun var ett (ok, mest uforståelig babbel for de uimvidde, men nå nærmer hun seg to og snakker på langt nær så rent og med så mange ord som andre på samme alder som vi kjenner), hun er en sann kunstner (skikkelig flink til å tegne kruseduller, helst på gulvet om hun får sjansen) og for meg er hun mitt lille mirakel. Tidlig ute med å gå, men ikke eksepsjonelt tidlig... Til gjengjeld er hun altså litt seinere enn andre med å snakke.

Overdrivelsens kunst er det mange som behersker til fulle her inne:)

Skrevet

Jeg tror du er for mye på anonymsiden. Når du leser innlegg så er variasjonene store, og de fleste sier at hun gikk tidlig men snakket ikke før hun var 2 år. Det oser litt av jantelov av innlegget ditt. Planlegger en og får en god utdanning med fleksible løsninger så kan en gjøre det du skriver. Bra at ikke alle er like elendige som deg og meg til å planlegge.

Skrevet

Det er nok ofte sånn at de som har barn som er litt tidlig ute synes det er morsomt å svare på disse trådene, derfor blir det litt misvisende. Tenk på alle som er her inne som ikke gidder svare på sånne spørsmål..

Dessuten er barna forskjellige, ta f.eks 5-åringen min, han var veldig tidlig ute motorisk, han rullet faktisk bevisst da han var 3 mnd (rullet hele tiden), han reiste seg opp i stående etter sprinklene i lekegrinden da han var 7 mnd og klatret helt opp på spisebordet da han var 10 mnd. Men han var ganske sen med språket, tok lang tid før han klarte holde blyanten riktig, var nesten 4 år før han ble skikkelig renslig osv.

Jenta mi på 2 år var omvent, hun krabbet ikke før hun var 11 mnd og gikk ikke før hun var 15 mnd. Men hun prater som en foss, har nå akkurat fyllt 2 år og prater i lange setninger, hun er altså tidlig med språket.

Så selv om en unge er tidlig med en ting kan den være sen med noe annet, og her inne velger folk å svare på trådene hvor det spørres etter ferdigheter nettopp deres barn var tidlig med. Det de var sene med svarer de rett og slett ikke på.

Lurer virkelig på hvorfor dere er så opptatt av å sammenligne jeg da, ungene utvliker deg i sitt eget tempo, ingenting å stresse sånn med. Slapp av og tro på helsesøster når hun sier ungen din utvlikler seg helt normalt. Men husk også på at plutselig viser ungen din også stor ferdighet i noe, og utmerker seg med å klare det tidligere enn mange jevnaldrede, da er det du som skryter i en tråd her inne ;)

Skrevet

Jeg har skrevet om hvordan det er her hos oss, og det stemmer ikke helt med det du skriver der. Kanskje du har hoppet over mine svar?;)

Jeg har et barn som var tidlig ute; gikk da hn var 10 måneder, og snakket helt rent som 3 åring. Dvs snakket jo kjempebra som 2-åring også, da:)

Så har jeg et barn som ikke snakket i hele tatt som 3-åring, og som måtte ha hjelp i flere år pga dette. Gikk da hn var 13-14 måneder.

Alenemor er jeg også, så 2 biler og alt det der, er det ikke her.

Dette er ting jeg har skrevet før, så det har nok mer med måten du leser innlegg og svar på;) Og jeg har da svart på mange andre innlegg, som både omhandler barn som er sent ute, og innlegg hvor økonomien er vanskelig, så jeg er da ikke alene.

Skrevet

*LER*

Jeg har jobbet i lekebutikk, og når det kom kunder som jeg skulle hjelpe med å finne presang til en 2-4-åring, så fikk jeg i 95% av tilfellene samme svar... *ler*

jeg: Hadde du tenkt på noe spesielt??

kunde: nja, nei, men han er veldig tidlig ute for alderen

Dette stemmer nok på et fåtall unger, men slettes ikke alle. Innimellom måtte jeg bite meg hardt i tungen ved enkelte kunder, da jeg visste veldig godt hvilken unge det var snakk om...

Jeg tror nok at veldig mange er litt "blinde" når det gjelder egne barn/barnebarn.. hehe.. og slik er det vel menneskerasen blir født videre..

Skrevet

Neida, jeg mente ikke at det aldri er noen som svarer selv om de ikke har "vidunderbarn", det var bare en teori om hvorfor det ofte er en overvekt av "vidunderbarn" i disse trådene ;)

Anonym 10.01

Skrevet

Vel... Vil tro de fleste barn har ett område de er flinkere på enn andre områder. Og det området de er flinkest på kan vel godt gjerne overstige nivået til gjennomsnittet i den alderen, og man får inntrykk av at barnet er tidlig ute.

Dermed vil pappaen til Marit som snakker flytende synes at hun er tidlig ute foran de fleste andre i barnehagen som bare babler... Og moren til Per synes han er tidlig ute når han kan gå ved 10 mnd når de fleste andre bare grøvler, tanta til ole synes han er tidlig ute fordi han kan drikke av glass og spise med bestikk.

Men i grunn er ingen av disse tidlig ute... De bare utviklet en egenskap litt raskere enn de andre barna, men fortsatt innenfor normalen. Det bare virker som de er tidlig ute fordi de er litt foran gjennomsnittet. Men normalen er mye bredere enn ett gjennomsnitt!

Skrevet

Datteren min krabbet ikke før 8 mnd, tok sine første skritt 10 mnd og gikk ved 11 mnd, S¨det er faktisk mulig. men snakke derimot, PUH! enste som hun sier, er mamma pappa og baby!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...