Gå til innhold

Dere med ettåringer (++) i hus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva liker de å leke med? Har prøvd å kjøpe forskjellige leker, men ingen ting har foreløpig fallt i smak.. Har prøvd duplo, byggeklosser, biler, bøker, tegnesaker, leker i fra Drømmehagen osv uten hell.. Noen anbefalinger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig ukjent problemstilling, her har de likt alle typer leker fra de var helt små. Andre ting som har vært populært her: Ball, stableleker, puttekasse, har en stol med en lampe på (lager lys og lyd), togbane. Aller mest er nok duploklossene brukt, helt fra før 1 års alderen.

Skrevet

Kjelelokk, kjevle, sleiver, litersmål osv.....

Et lite utvalg av lekebiler, ellers er det gåbien som gjelder.

Leiker som "popper opp" figurer ved at han trykker/vrir på en "dings".

Også elsker han sandkassa ute, kan sitter der i timesvis.

Skrevet

Ball!!! Hadde ikke overlevd uten :-) Og gåbil er et must...

Dukkevogn og bøker er også populært.

Skrevet

Snuppa mi på 15 mnd liker best ting hun kan trykke på og som spretter opp, har en sånn flat "buss" med knapper hun trykker på og så spretter vinduene opp og det er bilder av dyr under.

Hun har også en veldig fancy lekemobil (sånn som du slår opp og igjen) som venninna mi kjøpte til henne i USA. Den har store knapper og spiller melodier, og hver gang du slår den sammen og opp bytter bildet på displayet (dyr der også). Også sier den Hello og Goodbye:) Veldig poppis-ekstremt opptatt av mobiler for tiden.

Dernest har hun fått en sånn snurrebass nettopp som hun er interessert i. Litt sånn større av metall, som man trykker en stang opp og ned i midten så begynner den å gå. Hun prøver iherdig å trykke selv nå.

Vi har også en liten pekebok med bilde av ulike dyr på hver side. Den ahr vi lest helt totalt i filler, hun elsker å se på de når vi spiser, og hun har nå begynt å herme etter dyrelydene vi lager. Hesten er lyden hun liker best:)

Så er hun glad i å putte ting oppi noe og ta det ut. Så hun har en slik trebuss med dyr som kan puttes inn i formede hull i bussen, den like rhun godt. Finnes mange varianter av sånne puttebokser.

Ellers bruker hun en del tid med en sånn "gåbil" som hun kan sitte på. Og så elsker hun såpebobler:) men da må jo vi sitte og blåse hele tiden.

Skrevet

Nå er min 1 åring barn nr.3, så det var allerede mye leker i huset. Dermed har vi egentlig ikke kjopt noe srlig mer til han en et par små biler faktisk.

Vi har også erfart fra de 2 forste at vi kastet bort mye penger på leker ien ung alder. Han 'leker' ikke så mye med ting allikevel. Det går mer på og bite, dunke, kaste og utforske. Spiller egentlig liten rolle hva det er. Alt han finner rundt i huset er av interesse, he-he.

Han liker en slik boks vi har med klosser i forskjellige former som skal puttes gjennom hullene (firkant, running, trekant osv). Den plundrer han mye med, ellers så er han glad i og sparke og kaste rundt på en liten ball (eller alt annet som kan kastes og sparkes). Han plinger også mye på en slik liten piano sak (syllofon eller hva det heter ?). Ellers er han glad i og stable klosser. Han liker musikk og tramper/danser takten, så vi setter på musikk og danser rundt i stuen.

Duplo, boker, og tegne saker tror jeg er litt tidlig. Min erfaring med mine 3 hvertfall, men alle barn er jo forskjellige. Med minsten synger vi mye, men ikke så mye lesing. Vet de sier 'det er aldri for tidlig og lese for de...', men jeg har erfart at det er det. Vi synger isteden. Han er mer interessert i og blad til neste siden for jeg er ferdig, rive i stykker arkene i boken, eller rett og slett kaste boken hvis han får fatt på den.

Kjeler, boller, og annet kjokken redskap er også stas. jeg åpner gjerne skapet med slike ting mens jeg lager middag (ingenting skarpt selvsagt). han lager et vannvittig leven, men han koser seg og jeg får laget middag.

Skrevet

Ball har vi også, kunne ikke brydd seg mindre..Arg;)

Han er veldig flink til å leke selv når vi er ute, men inne er det bare ikke snakk om.Han var veldig flink da han var mindre, men fra han lærte å reise seg opp samt å gå så er ingen leker attraktive.. synes det er viktig at barn klarer å aktivisere seg selv innimellom.. Takker for alle tips:)

Skrevet

Her går det i Duplo og lekehus fra Little people. Der er det en mamma, pappa og baby. Lyder når de går på do, ringer på døren osv. Kjempe suksess her! Det har hun lekt med siden hun var 1 år og er 2 år idag, fortsatt kjempe stas! Fant ikke noe link nå, men vet ihvertfall de har det på Ekstra leker.

Vi kjøpte en hoppehest når hun var 10 mnd. Den er egentlig beregnet på barn fra 2+, men hun har elsket den siden dag 1. Nå rir hun rundt i huset på den selv, og ler som en galing!

http://klubben.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=38567

Skrevet

Min gutt på 1,5 år har egentlig aldri vært noe særlig interessert i leker. Han er mer glad i å låne et nøkkelknippe og gå rundt og "låse opp" ting, eller å rote i kjøkkenskuffene til mamma. ;) Har en skuff med hans ting i, gamle tutteflasker, små bokser med lokk etc som han får lov å leke med. Det kan han holde på med en stund, ta av og på lokk osv..

Han er glad i å lese bøker, og liker små figurer han setter rundt over alt. I det siste har han blitt glad i å kjøre rundt med biler og lager prrrrtt-lyd med tunga. Hehe. Ellers er det som sagt ikke så veldig mye som faller i smak, har både duplo, brio og fisherpriceleker, men tror han synes sånne ting er litt kjedelig foreløpig. Han er veldig glad i å tegne da, så jeg har kjøpt en sånn etchy-sketch eller hva det heter, så slipper vi å få streker på alle de hvite veggene. ;)

Skrevet

putteboks har vi, gåbil, en slik leke som forklart over der det popper opp dyr når en trykker på knappene, dukke osv osv.. uansett setter jeg stor pris på å høre hva deres små liker:) noterer meg de lekene junior ikke har prøvd enda..:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...