Gå til innhold

21 år. Barn på 1.. planlegge nytt barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om noen har synspunkter og erfaringer. Både negative og postive..mannen i jobb, og stabilt forhold og økonomi.

vi har ikke planlagt å prøve, vi har bare pratet åpent fordeler og ulemper med et nytt barn like etter mtp at vi er unge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om alt er stabilt og økonomien på plass, så tenker jeg (siden dere allerede har et barn) at det er like greit å få dem samlet.

Jeg har 2 med 7 års mellomrom, og skulle jeg valgt igjen, så ville jeg nok hatt dem mer samlet.

Det blir så lang småbarnsperiode når der er en del års aldersforskjell.

Skrevet

Det er opp til dere :) Føler dere at dere er klare for en til, er det bare å kjøre på. Lykke til!

Skrevet

takk for svar :) ventet igrunn på å bli høvlet ned her nå bare for å tenke tanken.. lurer på om det er noen her på min alder med erfaring fra lignende, vil gjerne høre! Jeg startet min utdannelse til høsten, mens mannen er i jobb, men vi hadde i utgangspunktet tenkt å vente til jeg er ferdig med utdannelsen, selv om nr. 1 kom overaskende tidlig har alt gått fint :)

Skrevet

Kroppen er ikke lagd for at man skal få barn sent! Beste er jo egentlig å få barn tidlig, og kjekt å ha søsken som ikke er så langt fra hverandre i alder.. :o)

Skrevet

Åhhhhh, jeg har også lyst på en liten til:) Men jeg må nok bare vente til jeg er ferdig utdannet og benen til Alex er på god bedrings vei. Orker nok ikke et spedbarn og et sykt barn på samme gang:p

Hvis dere ønsker å få et barn til, så kjør på:) Penger er som regel ingen hindring så lenge dere begge får inn noe, så kan man jo kutte ned på ting som ikke behøves:)

Lykke til:)

Hilsen en litt småsjalu

Skrevet

Jeg ble 2-barnsmamma som 20-åring. Gått helt fint det, selv om jeg attpåtil er alene med barna.

Skrevet

Er ikke kroppen laget for å få barn sent? Kan du definere sent? Og kroppen er faktisk laget for å få barn så lenge den er istand til det. At diverse risikofaktorer øker med alderen er en helt annen diskusjon.

Skrevet

Takk for positive tilbakemeldinger :) lurer på om jeg kanskje håpet på negative tilbakemeldinger, så jeg ikke skulle få lyst på en til enda.. hehe

Garfy&Alex<3_KF

- det skjønner jeg godt.. Det blir alltid litt tyngre når de trenger ekstra oppmerksomhet. God bedring med foten hans :)

Skrevet

Tusen takk HI :) Det går seg nok til;) Men ny baby får vente et par år for min del;)

Håper du får et flott svangerskap og en nydelig velskapt baby:)

(jeg antar at du velger å få en til nå jeg;)

Skrevet

Ja, og det går nok fortere enn du tror skal du se :) Synes dette året har flydd avsted!

Tusen takk:-) hehe må nok komme til enighet med mannen før vi tar noen avgjørelser, om det blir skal jeg si ifra ;)

Skrevet

Fra naturens side er det vel egentlig best å få barn tidlig tror jeg, ja.. Ikke meningen at man skal være godt over 30. Jeg er selv godt over 30 og fikk en liten jente for en stund siden. Og nå sliter jeg med en del fysiske ting etter fødselen. Når man feks er 17 restituerer kroppen seg fortere etter en fødsel.. Men nå snakker jeg om det FYSISKE, jeg mener absolutt ikke at en 17 åring er mentalt klar for å ta seg av en baby.

Og som du sier, er jo en del risikofaktorer når man får barn inn i mot og rundt 40 feks., derfor er det bra fysisk sett å få barn tidlig!

Skrevet

Og når man får barn når man er under utdanning får man 88.000 i stipend..

Skrevet

Jeg skjønte jo hva du mente, men det du sa er helt feil. Kroppen er laget for å få barn så lenge den er fruktbar, derfor må du definere sent. Sent er da i fruktbar forstand generelt alle over 50 (gjerne noe tidligere men de aller fleste er ikke fruktbare etter 50).

At risikofaktorer øker etter en viss alder er ikke det samme som at kroppen ikke er laget for å få barn foreksempel etter 35.

Skrevet

Tenker som så, har man 1 barn kan man like greit få 2 om ønsket om det er der.

Har selv ei datter på 1 år og er gravid med nr 2 nå.

Belager meg på noen slitsomme år men også mye morro. De vil jo også få så mye glede ut av hverandre.

Er selv i utdannelse (siste året) i tillegg jobber jeg.

Eller ikke nå lenger, mottar svangerskapspenger.

Tror man klarer det man vil klare jeg, samt at man klarer å tilpasse seg visse situasjoner rimelig greit

Ønsker det lykke til med evnt prøving:)

Skrevet

men.. jeg har litt flere spørsmål da..

jeg hører jo ofte at et barn er ingen, to barn er ti... Og at det er mye vanskeligere å få barnevakt til to barn enn et (selv om vi hittil bare er komfortable med å bruke besteforeldre som barnevakt)

Vi er veldig rolige av personer.. Men jeg prøver å se for meg litt hvordan hverdagen vil bli med to barn kontra ett... og studering, økonomi osv. Det frister veldig, samtidig som det er litt skremmende, og trygt å vente en 4-5 år... Men så tenker jeg litt det med alder på søsken osv.

Skrevet

Alderen din er det ingenting å si på. Du skriver om mannen din, men hva med deg? Skal du ta en utdanning eller er du ferdig? Jobber du eller har arbeidserfaring?

Planlegger du å studere så ville jeg tatt første året før du går ut i permisjon. Er mannen din i jobb kan han også ta permisjon mens du studerer.

Skrevet

Tusen takk :) det er jo litt motiverende å høre før eventuell prøving. Jeg skal studere og har jobb ved sidenav. Så det er igrunn ikke økonomien som bekymrer meg.. det er mer ansvaret.. jeg er ikke klar for å være BARE mamma livet ut nå.. jeg trenger å vare bare meg et par timer ila uka fremdeles.. som f.eks å bare få dratt på trening 2 ganger ila uka, eller en venninnekveld i ny og ne. Blir dette mye vanskelgere med to barn? Ellers er vi relativt rolige personer av oss.. Det med fest og reising er ikke noe jeg tenker på..

Skrevet

Vi vil at han skal ta permisjonen når vi får neste. Jeg er i permisjon til skolestart. Har jobberfaring, men vil starte på en 3årig utdanning til høsten, så jeg er ikke under utdanning enda. Skal både jobbe og studere fra høsten av.

Skrevet

og planen er uansett å ta førsteåret, tror vi må jukse om vi skal rekke det før, hehe..

Skrevet

Alene og kjærestetid er jo viktig å få... Blir kanskje ikke mye av det med det første.

Men noen mnd etter fødsel så skal også jeg tilbake til treningstudioet. Så på kvelden når sambo er hjemme så ser jeg ikke noe galt i at han er alene med ungene 1-2 timer i blandt.

Skrevet

Selfølgelig skjønner jeg jo at man kan få barn til man ikke er fruktbar lengre, jeg er jo ikke dum heller.. Men hvis man prøver å skjønne hva jeg mener da, så har vel kroppen best av å få barn tildlig.. mener nå jeg! :o)

Er ikke alltid jeg gidder å bruke masse tid til å finne ut hvordan jeg skal formulere setninger her... :oP

Skrevet

Ingen er vel klar for å BARE være mamma, uansett om man er 21 eller 31.. :o)

Skrevet

Jeg fikk første da jeg var 20, nr 2 kom da jeg var 22. Eldste blir 3 i august og yngste 1 i oktober. Jeg er utrolig glad for aldersforskjellen på mine barn :) Neste kommer ikke før minsta er rundt 3.. men jeg har to slitsomme svangerskap med mye kvalme, veldig lavt blodtrykk med svimmelhet og hodepine og sterke bekkenløsningssmerter. Var ikke så veldig lett å gå gravid når jeg sku ha minsta pga en del dårlig samvittighet ovenfor eldste, men nå er det så bra og de har masse glede av hverandre..

Så er alt ok, kjør på, ungene har mye igjen for det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...