Gjest Bø! Skrevet 8. juli 2009 #2 Skrevet 8. juli 2009 og hvordan få dem til å drikke? Uten å ty til saft og brus?
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2009 #3 Skrevet 8. juli 2009 Væskebehovet for barn inntil 30-35 kg og over 12 måneder, ifølge min lege vekt dividert på 12 - 15 (generelt lavest for de elste barna, behovet er også litt skiftene fra barn til barn).. I ditt tilfelle altså et sted mellom 1,6 og 2 liter/døgn. Har ikke hatt det store problemet her i huset. 1 glass vann før hvert måltid og minst 1 glass vann til hvert måltid (selv om vi har te/melk på bordet) er obligatorisk for alle. Da har vi jo literen bare der, så kommer melk og te i tillegg (1 glass melk til frokost skal drikkes). Ellers går det jo godt an å måle opp f eks 1/2 l vann hver dag, sette i kjøleskapet og gi beskjed om at dette skal drikkes før kveldsmaten, men når det skal drikkes bestemmer 5-åringen aldeles selv. Og med litt isbiter i (gjerne med innfrosne bær/bærbiter!) blir vannet mye bedre! En tynn skive lime i vannet gjør også suses for å få det friskere. Brus eksisterer ikke her i huset, har ikke vært kjøpt på 10 år. Saft drikker man når man vil ha noe godt, ikke for å sikre væskebehovet (derfor er saft rasjonert, 2,5 - 3 liter utblandet saft på 14 dager, til deling på 2 gutter).
Gjest Bø! Skrevet 8. juli 2009 #4 Skrevet 8. juli 2009 Vann er faktisk blitt et tema, det er "fælt" og vi prøver med å si at det skal drikkes opp før vi går fra bordet, men da sitter hun uendelig lenge. Kullsyret vann med litt sitron går litt bedre. Serverer gjerne smoothies til mellommåltid, så det er det jo litt væske i. Takk for utregningen, i morra skal jeg holde regning med inntaket;)
blond Skrevet 9. juli 2009 #5 Skrevet 9. juli 2009 Husk at det er snakk om væske, ikke bare drikke. Med andre ord må man ikke drikke alt. Ellers synes jeg du har fått gode råd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå