Gå til innhold

Det klør! Svangerskapskløe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig svangerskapskløe og hva gjør man?

Jeg klør så fælt over alt.. Holder på å gå bananas snart...

Jeg har lest litt på nettet og der står det at man klør i huden og at man skal oppsøke lege og ta blodprøve fordi det kan være et tegn på lever og gallesyre problemer. Dette kan føre til at barnet dør står det! Hjelp.... Det var ikke akkurat det svaret jeg håpet på..

Noen her som har hatt dette?

Jeg er nå 21 uker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Jeg er også 21 uker og har nylig begynt å klø overalt sånn som deg... og leste på nettet at alle gravide som klør bør oppsøke lege... så det gjorde jeg. Legen min sa at siden jeg ikke klør i håndflatene og under føttene er det sannsynligvis ikke den "farlige formen" for svangerskapskløe.... men hun sa at de har lav terskel for å sjekke det ut så jeg fikk likevel ta blodprøver :) Tok blodprøver i dag og får kanskje svar på fredag? Legen min sa at svangerskapskløe er vanlig og at det stort sett ikke er farlig på dette stadiet i graviditeten... at det er etter uke 30 det kan bli farlig... men jeg er skeptisk... det finnes sikkert tilfeller hvor det er farlig før den tid og...? Akkurat hva svangerskapskløe er, den "ufarlige formen" vet jeg ikke... skal prøve å finne det ut.

Gå til legen og be om blodprøver så er du på den sikre siden :)

Skrevet

jeg var å tok blodprøver for dette i går. er i uke 23. Klør hele tiden, men prøver å ikke klø igjen, da det bare blir verre da.

Våkner på natten fordi det klør, så ganske irriterende. Skulle ringe direkte til sykehuset i ettermiddag, for å få prøveresultatene. Er veldig spent på om det bare er jeg som innbiller meg kløen, eller om det er svangerskapskløe. Evt. at jeg bare må bytte såpe? :P

Klør under føttene og inni hendene hos meg, pluss inni ørene!!! så holder på å bli gal!!!!

håper det bedrer seg snart!!

Skrevet

Litt om "farlig" kløe:

1.) Det er det å klø inni håndflaten og under føttene som er et spesielt tegn på svangerskapsbetinget intrahepatisk kolestase, som det heter, Men det kan også klør andre steder på kroppen.

2.) Intrahepatisk kolestase oppstår som regel i de tre siste mnd. av svarngerskapet.

3.)I sverige har 1,5 % av gravide det. Dette er altså ikke veldig vanlig i det hele tatt! Svangerskapskløe (ufarlig) er vanlig.

4.) For sikkerhets skyld, sjekk med legen om du klør veldig mye, eller i håndflater og under føtter. Men ikke bli redd, dette er sjeldent.

5.) Har du intrahepatisk kolestase, så kan det behandles og gå helt fint! Ei venninne av meg fikk intrahepatisk kolestase med sine tvillinger. Hun fikk medisin og blei fulgt opp og fødte to fine små gutter.

Spør altså legen heller en gang for mye enn en gang for lite. Men husk at det er vanlig å klø en del, og at intrahepatisk kolestase kan behandles, så ikke bli redd.

Mot normal svangerskapskløe, synes jeg det hjelper å ta et bad og ha havremel i karet.

Skrevet

Angående normal og ufarlig svangerskapskløe, veit man ikke helt hva den skyldes. Det kan være hormonelt, skyldes at huden strekkes, eller tørr hud.

Skrevet

Jeg klør også... rundt brystene(under, mellom og over, ikke på brystvortene) har eksemlignende utslett. blir rødprikkete når jeg klør..

Dette har jeg hatt siden ca uke 9.. Virker ikke som om det er pga varme/klammhet.. Da det kommer der det ikke er klamt også..

ikke vært til lege for dette, da jeg har lest at det er ganske normalt med kløe i svangerskap. Smører meg inn morgen og kveld med milde fuktighetskremer, og har brukt A-creme der utslettet har vært. Fungerer sånn delvis. Snakket med farmasøyt på apotek, og prøvde da hydrokortison i en uke. Smurte meg inn 3 x daglig. Utslettet og kløen kom bort.. :) (hydrokortison kan en bruke under graviditet, det er såpass mildt at det var ikke farlig)

Men nå er det desverre begynnt å komme tilbake... kløøøør

har i tilegg fått kløe/utslett nederst på magen, symfysen.. samme kløen og utslettet som det rundt brystene..

Men tror selv det er hormonell kløe. står mye om dette på nettet, samt har snakket med ei som hadde det likedan når hun var gravid.

Den farlige kløen, klør vel under føtter og i håndflatene, da hadde jeg dratt til lege ja..

Forferdelig irriterendes denne kløen.. hvitvask fungerte ikke hos meg:S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...