Gå til innhold

Ang. "madrasshysteri" til de små...hva med dette!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I korga i stua har jeg brukt

en tynn eldgammel skummadrass

et gammelt dynetrekk over, brettet til å passe i korga

lammeskinn

Er dette farlig? Særriøst? Lurer litt da, siden folk virker strenge på madrasskriterier...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer også på dette. Leste et sted at det hadde sammenheng med krybbedød ved arve madrasser?

Skrevet

når mange har kuttet ut å selge skummadrasser til vogga og anbefaler at man skal bruke fibermadrass istedet, så begynner man jo å lure litt da, vil jo gjerne beskytte babyen mest mulig og er jeg bare litt i tvil velger jeg heller det sikre for det usikre i denne perioden.

kall meg gjerne hysterisk.

Skrevet

Har hørt at det er funnet en sammenheng mellom krybbedød og "tette" madrasser. At det bør være noe slags luftige madrasser og luftehuller i sengebunn.

Vet ikke om dette stemmer. Noen som har hørt samme?

Senge vi har til baby har luftehuller i bunnen.(Stokke) Kanskej derfor?

Skrevet

Noen vil sikkert kalle oss hysteriske. For her i huset finnes ikke skumplast. Verken i madrasser (fjær, ull, bomull) eller i sofaputer (skinn, bomull, dun/fjær). Og vi har ikke babyer, men skolegutter.

Årsaken er at skumplast avgir stoffet isocyanat, som, når det utsettes for ALLER MINSTE fuktighet (og hvordan vil du hindre skumplasten å oppta fuktighet fra lufta?) danner gassene arsin, fosfin og stibin. Disse gassene gir følgende plager:

Dokumentert med sikkerhet:

Astma, allergi, luftveisproblemer

Alminnelig antatt, men ikke dokumentert med sikkerhet:

Hodepine, blodproblemer, kreft

Stort sett antatt, noe omstridt:

Krybbedød, depresjon.

At madrassen er gammel har i og for seg ikke noe å bety, men en gammel madrass er ofte fuktigere i utgangspunktet enn en ny. Ellers er det slik at jo åpnere (lettere, målt i kg/kubikkmeter) skum, jo mer avgass. Og babymadrasser pleier jo å være laget av letteste skum, babyen trenger jo ikke stor "bæreevne"

Så får du selv vurdere resten for din egen del. Vurderingen hos oss er altså at skumplast er uønsket i alle sammenhenger, enten man er liten eller stor, for det finnes bedre alternativer.

Skrevet

Noen direkte sammenheng er det ikke, men det blir likevel en sammenheng. Skum + fukt = avgass (se i innlegget mitt 22:42). Avgassen antas (er litt omstridt og ikke dokumentert) å være en av årsakene til krybbedød (det finnes sannsynligvis mer enn en forklaring om man ser krybbedødstilfelllene under ett). Og madrass uten utlufting nedenfra ("åpen" sengebunn), særlig skummadrass, betyr konstant fuktig madrass. Hvor altså skum + fukt = avgass!

Skrevet

Tusen takk for mye nyttig informasjon! Dette er jo som å ringe Forbrukerombudet... :))

Skal hive ut skummadrassen og sende gubben avgårde for å finne noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...