Gå til innhold

Er så sliten psykisk av å ha leieboere:(

Anbefalte innlegg

Gjest Nordavind fra sør
Skrevet

Vi kjøpte et stort og flott hus for ca 2år siden . Vi hadde ikke hatt råd til å sitte med dette huset hadde det ikke vaert for at huset hadde utleiemuligheter. Første leieboeren vi hadde var det mye tull med.Hun hadde masse fester og hørte ikke på oss når vi sa i fra fint om noe. som.fks at jeg ikke ville at hunden hennes skulle stå bundet utenfor soverommet mitt etter en nattevakt og bjeffe, at jeg ikke ønsket at å plukke opp baesjen til hunden hennes fra terassen vår osv...Vi ble ganske glad når hun skulle flytte. Men da ble det jo sikkelig mye styr, siden vi ikke hadde kontrakt. Hun utnyttet jo det til det fulle og nektet å vaske leiligheten, fikse på det hunden hadde ødelagt og gi oss de pengene hun skylte oss. Når vi ble irriterte på henne, sendte hun moren sin på døren min som sto å kjefta og trua meg forann barna. Hun skulle anmelde oss for de merkeligste ting og gå til kommunen å få det umulig gjort og leie ut fremover. Det var så ekkelt...Og selv om vi hadde vårt på det rene, orket vi ikke en kjempestygg kamp i rettsvesenet med slike galninger. Neste leieboer skulle vi gjøre alt riktig, som vi gjorde feil sist. Skreiv kontrakt og fikk kommunal depositum. Bare 3mnd etter dette bråket med leieboer 1, har hun som leier nå blitt gravid og skal flytte til en mer barnevenlig leilighet. Hun har fått ny leilighet alt og har selvfølgeleig ikke råd til å betale oss og dobbelt. Vi har prøvd å få nye leieboere, men har ikke fått noe respons på annonsen vår enda. Det er jo midt i ferien. Jammen i meg kom hun og trua meg med at samboeren skulle ringe kommunen for å finne feil på leiligheten for å slippe å betale siste leien hun også.Selv om vi har all rett på vår side, er det så grusomt å måtte gjennom en slik kamp til...Hva skjer med folk? Tenk å vaere så stygge, når vi ikke har gjort noe galt. Hva med å ta ansvar for sine egene handlinger, istede for å ødlegge andre for å ta den beste utveien for seg selv. Puh...Så visst det er noen der ute som leser dette, som har tenkt på og kjøpe hus med utleieleilighet, tenk dere GODT om. Vi legger huset ut for salg til våren.Dette orker vi ikke mer. Det er ikke verdt det...Da bor jeg heller i et lite stusjelig hus med grønt bad enn å bo her....Dagens sutrings:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner at dette er slitsomt ja, og dere har vært max uheldig!

Be om referanser fra tidligere leieforhold neste gang, og vær nøye.

Skrevet

Uff,du har jo vært max uheldig!! Selv leier jeg leilighet,og kunne aldri oppført meg slikt! Tar hensyn stil naboer,bråker fint lite,og om det blir en skade så fikser jeg opp. Betaler også alltid husleia i tide.

Synes de var kjempefrekke jeg!!

Skrevet

Huff da.. ille når mennesker er slik. Skjønner at dere ikke gidder ta kampen, leietageren sitter med større rettigheter enn utleier. Om dere ikke har en kontrakt som dekker alt, slik som vi har. Der står alt svart på hvitt og ferdig med det.

Vi har vært heldig med våre to. I to år har vi bodd her og hatt en leietager i året. Bor nærme en høgskole, så begge har vært skikkelig datanerder som bare sitter inne i ensomhet på pcen sin. Og de har vært ryddige og ordentlige og pengene kommer flere dager før fristen. Så kanskje en nerd er noe å satse på???

Skrevet

Dere har vært uheldige, og i første tilfelle dumme. En leier ikke ut til hund, og depositum fra kommunen skriker fare. Lykke til med neste leieboer.

Skrevet

Jeg kjenner til det... Dvs ikke jeg personlig men vi har noen borti gata her som har hatt div. leieboere.

De valgte å bygge såpass stort at de var avhengig av leieboere, det er jeg glad vi ikke gjorde.

De har bare hatt tull med leietakere.

Svigerfar derimot har leid ut hybelen i kjelleren i en årrekke og har aldri hatt noe tull, hverken bråk eller annet.

Så det er helt klart forskjell.

Og så har jo disse som leier så mange rettigheter at man blir svett.

Sjefen min hadde en leietaker som reiste bort og sluttet å betale leie, de holdt jo på kjempelenge for å få han ut av leiligheten.

Men hvis dere har depositum fra siste leietaker, kan dere vel ta av det til siste leie?

Skrevet

Hei!

Det må vel gå an å få inn vanlig lønnstakere, og slippe dette med kommunale grantier etc? Er fler enn oss i vår krets som leier, og det er da "normale" folk alle sammen! I Fare for å tråkke på noe her, så misforstå meg rett! Det kan være risikofylt og leie ut gjennom kommunen, selvfølgelig finnes det alle typer mennesker der også. Men som du sier, dere har vært uheldige!

I det første tilfelle var dere ubetenksomme! Man leier ikke ut uten papirer, men det har dere jo lært av nå:)

Jeg anbefaller deg og ikke gi opp ennå, om dere bor i drømmehuset!

Om dere har lite napp, syns jeg dere bør gå igjennom annonsen,bildene, krever dere i overkant mye i leie? Høyt dep? Det kan være lettere få trivelige folk om man tilrettelegger litt :)

Jeg vet godt hva vi ser etter når vi leier selv, har også eid hus så vet åssen det er å sitte på begge sider av gjerdet! :)

Gjest Nordavind fra sør
Skrevet

Ja, guri...vi har gjort noen dumme feil vi også. Har prøvd å laert det vi kan av det.Godt å høre at andre synts vi er uheldige også. Føler seg så aleine i slike kamper som dette...Dere er kjempetrøstende og snille altså.Tusen takk:)

Skrevet

Jeg anbefaler dere å bruke utleiermegleren, da tar de seg av alt, både å finne nye leieboere, ordne kontrakt, ordne med visninger, de kommer å ser på leiligheten å sjekker med markede og finner rett utleierpris osv. Det eneste er jo at de skal ha så så mange prosent av leieinntekten. Men tenker kanskje det er verdt det så slipper dere å gå gjennom dette igjen.

Skrevet

Det er JÆVLIG vanskelig å få ut depositumet for utleier!

Skrevet

Jeg er helt enig med anonym 13:19. Min søster leier ut sin leilighet mens hun bor annet sted i noen år, og hun benytter seg av Utleiemegleren også. Det koster litt i honorarer, som nevnt over, men det er det vel verdt. De kan ALLE regler ift utleie, de sjekker referanser ift. potensielle leietakere, de sørger for at du hele tiden får korrekt husleie for leiligheten din (min søster ble anbefalt å sette opp leien ift til markedspris da det ble skiftet leietaker sist gang, noe hun selv ikke ville ha tenkt på).

Der spesielt gode å ha når det blir konflikter med leietaker, da de blir den profesjonelle mellommann som sørger at blir løst til det beste for alle, og ikke minst i følge de lover og regler som gjelder. VELDIG nyttig og aboslutt vel verdt honorarpengene...!

Det er også en annen god ting med å benytte seg av utleiemegler, og det er at dere kan be leietaker henvende seg til megleren hvis de har noen spørsmål (les: hvis dere er uheldig og får noen petimetere av noen leietakere som skal snakke med deg om alle mulige små detaljer HELE tiden) slik at de kan sile ut de henvendelsene som dere faktisk trenger å forholde dere til, og si ifra til leietakerne når de henvender seg om ting de selv må ta seg av.

Det koster i alle fall ingenting å avtale et møte med Uleiemegleren for å høre hva de kan tilby der dere bor og hva de tar for tjenestene sine.

Skrevet

Hvor bor dere? Både vi og 2 venner er på jakt etter nytt bosted! :) send en Pm om det er intr :)

Skrevet

En annen fin greie med utleiemegleren:

Jeg har leid gjennom de og flyttet inn i en totalt renovert leilighet.

Forrige leietager hadde rasert den fullstendig vistnok, og det tipper jeg kostet mer enn depositumet å fikse. Da måtte uteliemegleren selv dekke mellomlegget.

En kjek utgift å slippe for eieren.

Skrevet

Sliten psykisk?

Bare pga en dum situasjon du selv har satt deg selv???

Vel, sånn går det når du er på gniern, skal ha leietakere til å betale huslånet ditt, og ikke gidder å bruke et par tusenlapper for å få en advokat til å sette opp en skikkelig husleiekontrakt som gir deg som utleier alle de rettigheter som er mulige å få.

Hadde du vært glup og betalt for en maksimal sikret husleiekontrakt hadde du der fått med "bagateller" som utkastelsesklausuler, sikkerhetsstillelser kun i form av depositum som skal innbetales tre dager etter kontraktsinngåelse, forbud mot husdyrhold, egne husordensregler, vedlikeholdsplikter, plikter for utenromsarealer og masse annet.

Jeg leier ut selv, og har gjort det i massevis av år.

Jeg legger frem husleiekontrakten på visning, og blir kvitt potensielle "bråkmakere" og andre useriøse festelementer med en gang.

Gjest Nordavind fra sør
Skrevet

Jeg er nok ikke så glup som deg nei. Men jeg er mye kosligere enn det du er, det skal jeg ha. Dette er slitsomt å gå gjennom ja. Hadde aldri trodd det ville blitt så mye styr av å leie ut kjelleren. Har jo leid mange ganger selv før og det hadde aldri falt meg inn og oppføre meg slik som dette. Er vel for godtroende og naiv. Vi har ringt kommunen og gått gjennom masse info på nettet. Man blir egentlig bare mer og mer forvirret,. For det første er det vanskelig og vite hva som er forskjell på hybel, hybel leilighet og leilighet. Har man en hybelleilighet er det regler som er så rare at jeg tror ingen jeg veit om som leier ut kunne gjort det. Regler om egen bod ute og inne. Brannmur og lydisolasjon mellom etasjene, takhøyde på unaturlig høyde osv...Har jo funnet ut at jeg ikke vil bo slik lengere. Er nok ikke den fødte utleiebaronen!

Skrevet

Det er derfor du bør ha en profesjonell til å hjelpe deg, som Utleiemegleren. De holder rede på alt det der for deg...

Gjest Nordavind fra sør
Skrevet

Ja...det var et godt tips...:)

Skrevet

For et hyggelig innlegg 15:03! her ber noen om hjelp og du bare glefser tilbake. Kanskje du får pengene dine, men et hyggelig liv kan du umulig ha om du møter alle med den attituden!

Skrevet

Det er i alle fall verdt å sjekke ut. Som Soon to be mum nevnte over, så koster det jo ingenting å forhøre seg om hva de kan gjøre for deg og hva de tar i honorarer.

Gjest Nordavind fra sør
Skrevet

Ja, det skal jeg jammen i meg sjekke ut:)

Skrevet

For det første så er dere dumme som kjøper et hus dere egentlig ikke har råd til. For det andre, så er dere dumme som ikke har leiekontrakt. Og for dere tredje er dere summe som tar imot folk fra kommunal sektor.

Gjest Nordavind fra sør
Skrevet

Da er det mange av oss som er dumme, for det andre har vi leiekontrakt for det tredje er det "vanlige" folk som har fått kommunalt depositum gjennom NAV.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...