Gjest Skrevet 8. juli 2009 #1 Skrevet 8. juli 2009 Hei! Hastar litt å få svar på i grunn...småen skal begynne i bhg då eg skal på skule igjen i august. Då er han litt over 10mnd. I begynnelsen av skuleåret skal det vere ein del utflukter for klassen (med overnatting). Ein del av dei turane blir det nok problematisk eller uaktuelt å ha med ein liten tass. Så då må nok pappen passe han døgnet rundt (lengste turen er på 4dagar trur eg). MEN; kan eg venne han av med mm (eller ta pause) då han er 10-11mnd gammal, uten at han må få mme? Kan kanskje legge til at han drikke vatn bra, og at grauten han får er basert på mme. Er det nok med berre vatn til drikke? (vaneleg mjølk skal dei vel ikkje ha før 12mnd?). Om han vil (og eg), så skal han få mm igjen då eg er tilbake.. Uff, gleder meg til turane, men det med amminga ødelegger på ein måte...
Gjest mortillitenprinsesse Skrevet 8. juli 2009 #2 Skrevet 8. juli 2009 Ta med pumpe! Det er jo uproblematisk. Da unngår du melkespreng (og mulighet for brystbetennelse) og barnet kan fortsette å ammes som før... :-) Pump morgen og kveld for eksempel - det holder sikkert i forhold til at babyen er 10 mndr?
Gjest Skrevet 8. juli 2009 #3 Skrevet 8. juli 2009 Ja, er jo ein ide, men er veldig dårleg lagringsmulegheiter for mm der vi skal bu den tida.. (internat, med felles kjøken...der hygiene er så som så...) Dessuten så likar eg ikkje å pumpe, synest det er ubehageleg og at det kjem lite. Må ha kjemespreng for å få det til ordenteleg, noke som skal ein del til. (+at pumpa er nesten øydelagt, og har ikkje planar om å invistere i ny, då småen er så stor og amminga går greit). uff...:/
Gjest mortillitenprinsesse Skrevet 8. juli 2009 #4 Skrevet 8. juli 2009 Du er nesten nødt for å pumpe om du ønsker å beholde melken. Du har ikke så mye valg der. Så her må du nesten velge mellom egen bekvemmelighet og barnets behov... Du tar selvfølgelig ikke vare på morsmelken, om det er vanskelig å få til. Barnet har ikke vondt av å få morsmelkserstatning av far i et par dager. Det er ikke noe problem. Er det en manuell pumpe du har? De er håpløse - jeg har ikke klart å pumpe nok med en slik. Jeg har derfor, nå med andremann, investert i en elektrisk. (Jeg har en liten kjempehandy sak som er kjekk å ha med på tur. Den kan også lades opp). Den pumper ut masse melk!!! Om du gjerne vil amme barnet ditt lengre, er det jo verdt investeringen. Sjekk eventuelt om du kan låne pumpe et sted. Melken heller du bare ut. Du behøver ikke å sterilisere noen ting, så lenge melken ikke skal drikkes. Du bare skyller delene litt i vann så de ikke begynner å lukte :-)
Gjest mortillitenprinsesse Skrevet 8. juli 2009 #5 Skrevet 8. juli 2009 Jeg var på tur stadig vekk da førstemann var baby. Førstegang var babyen bare 2-3 måneder og jeg var borte en hel helg. Gikk kjempefint det :-) Dette er ikke noe problem. Promise :-)
blomstre Skrevet 9. juli 2009 #6 Skrevet 9. juli 2009 Dette fant jeg på matportalen.no: "Ut i fra ernærings- og helsefaglige vurderinger er morsmelkerstatning, og ikke kumelk eller annen type melk, det beste alternativet til morsmelk for barn under 1 år som ikke ammes. Generelt er det viktig å være oppmerksom på kalsiuminntaket dersom barnet ikke drikker noe melk. Dersom barnet spiser jernberiket industriprodusert grøt hver dag skulle det ikke være noen grunn til å tro at barnet får for lite kalsium. På brødmat bør man tilby kalsiumrike påleggsvarianter, slik som ulike oster. Annen drikke til måltider enn kumelk, som vann og tynnet juice, går helt fint, så lenge man vet at barnet får i seg kalsium via andre kilder. Det går også an å tilby barnet morsmelkerstatning fremdeles. Det anbefales at introduksjon av vanlig kumelk som drikke og i grøt utsettes til 12 måneders alder." For bare noen dagers skyld så skulle det i allefall gå fint å ikke gi melk, men dersom det blir over tid så bør dere altså ta en vurdering mhp kalsium i kostens hans forøvrig. Noen spesiell grunn til at du ikke vil gi ham mme foresten? Hvis han ikke har likt det så kan jo dette endre seg... Ellers henger jeg meg på rådet om pumping som du allerede har fått. Mulig å låne en pumpe av ei veninne eller noen i barselgruppen kanskje?... Håper dere finner en god løsning for dere og at du får en kjekk tur :-)
Lillepusen-78 Skrevet 9. juli 2009 #7 Skrevet 9. juli 2009 Få resept på Syntpcinon-nesespray. Da går pumpingen som en lek. Jeg har heller ikke klart å pumpe ut noe særlig, til tross for at jeg hadde rikelig med melk...
Cornelianelia Skrevet 9. juli 2009 #8 Skrevet 9. juli 2009 hvorfor kan ikke pappaen gi morsmelkerstatning når du er borte? Jeg ville latt pappen gi mme på flaske og dessuten tatt med en pumpe for å prøve å opprettholde melkeproduksjonen hos deg. Melka kan du jo bare helle ut, og som en annen påpeker at da er det ikke så mye styr. Pumpa trenger ikke å kokes mellom hver gang hvis morsmelka ikke skal drikkes. Om det ikke kommer så mye når du pumper, tror jeg likevel at kroppen antakelig tror at det er babyen som suger på brystet, og dermed vil melkeproduksjonen opprettholdes. Hvis du ammer mye nå, vil du antakelig få nok melkespreng til at du får tatt ut litt melk morgen og kveld når du er på tur.
minni08 ♥ Skrevet 9. juli 2009 #9 Skrevet 9. juli 2009 Hvis du får til kan du jo håndmelke deg når du er på tur. Jeg var borte 2 netter fra mini og hådmelket meg 2-4 ganger for dag. Var verst etter 1.natta, da ble det litt spreng:) Når jeg kom hjem la jeg bare mini til litt oftere enn vanlig første dagen og produksjonen tok seg opp. Helsesøster sa til meg at det var nok å håndpumpe den værste sprengen så skulle det gå bra, dvs at jeg ikke kom til å miste melken. Synes det var så mye styr å ta med pumpe. Har ikke selv og hs hadde kun elektriske. Du kan jo øve deg på håndmelking nå framover å fryse melka ned så pappaen har litt mm å gi når du er borte. Det er bare å pumpe å fylle på flaske som du legger i fryseren, den kan du fylle på etterhvert som du pumper ut. Lykke til! Håper du får en fin tur:)
Gjest Skrevet 9. juli 2009 #10 Skrevet 9. juli 2009 Tusen takk for mange svar! Ser at der finns nokre alternativ i allefall:) Handmelking skal nok kunne gå fint vil eg tru, har gjort det så langt i allefall. Er i grunn ikkje noken veldig spesiell grunn til at eg ikkje vil gi mme, anna enn at pappaen får meir enn nok å lære, om han ikkje skal lære å lage til mme i tillegg. (Han har problem nok med grauten...). Så OM småen ikkje trenge mm/mme nokre dagar, så hadde det vore enklast. Er vel i grunnen det vi lurar mest på no... Nedfrysing av mm går dårleg, då vi skal flytte nokre dagar før turane, då frysevarer er vanskeleg å flytte.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 9. juli 2009 #11 Skrevet 9. juli 2009 Det finnes slike ferdigblanda mme, tror både NAN og Småfolk har det. Det er kjempe enkelt; heller den ferdigblanda melken i flasken, varme litt, og fiks ferdig mme til lille barnet:)
minni08 ♥ Skrevet 10. juli 2009 #12 Skrevet 10. juli 2009 ja de ferdigblandede pakkene med NAN er suuupre, kan drikkes slik den er og, uten å varme. Finnes i 200ml og 500ml..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå