Anonym bruker Skrevet 8. juli 2009 #1 Skrevet 8. juli 2009 Jeg ble smittet av HVP virus for ca 10 år siden. Disse vortene kan komme og gå litt, men ved år i mellom. Nå kan jeg kjenne at jeg har 3 små vorter på ene kjønnsleppa og er i uke 36. Skal jeg ta det opp med legen? Kan det smitte under fødsel? Huff det er så pinlig.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2009 #2 Skrevet 8. juli 2009 de anbefaler at du får begandling så en ikke har utbrudd under fødsel har hørt at de kan ta keisersnitt for å ikke smitte baby.. Ta det opp med lege eller jordmor du. Det er vel mange som har dette..
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2009 #3 Skrevet 8. juli 2009 jeg hadde snakket med legen min om dette,men jeg skjønner jo at du syntes det er pinlig,du får tenke på at dette er en sykdom og at legen din kan svare på ,det du lurer på.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2009 #4 Skrevet 8. juli 2009 Enda pinligere er det om du ikke sier noe, også smitter du babyen..Vet ikke om det "går an" da det er mulig babyen er immun i forbindele med fødsel da du har vært bærer av virus hele graviditeten,- men for sikkerjets skyld..Du har ingenting å tape ved å spørre, men mye å tape om du ikke spør og ungen blir smittet.. Har selv hatt kjønnsvorter.Men hadde mitt første utbrudd 8 år før fødsel, måtte på sykehus og få fjernet oga det var MANGE og også innvendig. oG fikk tilbake et par-tre stykker to år sener, men de ble penselt en gang så var de borte.:Etter det har jeg aldri hatt det. Men sa likevel fra til JM og lege under graviditet at jeg var smittet, for viruset er visstnok i kroppen hele tiden..MEn smittsomt kun ved utbrudd. MEn når det er snakk om baby som dele blod/svelger blod v/fødsel så vet man jo aldri... Så sjekk det ut de..Om du ikke får tilfredsstillende svar fra lege, hør med JM om hun evt har vært borti det,- evt spesialist på kjønnssykdommer. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2009 #5 Skrevet 8. juli 2009 Ja må jo ta det opp...hadde mange runder med penslinger hos lege ved førstegangsutbrudd. Det var da en varm sommer og jeg var me og badet, de gikk ikke bort før sommeren var over. Nå har det vært veldig varmt igjen og det virker som de blusser opp da. Har vært i litt fornektelsesmodus..kanskje det er soppinfeksjon og kanskje det er hårrøtter som er betente etter hårfjerning osv... Skal på kontroll på føde pol i morgen. Må ta det opp da! Gruer meg, men vet jeg må gjøre det.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2009 #6 Skrevet 8. juli 2009 Tror dere over her blander litt med Herpes. Det er hvis en har utbrudd av Herpes når fødselen starter at babyen kan bli smittet og det blir gjort ks. Kjønnesvorter er ikke uvanlig og blusser ofte opp under graviditeten pga hormonforandringene. Man skal ikke behandle når man er gravid, men vente og set til etter fødselen. Ofte trenger man da heller ikke gjøre noe ting og de forsvinner gjerne av seg selv da. Må ikke ta ks fordi en har kjønnsvorter, med mindre en har så mye at de er i veien og det er plagsomt.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2009 #7 Skrevet 8. juli 2009 I og med at jeg har hatt det selv så har jeg lest mye om det..Særlig i forbindelse med graviditetene mine..Og det er et faktum at man får forskjellige svar etter hvem man spør..Jeg hadde ikke hatt utbrudd på 6 år da jeg ble gravid, og noen mente at jeg da ver virusfris,- faktisk, andre mener man alltid vil være smittet og kan risikere utbrudd. Noen mener det KAN smitte under fødsel om man har utbrudd, andre mener barnet er beskyttet pga immunisering under graviditet, osv,osv..Så det beste er å snakke med sykehuset og se hvilke rutiner de har,- for det er nok ganske vanlig så rutiner har de..Om du er veldig bekymret for smitte og de ikke kan BEVISE at smitte ikke kan forekomme, så tror jeg faktisk du kan prøve å få KS så lenge du har utbrudd.....Men der også er vel rutinene ulik fra sted til sted.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2009 #8 Skrevet 8. juli 2009 Litt usikker på om de kan smitte til baby under fødsel, men en vet jo at dette er sexuelt overførbart, så tanken er ikke fremmed for meg. Uansett så er det viktig å ta dette på alvor, da det er en av de største årsaker til cervix canser (livmorhalskreft), noe som forekommer hyppigere og hyppigere her i Norge, og årlig dør det mange pga dette. Er jo en grunn for at myndighetene nå vil gå inn å vaksinere 12/13 år gamle jenter mot HPV.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2009 #9 Skrevet 8. juli 2009 Som tidligere "Kjønnsvorteoffer" så tar jeg nå celleprøver en gang i året,- ikke hvert 3.år.Men det er av egen fri vilje, ikke pålagt..Men så er det visst sagt at visse kreftformer gir ikke utslag å celleprøver så lenge man ikke skraper av akkurat på "kreftcellene",- som kan være veldig lokalt plassert..Og celleprøver viser heller ikke om man har krefft i eggstokker/eggeldere,- som man også har økt risiko for etter å ha hatt kjønnsvorter.. Men jeg prøver iallefall og holde meg såoppdatert som mulig,- det er mange krefttilfelleri familien min,- så jeg er nok "overforsiktig" også av den grunn....
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2009 #10 Skrevet 8. juli 2009 http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=7884 Her står det bl.a: HPV-infeksjon er i de aller fleste tilfeller helt ufarlig. Det er beregnet at opptil 80% av alle voksne mennesker en eller annen gang har vært smittet av dette viruset. Dette er utrolig vanlig. Er egentlig ikke noe å være flau for...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå