lurer på Skrevet 7. juli 2009 #1 Skrevet 7. juli 2009 Er under utredning. Alt bra med meg, men min kjære fikk brev i posten fra sin fastlege,svar på sædanalyse: ingen sædceller, ta ny prøve !! Syns det er ganske heftig bare få et sånt brev i posten. Har jo tusen spørsmål om hva som gjør dette og en begynner jo tenke at løpet er kjørt for oss med en gang....;( lest på nettet, håper jo det kan være mulig hente ut noe, at det er produksjon der et sted.. Noen andre i samme situasjon???
Rose69 Skrevet 7. juli 2009 #2 Skrevet 7. juli 2009 Hei! Mener å ha lest at en dr. Purvis er ekspert på dette området. Noen som kan hjelpe her,jenter?
Kine71 Skrevet 8. juli 2009 #4 Skrevet 8. juli 2009 Heisann! Vet hvordan dere har det. Får sjokk av slike brev. Vi fikk brev om at sædcellene hadde unormal form og det var få, skjønte jo ikke hva det betydde og om det i hele tatt var håp for oss. Fikk ikke komme inn på samtale før det var gått 3 mnd. Etter samtale på sykehuset fikk vi beskjed om at det var mulig med icsi. Etter dette dro vi til Purvis på andrologisk senter i Oslo. Det anbefales. Han er eksperten på mannfolka. Han kunne ikke hjelpe oss å få bedre sædkvalietet, men han kunne fortelle hva som gjorde at det var færre svømmere, nemlig en ufarlig cyste. Vi fikk tatt hormonprøver av mannen før vi dro dit, det sa Purvis at var bra. Testosteron, prolaktin etc. Husker ikke riktig, men det skal være lett og finne ut, bare spørre sekretæren til Purvis f.eks. For å fastslå kvaliteten er det nødvendig med 2 prøver tatt med noen mnd mellomrom. Husk det tar 3 mnd fra en sædcelle dannes til den kommer ut. Derfor er det viktig å avstå fra badstu, varme i sete på bilen og varme bad ( kanskje ikke så aktuelt på someren!) 3 mnd før forsøk. Om dere tar en ny prøve uten funn av celler er det visst mulig å hente ut sædceller fra bitestikkelen- kalles TESE. Dette kan jeg ikke nok om. Men om dere drar til Purvis kan dere sikkert få masse info. Husk før en sædprøve er det viktig ikke og ha hatt utløsning de siste 2 dager, gjerne 4-5 iflg Purvis. Må ta med at vi trodde ikke det var særlig håp for oss en periode, men jeg er gravid etter icsi behandling. En annen ting er at vi måtte ta kromosomprøver. Dette er vanlig prosedyre ved nedsatt kvalitet i alle fall på en del sykehus. Det tok 4-5 uker og få svar på og dette forsinket prosessen vår en del. Om mulig ta dette så fort som mulig. Vi tok av begge oss. Masse lykke til, ikke mist motet:0)
ikø29 Skrevet 8. juli 2009 #5 Skrevet 8. juli 2009 Heisann!! Den beskjeden har vi òg mottatt og det er ikke noe særlig... Men; det som er bra er at det er mulig å hente ut umodne sædceller i fra både testikkel og bitestikkel. Det vil si at det er fire alternativer og det er ikke ille ;-) Vi har vært igjennom dette og det var alt for spennende å vente på svar om det var noe liv i det hele. Det var det og i skrivende stund ligger vår 2 mnd gammel datter og sover søtt. Det er utrolig hva de kan gjøre og jeg priser meg lykkelig for at legevitenskapen har kommet så langt :-) Bare skriv pm dersom det er noe du lurer på og så skal jeg svare så godt jeg kan.
elmaaani Skrevet 8. juli 2009 #6 Skrevet 8. juli 2009 Vi fikk også denne beskjeden.. etter mye utredning fant de ut at de ikke kunne bruke mannens celler i det hele tatt. Vi bestemte oss for å prøve donorbehandling. Nå spreller den lille jenta i magen og i oktober skal hun se dagens lys =) Veien kan virke lang, men det finnes en løsning for de fleste =)
lurer på Skrevet 8. juli 2009 Forfatter #7 Skrevet 8. juli 2009 Tusen takk Kine 71 for tilbakemeldingen, det gjorde godt å høre, snillt at du tok deg tid til en så bra forklaring.Lykke til med graviditeten. Til dei Ikø29, takk, fint å kunne ha noen å spørre. Takk til dere andre også. Vi fortsetter utredningen vår så håper vi på at at det kan komme et lite vidunder etterhvert:)
Endeligmamma<3 Skrevet 8. juli 2009 #8 Skrevet 8. juli 2009 Vi er i samme situasjon, fikk det brevet for to år siden. det er helt grusomt:( Føler virkelig med deg! Men ikke gi opp! Etter masse utredning og 5 mislykkede fosøk med donorbehandling har de endelig funnet noen få levende sædceller hos mannen min, etter at han gikk på en hormonbehandling. Vi har ennå ikke fått kommet i gang med noe prøverrørsbehandling, fordi det er så ustabilt ennå....men kanskje til høsten!! Vi har vært hos Purvis,flere andre leger og spesialister, men det var Rikshospitalet som hjalp oss med denne kuren. Lykke til med utredningen! Håper det ordner seg for dere, jeg vet hvor tøft det er å få en sånn beskjed- men vi får bare tro å håpe at vi også en vakker dag skal bli foreldre:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå