Gå til innhold

Syns det er en uting at

Anbefalte innlegg

Skrevet

personer legger beslag på et navn. Akkurat som de eier det. Blir nesten som når man gikk i barnehagen, den som ropte ut først fri for å få ..... fikk det.

Hvorfor skal man spørre andre om det er greit at man tar det navnet bare fordi den andre personen også kunne tenkt seg å brukt det en gang i framtiden.

Hadde jeg også tenkt slik så kunne ikke jeg kalt barnet mitt det han heter pga at en annen i vennegjengen har samme navn på sin sønn. Vi tenkte ikke tanken en gang på høre med henne om det var greit. Dette er vår sønn og han er oppkalt etter sin oldefar.

Det må være lov til å like samme navn!

Jeg hadde ikke brydd meg hvis noen hadde tatt et av navnene jeg har på barna, nettopp fordi jeg ikke eier navnene. Da jeg gikk gravid hadde jeg 3 navn på listen og da var det en annen venninne som spurte meg om hun kunne få ha det ene navnet sitt på sin liste, Må si jeg ble ganske paff da, hvorfor spørre om det.

Og jeg vet om flere som har blitt sint når andre har tatt ''deres'' navn. Skjøner ikke greia med det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La oss si at to søstre er gravide. Søster A har sagt hele tiden at jenta skal hete xxxx. Søster B føder før tiden, får en jente og kaller jenta xxxx. Du ser ikke problemet med det? Du skjønner ikke hvorfor søster A kan bli lei seg og såret?

Hvis du ikke skjønner det er det litt synd på deg.

Skrevet

Det er vel STOR forskjell på søstre og venninner? Eller? Nå snakkes det mest om at venninner har lag beslag på navnet og blir snurt hvis andre ''tar'' det. Har ikke nevnt noen plass om to søstre.

Men kanskje du ikke ser den forskjellen. Vet foresten om to søstre som har samme navn på barna, bare at den ene har et ekstra navn så det navnet de har likt blir mellomnavn på det ene barnet.

Skrevet

Jeg synes du skal lese innlegget ditt en gang til. Du avgrenser ikke problemstillingen til å kun gjelde mellom venner. Tvert imot er du nokså generell, og har ikke takhøyde for at ulike situasjoner gir ulike reaksjoner.

Skrevet

Kusinen min sin yngste sønn (7 år) har samme navn som min sønn (2,5 år) bare med en litt annen stavelse. Det har aldri vært noe problem :)

Ang. de to søstrene, så hadde jeg nok blitt veldig lei meg om det skjedde meg :(

Skrevet

Det finnes jo alltid slike som deg som må dra inn all slags ulike situasjoner der det kan bli et problem. Ja jeg kunne godt ha skrevet mer om at det ikke gjaldt nære familierelasjoner. Men da hadde jo innlegget blitt fryktelig langt. Men ja siden det er slike som deg her på bim/dib så får jeg gjøre det da.

Er det to søstre, brødre, tante-niese, onkel-nevø, tante-nevø, onkel-niese, mor-datter, far-sønn, mor-sønn, far-datter osv osv så kan jeg forstå at det kan bli litt rart med samme navn på barna. Men syns det er en uting at andre legger beslag på navna, dette gjelder også de som er nær familie. Hold navneønskene for dere selv.

Skrevet

I eksempelet med søstrene, ville jeg nok blitt skuffet og lei meg.

Men ellers er jeg enig i at man ikke kan legge beslag på et navn.

På far siden av slekta mi er det tre kusiner som har kalt sønnene sine det samme. Deriblandt søsteren min. Ikke noe problem. Det er dessuten et veldig vanlig navn nå for tiden.

Skrevet

Det trenger vel ikke være så veldig rart vel? At fettere eller kusiner heter det samme? Broren min og fetteren min heter det samme - og de er like gamle - skiller tre uker! Har aldri tenkt på det som rart! Og det har ikke de heller. De har bestandig syns det har vært kult og kanskje vært ekstra close pga det! Begge to er oppkalt etter en på hver sin side av familien - altså fra de "inngifta" sin side - mamma og onkel.

Skrevet

Absolutt, man kan ikke legge beslag på navn i en vennegjeng sånn uten videre ;-) Forresten knabbet også søsteren min jente-favoritt-navnet mitt ... men hun spurte om lov først da, så ingen vonde følelser der heller.

Skrevet

Hehehe.. Slike som meg? Nøyaktig hvordan er jeg? Og hva slags synske evner er det du har som kan avgjøre det etter 9 setninger?

Skrevet

det er da ikke et ukjent fenomen her inne at folk blir kakrilsk hvis man ikke utdyper alt sammen i hovedteksten, da er det flere her inne som er snare til å lage nye problemstillinger. og hvis man sier at det ikke gjelder får man beskjed om å lese sin egen tekst på nytt.

kan ikke tenke selv, må ha det inn med t-skje.

Skrevet

Jeg har flere barn fra før og har alltid hatt navn klare på barna før de kom til verden.

Nå har jeg et guttenavn som jeg har satt min elsk på i mange år, men ikke brukt enda. Skulle det vise seg at vi får en gutt, vil han da få dette navnet.

Har ei venninne som ikke har barn fra før. Hun har nå funnet et guttenavn som hun liker (vet heller ikke hva hun får enda). Men siden hun fant ut at vi har helt like guttenavn, så vil ikke hun bruke det om jeg gjør det, da tatt i betraktning at begge får gutt. Vi har og termin på samme dag.

For meg hadde ikke dette betyd noe, men for henne så var det veldig viktig å kunne ha "sitt eget" navn.

Skrevet

Ja skjønner den at man velger å ikke bruke samme navn fordi man kan syns det er rart. Men å legge beslag på et navn å så bli sint hvis noen venner også velger samme navn det er helt feil i mine øyne. For ingen eier et navn.

Vet om ei som har rast mot sin venninne siden de fikk en gutt og brukte det navnet hun hadde tenkt på i FLERE år at hun skulle kalle babyen sin om hun fikk en gutt. Hun har 2 jenter og sier hun ikke skal ha flere, men blei sint fordi venninnen tok guttenavnet som var ''hennes'' for man kunne da aldri vite, kanskje hun ble gravid en gang i tiden og fikk gutt. Så nå nekter hun å snakke med henne.

Skrevet

Helt enig!

Da jeg fikk min første så hadde jeg skrevet meg en liste over navn jeg kunne tenke meg. Så kommer den ene venninnen etter den andre med navn de kanskje skulle bruke. Da snakker vi om en 10-15 navn hver de liksom skulle frede. Jeg sa bare at jeg har en liste og mange av navnene dere har nevnt står på den og jeg bruker det navnet jeg vil. Herregud det er snakk om at jentene ikke har tenkt til å få barn før om 10 år og så skal de liksom holde av 15 navn og så bestemme seg for det ene de skulle bruke.

Jeg driter lang vei i det, den som får barnet først kaller ungen det de vil. Men hadde jo selvfølgelig ikke tatt det ene navnet jeg vet søsteren min f eks skal gi barnet sitt..

Skrevet

En annen ting som er veldig vesentlig her, er at det finnes også FEDRE til disse barna som gjerne vil ha litt å si i forhold til navnevalg.

Lurer på hva mannen min hadde sagt om han hadde funnet et navn han likte godt og jeg skulle svare "Nei, sorry det går ikke for Kari vil kanskje bruke det på ungen sin hun får en gang og blir sur om vi bruker det"...ha ha

Skrevet

Det er da HI som virker krakilsk. Hun kom med en løs problemstilling, jeg kommenterte ved å gjengi en situasjon fra virkeligheten. HI ble alvorlig gretten og mente jeg måtte holde meg til saken, men saken var jo helt åpen og uten avgrensning. Når jeg påpeker det får jeg beskjed om at jeg er en "slik". Tror kanskje HI sliter med hormonene sine?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...