Gjest Skrevet 8. juli 2009 #1 Skrevet 8. juli 2009 Noen tips? Helst ikke fruktsalat. Har tenkt på gele, men det spiser vi alltid med vanlijesaus, smaker ikke godt uten synes vi, så blir gjerne litt kjipt for gjestene å se på at vi har saus på... Det er ikke snakk om allergi, men sterk laktoseintoleranse. Andre ting? Fikk litt akutt hjernteppe her ;-)
Leandermamma Skrevet 8. juli 2009 #3 Skrevet 8. juli 2009 Kan du ikke bruke laktoseredusert melk eller rismelk i stedenfor vanlig melk? Da kan du jo lage det meste :-)
Gjest Skrevet 8. juli 2009 #4 Skrevet 8. juli 2009 Det finnes jo mange pai-oppskrifter som er uten melk, men det er kanskje ikke så barnevennlig?
Gjest Skrevet 8. juli 2009 #5 Skrevet 8. juli 2009 Får ikke tak i skjønner du. De kommer i morgen og på lokalbutikken har de ikke slike ting (og andre butikker er 1-1,5 time unna) nå, er sånt som må spesialbestilles på forhånd og jeg visste ikke om gjestene før i går kveld. Pai kan muligens være noe, men er ikke så flink med sånt, så da må jeg få noen oppskrifter :-) Barna er litt kresen og 7 år og 13 år.
Gjest Skrevet 8. juli 2009 #6 Skrevet 8. juli 2009 Her er det visst en oppskrift på hjemmelaget rismelk. Kanskje det hadde vært noe? http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel81.asp Ellers er det sikkert en del andre oppskrifter på det nettstedet også da.
Ranveig R Skrevet 8. juli 2009 #7 Skrevet 8. juli 2009 Du kan lage vaflar eller lappar med vatn (ev. blanda med litt eplejus) i staden for vatn. Og så olje i staden for smør. Ingen problem ) Lokalbutikken har gjerne Toro sjokolademuffins? Dei er utan melk, så lenge du blandar ut med olje, ikkje smelta smør. Vi har alltid nokre melkefrie vaflar og muffins på lur i frysen i tilfelle vi blir bedd i kaffibesøk, då tar vi med til lille. Forventar ikkje at det skal vere eigen servering for ho, men det er jo sjølvsagt vanvittig koseleg om nokon tar seg bryet! Snill vertinne du )
Ranveig R Skrevet 8. juli 2009 #8 Skrevet 8. juli 2009 For øvrig så tenker eg at når ungane er såpass store som 7 og 13 år så er dei nok veldig vant med at det er enkelte ting dei ikkje kan ete, og vil gjerne sette pris på gelé sjølv om dei ikkje kan ete vaniljesausen. Så lenge det er NOKO ein kan ete er ein som regel fornøgd. Eg er i alle fall happy så lenge det fins EIN veggisrett til meg på koldtbordet, og EIN melkefri rett til lille, for å bruke oss som eksempel.
Fire småtroll Skrevet 8. juli 2009 #9 Skrevet 8. juli 2009 Denne er populær her: Sjokadedrøm 6 eggehviter 200 gr melis 200 gr kokos Pisk eggehvitene stive, pisk inn melisen og rør inn kokosen til slutt. Bre i bakepapirkledd langpanne. Stekes på 160 grader i ca 30 min. Deles i to på samme måte som "Verdens beste" så du får to bunner. Lag sjokoladekremen å fordel mellom bunnene og på toppen. Fyll 3 eggeplommer 75 gr margarin 100 gr melis 1/2 stor boks Sjokade (pålegg) Du kan velge om du vil røre smør og melis hvitt eller smelte smøret, begge deler blir godt. Pynt med sjokoladestrøssel, hakket sjokolade e.l. Ellers går det ann å søke på oppskrifter uten melk på f.eks detsoteliv.no
Gjest Skrevet 8. juli 2009 #10 Skrevet 8. juli 2009 Tusen takk for svar. Da skal jeg kjøpe inn noen sjokolademuffins og kikke på oppskrifter på vafler uten melk :-) Og finne fram gele. Kan jo evt sende en mld og spørre om de spiser dette. Både mor og barn har dette, så moren vet sikkert hva som går greit og ei :-)
Gjest Skrevet 8. juli 2009 #11 Skrevet 8. juli 2009 Takker :-) Så god ut denne, men vet ikke hvordan det er med smør og sjokoladepålegg, kan sikkert høre med dem.
Ranveig R Skrevet 8. juli 2009 #12 Skrevet 8. juli 2009 Sjokoladedrømmen til Kristin 1974 høres deilig ut, bere husk å bytte ut margarinet med margarin utan melk (blå Soft, eller Melange uten melk og salt - begge deler fins i dei aller fleste matbutikkar) og pynt med melkefri sjokolade. Vanlege non stop (brun pose) er utan melk og kan hakkast opp til strøssel. Du kan bla litt i www.utenmelk.no - der er det bra informasjon.
mamarama og lille banan Skrevet 8. juli 2009 #13 Skrevet 8. juli 2009 bare en liten kommentar på den oppskriften, Kristin1974; du skriver margarin, deretter smør. smør inneholder melk. det samme gjør ofte sjokolade. vær nøye med å sjekke at du bruker sjokolade uten melk bare sånn heads up
FrøkenSprøken Skrevet 8. juli 2009 #16 Skrevet 8. juli 2009 Sjokade er uten laktose. Det finnes smør uten melk også, men det er ikke så enkelt å få tak i, kanskje? Hvis butikken er veldig liten? Men "alle" normale butikker har det. Enten soft blå, eller melange uten smør og salt. Da må du tilsette litt salt i røra.
FrøkenSprøken Skrevet 8. juli 2009 #17 Skrevet 8. juli 2009 Møllerend langpanne sjokoladekake er uten både melk og egg, og den er veldig god. Jeg synes den blir enda bedre hvis man tilsetter 2 egg og litt laktoseredusert melk, men det fikk du kanskje ikke tak i? Men den er veldig god uansett, altså! Så kan du bruke sjokade som glasur. Eller melis med obypulver (det er også uten laktose). Jeg pleier å lage sjokoladekrem av smør, melis, mørk sjokolade og kaffe, men da må du jo få tak i det riktige smøret, samt sjokolade uten melk.
Gjest Skrevet 8. juli 2009 #18 Skrevet 8. juli 2009 Margarin uten melk skal jeg nok få tak i, det tror jeg de har. Da satser vi på noe slikt i morgen, orker ikke styre så mye. Hadde besøk både i går og forgårs og verker veldig i bekkenet nå, så orker ikke styre så mye. Får bli noe enkelt :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå