Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har tips til tilbereding? Oppskrifter på noe godt og enkelt?

Har sett de har frossne scampi i butikken og har lyst til å prøve.

Ser det er to typer, kokte og råe, hvem bør jeg velge og til hva?

Videoannonse
Annonse
Gjest amandine
Skrevet

Velg rå! Rens dem og la dem ligge litt i olivenolje med litt chili, en finsnittet purre, litt paprika, salt og pepper en dæsj worchestersauce - så siler du vekk det meste av oljen og steker dem til de er oransje og vips er de klare. Server med nudler/ris/salat eller bland m couscous og tomat/agurk. Lykke til og nam nam

Skrevet

lagde noe syykt god og enkelt idag

ca 15 frosne rå scampi, tines og skreller

hakk en hel hvitløk, sånn kinesisk type uten fedd, bland i litt salt og pepper, lime. Freses i olivenolje, hell så på scampiene og fres disse

lag en saus av 2 tomater du kjører i blender. Ha i en halv hakket hvitløk, hell dette over i stekepanna der du tidligere stekte scampiene ( de ligger nå i skål) Dæsj på litt salt, pepper, sweet chilisaus og eventuelt litt ketchup om det blir for sterkt ..

servers og blandes mked fersk pasta

Skrevet

Super forrett:

Mariner i lime, olje, hvitløk og chili, stek/grill et par sekunder på hver side (høy varme) så de blir rosa.

Server med crispy sukkererter og creme fraiche.

Skrevet

Begge deler gårt fint, de kokte trenger ikke så lang varmetid, men jeg bruker helst de rå.

Mariner i olje (soya, raps eller solsikke), med litt hvitløk og chili eller i sweet chili saus. Ved førstnevnte kan du ta alt i stekepannen, stek til scampien er blitt rød på farge. Nam!! Egner seg godt til grilling også, jeg marinerer i feks sweet chili saus og så tar jeg 3/ 4scampi på et grillspyd og griller til de er ferdig.

Videre er friterte scampi nydelig. Kjøp tempuramix i Asiabutikk, evt i matbutikken, eller lag din egen versjon med:

1 skål med pisket egg/salt/pepper

1 skål med mel

1 skål med brødrasp eller breadcrumbs kjøp i Asiabutikk.

Scampiene dyppes i egg, så vendes de i mel og tilslutt i brødrapet. Friteres i en kjele/ wok med litt olje i (ikke olivenolje). Legges på kjøkkenpapir etter fritering. Serveres med sweet chili saus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...