HTC Skrevet 7. juli 2009 #1 Skrevet 7. juli 2009 Noen som har tips til tilbereding? Oppskrifter på noe godt og enkelt? Har sett de har frossne scampi i butikken og har lyst til å prøve. Ser det er to typer, kokte og råe, hvem bør jeg velge og til hva?
Gjest amandine Skrevet 7. juli 2009 #2 Skrevet 7. juli 2009 Velg rå! Rens dem og la dem ligge litt i olivenolje med litt chili, en finsnittet purre, litt paprika, salt og pepper en dæsj worchestersauce - så siler du vekk det meste av oljen og steker dem til de er oransje og vips er de klare. Server med nudler/ris/salat eller bland m couscous og tomat/agurk. Lykke til og nam nam
Gjest Skrevet 7. juli 2009 #3 Skrevet 7. juli 2009 lagde noe syykt god og enkelt idag ca 15 frosne rå scampi, tines og skreller hakk en hel hvitløk, sånn kinesisk type uten fedd, bland i litt salt og pepper, lime. Freses i olivenolje, hell så på scampiene og fres disse lag en saus av 2 tomater du kjører i blender. Ha i en halv hakket hvitløk, hell dette over i stekepanna der du tidligere stekte scampiene ( de ligger nå i skål) Dæsj på litt salt, pepper, sweet chilisaus og eventuelt litt ketchup om det blir for sterkt .. servers og blandes mked fersk pasta
Hikken Skrevet 7. juli 2009 #4 Skrevet 7. juli 2009 Super forrett: Mariner i lime, olje, hvitløk og chili, stek/grill et par sekunder på hver side (høy varme) så de blir rosa. Server med crispy sukkererter og creme fraiche.
ToPrinsesser<3 Skrevet 7. juli 2009 #5 Skrevet 7. juli 2009 Begge deler gårt fint, de kokte trenger ikke så lang varmetid, men jeg bruker helst de rå. Mariner i olje (soya, raps eller solsikke), med litt hvitløk og chili eller i sweet chili saus. Ved førstnevnte kan du ta alt i stekepannen, stek til scampien er blitt rød på farge. Nam!! Egner seg godt til grilling også, jeg marinerer i feks sweet chili saus og så tar jeg 3/ 4scampi på et grillspyd og griller til de er ferdig. Videre er friterte scampi nydelig. Kjøp tempuramix i Asiabutikk, evt i matbutikken, eller lag din egen versjon med: 1 skål med pisket egg/salt/pepper 1 skål med mel 1 skål med brødrasp eller breadcrumbs kjøp i Asiabutikk. Scampiene dyppes i egg, så vendes de i mel og tilslutt i brødrapet. Friteres i en kjele/ wok med litt olje i (ikke olivenolje). Legges på kjøkkenpapir etter fritering. Serveres med sweet chili saus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå