Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille er 4 uker og jeg ammer. men hun må ha et flaske måltid om dagen og jeg syntes det er dumt.

Noen med tips til hvordan jeg kan øke produksjonen? hun ligger i perider ofte og jeg blir da tom tor jeg og bare en time etter det så er hun sulten og kan spise 40 ml. så ja jeg har jo ikke nok. får ikke til og pumpe meg.

noen med tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde det samme problemet som deg med min første. Men jeg produserer ikke nok melk, sånn er det bare. Fant jo ut av det etterhvert da. Det som er kjempeviktig er at du drikker masse vann. Jeg drakk endel vørter-øl, det skal også hjelpe produksjonen. Men det er jo ikke alle som liker det da. Drikk masse og spis nok mat - det er nok det beste tipset. Det finnes mange kjerringråd også, bukkehornfrø (aner ikke hvordan det skal brukes), ammete + + +

Skrevet

Har hatt god effekt av amme-te fra Helios, og ellers rådet om å drikke mye! Lykke til. Hilsen 5-barns mor:)

Skrevet

Hmm, skulle til å foreslå at du måtte pumpe deg, men ser at du har skrevet at du ikke får til det..

Kan du tilby henne oftere? Min første hadde gulsott og måtte spise hver 3.time, så da måtte jeg tilby han selv om han sov, men det gikk greit :)

Dessuten øker det produksjonen veldig å amme i løpet av natta, men er vel de færresten som ikke gjør det.

Skrevet

Kanskje dere skulle forsøkt noen slike økdedøgn der du bare legger til puppen så ofte hun er sulten og ikke gjør noe annet enn å slappe av og amme?

Produksjonen øker jo jo mer man ammer, så det er verdt et forsøk.

Ammete kan øke produksjon, viktig med nok mat og drikke og hvile også.

Skrevet

Å drikke mer hjelper ikke på produksjonen. Det som har dokumentert effekt for å få opp produksjnen er å amme så ofte som mulig. Det går på tilbud og etterspørsel. La barnet få die så ofte som mulig også om natten. Ammete har ikke dokumentert effekt.

Mange tror feilaktig at de har lite melk, spesielt på kveldstid, og ender derfor opp med å gi tillegg av MME, spesielt på kveldstid. Men det som skjer på kveldstid er at både mor og barn kan være slitne og urolige, samt at melken endrer seg på kvelden, man får en fetere og mer "mettende" melk tilpasset natten og nattesøvnen.

Selv om det føles som at brystene er tomme, behøver det ikke bety at de er det. Å sjekke rest i puppene ved pumping gir heller ikke noe riktig bilde, da pumping og psyken henger mye sammen.

Det er dessverre mange myter ute og går vedr. amming og melkemengde, og de lever i aller høyeste grad blant mødre, bestemødre og bla. her på forum.

Vil anbefale deg å kjøpe Dr. Gro Nylanders bok "Amme ABC", den er i mine øyne å sees på som en bibel i amming. Informasjonen og rådene du finner der er forskningsbasert. Og du få i tillegg DVDen "bryst er best" med på kjøpet.

Til sist vil jeg si at om du ender opp med å gi et flaskemåltid om dagen, så er det ikke noe nederlag. For det aller viktigste er at barnet ditt i det hele tatt får morsmelk, og det får hun jo mesteparten av dagen.

Lykke til!

Skrevet

Neida, men nok mat og drikke gir litt ekstra krefter ved økedøgn tenkte jeg på da. :) Om man skal amme og få opp produksjonen så er det viktig å ha nok krefter også;)

Skrevet

Ønsker på ingen måte å konkurrere med de profesjonelle om å gi råd. Snakker kun utifra min egen erfaring etter å ha ammet 5 barn,-deriblant tvillinger. Vet selv at jeg er dårlig på å drikke, og har registrert på meg selv at melkemengden avtar dersom jeg får i meg altfor lite væske. Dette selvfølgelig i tillegg til å legge til ofte. For min egen del har jeg registrert at det psykiske også spiller inn. Deler kun min opplevelse uten å påstå at noe er hverken sånn eller slik:) Sånn fra kvinne til kvinne liksom,-noe jeg føler det er for lite av i vårt moderne vestlige samfunn....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...