Gå til innhold

Noen som kan mye om katter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min stakkars hvite pusikatt har blitt solbrent på ørene.

Det lille håret hun hadde på ørene har falt av og det er veldig rødt og vondt.

Hva i all verden kan jeg smøre på for å lindre?

Å hva kan jeg gjøre for å unngå at det skjer igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør det samme som med seg selv! :) Smør katten sine ører med aloe vera for å lindre og solkrem. Det er faktisk så enkelt, ble helt sjokket når det var rådet vi fikk av dyrlege, men funker som bare juling! :D

Skrevet

Hei. Stakkars lille pus. Jeg vet ikke hva du kan smøre på. Ring en dyreklinikk, de er kanskje stengt for dagen, men her er nr til en klinikk som er døgnåpen. Ring å spør de; 22683500.

Skrevet

Hadde en hvit katt for noen år siden som også ble solbrent på ørene. Jeg smurte den med sunblock - og det gikk greit. Vet ikke om dette er anbefalt eller ikke, men på dager med sterk sol, smurte jeg den et par ganger om dagen. Virket ikke som om den hadde vondt av det - og den ble aldri solbrent igjen.

Jeg ville ringt en dyrlege og spurt om det er mulig å få salve eller lignende som kan lindre.

Skrevet

Du skal ikke smøre på noe i det hele tatt, dette leger seg selv fortere enn du sikkert vil tro, om bare Mons får fred.Og smører du på noe, vil du antakelig ende opp med en katt som, rent instinktmessig, slikker seg på labben og vasker ørene (med den smerten det medfører!). Kattens instinkt er nemlig å fjerne alt "skitt" den får på seg unødvendig, for skitt ødelegger pelsens evne til å holde på varme.

Bare legg et par isbiter i f eks en tynn bomullsklut og legg denne mot øret til katten. Og sørg etterpå for at katten kan legge øret inntil en slik sammenkrøllet kald klut, om den selv ønsker det. Du ser snart hva den ønsker. Liker den kluten, sørger du for oppvridning og ny is etterhvert som den gamle smelter. Men IKKE tving øret inn på kluten! Pus følger sine egne instinkter for hva som er fornuftig for den etter at du (EN gang!) har vist den muligheten.

Vanskelig å unngå slikt på en katt, og det skjer ekstra lett på hvit katt! Du kan selvsagt utstyre Mons med "trakt" rundt hodet av den typen dyrlegene bruker for å hindre en katt i å slikke seg når den trenger medisiner påsmurt på kroppen (en slik kan du kjøpe hos dyrlegen, koster en god hundrelapp). Da vil jo ørene være beskyttet mot sol.Men sannsynligvis vil katten oppleve en slik trakt som en større plage enn solbrentheten. Så kattens eget beste tilsier faktisk at du aksepterer at slikt skjer innimellom, og lar være å gjøre noe mer. Den skal ikke bli så veldig gammel før den selv lærer å passe seg. Katter har nemlig stor evne til å lære, og til huske tidligere konsekvenser av det de gjør!

Skrevet

Takk for gode råd:o)

I dag er det grå vær her hos oss, så jeg venter til i morgen å ser om det er blitt bedre av seg selv.

Hvis ikke skal jeg ta i bruk noen av rådene jeg har fått her.

HI

Skrevet

Hva med sinksalve?

Den er helende, blokker sola og er vanskelig for pus å gnikke vekk:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...