Ruter Skrevet 7. juli 2009 #1 Skrevet 7. juli 2009 Jeg skal føde på ABC på Ullevål (okt 09). Har vært svært bestemt på dette da jeg fødte uten smertestillende sist, og følte at denne gangen ville god oppfølging være viktigere enn 'dop'. Nå begynner jeg å bli litt nervøs for at jeg har valgt dette alternativet. Er redd for at jeg tar unødvendig risiko, eller må tåle unødvendig mye smerte. Noen med erfaring som har synspunkter?
Jente 2 år, gravid igjen:) Skrevet 7. juli 2009 #2 Skrevet 7. juli 2009 Hei:) Jeg skal også føde på ABC i oktober:) Jeg er førstegangsfødende og vet jo ikke helt hva jeg går til! Men har lyst til å klare det uten smertestillende:) Jeg tenker at det er jo det som er naturlig! Vi er skapt for å føde! Har vært på en kontroll på ABC og snakket lenge med jordmor! Noe som gjorde meg enda sikrere på valget:) Skal tilbake på torsdag! Hvis man ikke skulle klare det uten smertestillende blir man bare flyttet over på vanlig avdeling! Har du vært på kontroll der? Når har du temin? Dette skal vi klare!!!
Ruter Skrevet 9. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 9. juli 2009 Hei, og takk for svar! Jeg har termin 7. oktober (men førstemann kom 3 uker før termin). Ja, jeg har vært på kontroll, og de er jo kjeme søte. Ble bare litt usikker på om "søt" kan veie opp for smertene... :-) Går litt opp og ned, kanskje fordi jeg har mistet to ganger etter førstemann - og er redd for å ta noen unødvendig risiko. Vet jo at alt er trygt siden man kjapt kan overføres til "vanlig" fødeavdeling, men likevel... Tror det skal gå bra med oss jeg også, har jo klart det en gang før - og det er jo få steder i verden de har mulighet til å få den typen oppfølging ved graviditet og fødsel vi får i Norge. Lykke til! Kanskje vi sees på ABC!?
molly83 Skrevet 10. juli 2009 #4 Skrevet 10. juli 2009 Vil bare si at det ikke er BARE å bli flyttet over til en annen avdelingen for å få smertestillende. Jeg trodde jeg skulle dø midt i fødselen og hadde holdt på leeenge da jeg bønnfalt om å få smertestillende. Jordmor løp på en avdeling og hørte,men fikk da beskjed om at det var for sent med smertestillende. Altså når det er på sitt vondeste er det ofte for sent med smertestillende. Jeg måtte holde ut i 3 timer til etter at jeg bønnfalt om smertestillende. SKAL ha smertestillende neste gang.
Tremo Skrevet 10. juli 2009 #5 Skrevet 10. juli 2009 Hei Jeg har født der to ganger. Første gangen tok det 15 timer, hvorav 10 på sykehuset. Det var selvsagt veldig vondt, men jeg var så fornøyd med å kunne ligge i badekaret og bevege meg "fritt", så jeg ville ikke engang ha akupuktur, selv om jeg hadde bestemt meg for det på forhand. Følte meg veldig godt ivaretatt. Unødvendig risiko kan jeg ikke se at det er. Om noe skulle gå galt, så har de jo all ekspertise i avdelingen rett ved siden av. Andre gang brukte veldig kort tid, og kom bare 20 min etter vi ankom ABC, så der hadde jeg jo ikke fått noe smerestillende uansett. Folk er forskjellige, men jeg kunne ikke tenke meg noe annet, og skal føde nr 3 der på nyåret.
molly83 Skrevet 10. juli 2009 #6 Skrevet 10. juli 2009 Ja,det er riktig at folk og fødsler er forskjellige. Derfor vil folk ha helt ulike opplevelser av det å føde uten smertestillende. Vil anbefale dere å tenke grundig igjennom valget. Det gjorde ikke jeg. Alltid hørt at jeg har høy smerteterskel og moren min har god opplevelse av sine fødsler. Allikevel har jeg slitt en del etter min fødsel. Jeg hadde pressrier i 2 timer og var egentlig fullstendig utslitt 1 time før det igjen. Jeg har hatt samtaler med jordmødre på sykehuset jeg nå skal føde på og de har sagt at de aldri ville latt meg presse i to timer,da ville de brukt sugekopp. Det gjorde de ikke på ABC. Etter fødselen var jeg i sjokktiltand tror jeg.. husker svært lite fra det. Har snakket med psykolog for å bearbeide det i ettertid. Jeg skulle bare ønske jordmødrene på ABC kunne informere litt mer om realitetene. Bl.a at de har høyere terskel for å bruke sugekopp og at at det ikke er BARE å bli sendt på en annen avdeling for å få smertestillende. Men, de aller fleste har jo god opplevelse fra ABC, så er man forberedt på det meste går det nok bra:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå