01-08-2008 Skrevet 7. juli 2009 #1 Skrevet 7. juli 2009 Det har jeg funnet ut nå.. Jeg lurte på hvorfor det tok så utrolig lang tid så jeg tok og spurte han om han hadde levert papirer osv.. Det hadde han ikke.. Så da forstår jeg jo hvorfor jeg ikke har fått no barnebidrag enda.. Jeg søkte om barnebidrag i Januar/Februar.. Vet dere om jeg får etterbetalt barnebidrag fra det tidspunktet jeg søkte når han får ut fingeren og får levert papirer osv til Nav??? Han sier han ikke har levert papirer til nav pga inntekta hans.. Han sier han har igjen 5000,- etter at han har betalt husleie, strøm og internett.. Beregner nav barnebidrag etter at han har betalt utgiftene sine eller beregner de utifra det han har igjen etter at han har betalt de faste utgiftene?
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2009 #2 Skrevet 7. juli 2009 Her har de bare brukt ligninga for 2008 som grunnlag, som de har på sin skjerm. Far her hadde ikke sendt inn noe som helst. Jeg søkte om endring, og det gikk da bare en måned fra jeg søkte til jeg satt med vedtaket i dag. Det gjelder fra den 1. i måneden etter jeg søkte om endring. Så jeg søkte i juni, og vedtaket gjelder nå fra 1.juli. Men å fastsette bidrag for første gang, og dere ikke har bodd sammen, så skal det gjelde helt fra barnet er født. Eller om dere har bodd sammen - fra faktisk samlivsbrudd.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2009 #3 Skrevet 7. juli 2009 Ingen grunn til bekymring. Barnebidrag får du uansett, og med mindre det er fryktelig god grunn til at han ikke har levert inn papirer på inntekten sin (feks at han er nødt til å få papirer tilsendt og venter på dem), så vet nav råd for det også. Det kan jo også hende at det bare er lang saksbehandlingstid. Her i kommune beregner de 5-6 mnd, men jeg mottok vedtak først åtte mnd etter at jeg søkte. Men vedtaket gjelder fra den mnd du søkte. Du får dermed etterbetalt. Hva mener du med at han ikke har levert inn papirer pga inntekten sin? Har han for lav inntekt, så må han jo dokumentere det i så fall. Om nav er enig med ham i at kr 5 000,- er lite å sitte igjen med etter at alle utgifter er betalt, kommer jo an på hvor høye utgifter han har. Man kan feks ikke kjøpe seg et hus til 5 mill og bil og båt for så å si at man ikke har råd til å forsørge ungene sine. Nav opererer ut i fra egne satser. De finner du her: http://www.nav.no/rettskildene/Vedlegg/104465.cms Barnebidrag beregnes dermed ut i fra bruttoinntekten hans og din osv, osv. Så må man trekke fra det han betaler i trygdeavgift og skatt for det har førsteprioritering. Dernest skal han ha 6 000,- til egne boutgifter og 7 200,- til eget underhold. Egne barn i egen husstand og samboer og alt det der skal også inn i regnestykket. Dersom han da har tilstrekkelig til overs, skal bidraget trekkes fra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå