Gå til innhold

Trenger sårt noen gode råd...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenten min er nå blitt 18 mnd. og er blitt et skikkelig trassetroll! Hele dagen går med til å hindre henne i å få anfall og å skrike. Bare tull hele tiden... Får ikke hun viljen sin så er helvete løs! Blir så sliten at jeg ikke orker tanken på å ha det sånn fremover. Gleder meg hver dag til hun er sovnet og vi kan ta en pust i bakken. Og sånn burde det ikke være! Ønsker meg tilbake til den tiden da jeg gledet meg stort til å hente henne i sengen om morgenen og vi bare hadde det kjekt i lag. Høres kanskje sytete ut men ingenting funker... Prøvd å ignorere henne, sitte oss ned å forklare hvorfor ditt og datt, prøvd med ros og det som er...

Hva kan jeg gjøre??? Noen som har noen gode råd? Noen som er i samme situasjon? Er det normalt å komme i trassalderen allerede nå? Når går det over evt.?

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville bare fortsatt med og overse.

Jeg har en gutt på 2 år. Når han begynner og trasse, legger seg ned på gulvet og gråter. Da bare overser jeg han, går over han om han ligger i veien. Lar han gråte ferdig. Når det verste har gitt seg så snakker jeg bare vanlig til han, om ting vi skal, eller har gjort. Så litt etter litt så begynner han og snakke med meg igjen. Kan tilogmed le!

Barnet trasser jo ikke med vilje. Tror fort de kan bli lei seg selv også, fordi de ikke skjønner hvorfor de reagerer som de gjør.

Har sønnen min gjort noe han ikke skal, å at jeg da har blitt litt sint. Da snakker vi om hendelsen. Så er vi ferdige. Er det "bare" trass, så sier jeg ikke stort om hendelsen til han. Annet enn at han ikke kan få viljen sin hver gang. Men at han kan være med og bestemme noen ganger f eks. Så glemmer vi det. Orker ikke dvele ved det og snakke mye om det. Ser ingen poeng i det.

Men tass er litt av en prøve selv om man vet at barnet ikke gjør det med vilje.. Jeg har bitt tenna sammen mange ganger og telt til ti.

:o)

Skrevet

Har dessverre ingen råd. Har samme problemet her. :/

Er helt normalt at de begynner å trasse i den alderen.

Skrevet

Hold ut! Vær konsekvent og overse det du klarer. Snakk og forklar rolig, men la henne frese fra seg. Unger som er helt rebelske får ikke med seg noenting.

Ellers har "timeout" fungert på lillegull fra ca 2 års alder : trodde det var for tdidlig, men nei der ble vi overrasket!

Lykke til

Skrevet

Jeg brukte også time out da gutten min var 2 år. Funker kjempe bra. Ellers begynte jeg å gi han valg på den alderen. F.eks. ta frem to par sko og la han få velge hvilken par han vil ha på seg. Slike metoder funket kjempe bra for oss.

Skrevet

Jepp, valg er kjempe bra:-) Også litt lokkemidler og litt avtaler; eks sitte rolig ved bordet og 3 skjeer til med middag så får du yoghurt til dessert....

Skrevet

Takk for råd!

Problemene oppstår ikke når hun bare trasser for å trasse. Akkurat det bryr jeg meg ikke om og da klarer jeg å ignorere henne. Det er i slike tilfeller der hun nekter f.eks å spise, pusse tenner, ikke ta/spise farlige ting eller skade seg selv eller andre. Kan jo ikke bare ignorere henne da, liksom.

Når går dette over, da???

Kan det hende at når språket er på plass, så hjelper det på?

HI

Skrevet

Pussing av tenner har gått i perioder med oss, i begynnelsen helt nekt, så ok, og nå litt mer krangling. Pga språket kan vi nå fortelle litt om at må pusse tenner ellers kan ikke spise is osv. Ellers har det vært veldig gøy å tulle litt; feks si at nå skal bamsen også pusse tenner og så må vi vise bamsen hvordan vi gjør det. Enkelte ganger blir det masse latter, andre ganger har vi måttet pusse med makt (ikke så gøy, men tenner skal nå pusses etter min mening)

Har det bare vært klin og tull med måltidet -etter hundre rettledninger-har det fungert å bare ta det bort (skjønner at vanskelig om hun aldri spiser, men barn dør sjelden av å hoppe over et måltid. Og er du usikker gi en banan eller annet som mellommåltid en time etter feks)

Farlige ting får hun grine til hun blir blå av. Sånn er livet. Lillgull sluttet tilslutt å spise blomsterblader og sand hun også (blir gjerne enklere med slike ting etterhvert)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...