Gå til innhold

Han bare presser og kaver hele tiden!... stress

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 4 uker som bare presser og kaver med magen når han er våken og sliter med å få sove pga all pressingen. Kommer sjelden noe ut. Har han fått noe ut (bæsj, promp) tenker jeg endelig (!), men så begynner pressingen igjen rett etterpå... dag ut dag inn..

Blir det bedre?

Tips? erfaringer?

Nå har jeg prøvd minifom 1 uke, men det ser ikke ut til å virke noe særlig. Fullammer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du tenkt over kostholdet ditt? At det er noe du spiser som han får luft/vondt i magen av? (Kullsyre, kål, løk, melk, og mye annet kan gjøre at de små får vondt i magen). Prøv å stryke over magen i 8-talls bevegelse... det kan hjelpe :) Varmepose o.l. kan å hjelpe!

Lykke til :)

Skrevet

Jeg ville kanskje tenkt igjennom kostholdet mitt, sånn som hun over nevner. Kanskje det er noe du spiser han reagerer på? Er så fælt når disse små sliter sånn med magen. Vet godt hvordan det er!

Gutten min sluttet å bæsje da han var 5 uker gammel. Han hadde diaré frem til da, men plutselig var det stopp. Kavet og presset sånn som din, men det gikk dager, uker og til slutt en hel måned uten avføring. Da ble vi innlagt på sykehus. Han fikk klystér og begynte med movicol. Jeg begynte med melkefri diett, og etter to uker bæsjet han på egen hånd. Da hadde det gått 51 (!!) dager uten at han klarte å bæsje. Han fikk diagnosen melkeallergi 3,5 mnd gammel, og måtte gå på movicol daglig til han ble 1 år.

Nå fungerer magen hans rimelig bra, men han kan ikke få i seg noe melk, da tetner han til igjen. Håper du finner ut av det! Lykke til!

Skrevet

Det kan jo være det som nevnes over. Eller det kan være KISS! Min datter fikk diagnosen kiss da hun var et halvt år (etter lang tid med mye sutring). Hun begynte med behandling, først hos kiropraktor, så hos manuellterapeut. Frem til da hadde det gått lang tid mellom hver avføring, opp til 7-8 dager, og da strevde hun noe fryktelig. Etter noen behandlinger var det en formidabel forskjell!!! Plutselig begynte hun å bæsje 3-4 ganger daglig (!), og det gjør hun fremdeles i en alder av 15 mnd (dvs begynner nå å stabilisere seg på 2 ganger daglig).

Vi var ikke klar over at kiss og låsninger i nakken kunne ha noe med mage-/tarmsystemet å gjøre, så det var jo en veldig hyggelig bivirkning:) Men vi ble forklart at magemusklene er de eneste musklene så små barn har noenlunde kontroll over, og når de får smerter i muskler andre steder i kroppen, så mister de kontrollen over magemusklene og de greier ikke å presse. Det gjør jo vondt å presse når man har så lite muskelkraft og en låsning et annet sted med smerter..

Vil ihvertfall råde deg til å ta en tur til en behandler, for sikkerhets skyld. Hvis han ikke har noe problem m nakke og rygg, så finner de jo det ut fort, det er ihvertfall bedre å ha forsøkt alt.. Er så fælt å se på at de små har det vondt.. lykke til. PS. kiropraktor er ganske dyrt og manuellterapeut som regel gratis. Hadde vi visst det så hadde vi begynt hos manuellterap. bare et tips:)

Skrevet

Ville i første omgang prøvd et par dager uten melk jeg (for deg altså), jeg kuttet ut melk i mitt kosthold og fikk en helt annen unge. Jeg har hele tiden spist mat med melk i, men ikke drukket melk, spist yoghurt eller ost og det hjalp utrolig mye. Merket også at hun ble veldig urolig om jeg spiste sjokolade..

Det er ganske vanlig at disse små er litt umodne i tarmen og da er melk en ting de ofte reagerer på. Nå er jenta mi 4,5 mnd og tåler fint at jeg spiser litt ost og tar en yoghurt, men fremdeles blir hun urolig, survete og kavete om jeg har i meg for mye melk eller sjokolade på en dag.

Skrevet

HEY!

Takk for tips! Jeg er veødig nøye på hva jeg spiser, og har kutta ut melk og melkeprodukter noen dager, men med samme resultat: Pressegutt.

Nå har jeg vært hos kiropraktor, egentlig for meg, men han tok seg av lillebror også:) Han merka han var bittelitt stiv i nakken, og litt i korsryggen, så han knakk litt i han. Håpe det virker.

Vet at det finnes KISS/KIDD syndrom. Storebror hadde KISS og vi gikk til kiropraktor og fysio i 1 år med han, men dette følte jeg var anderledes.

Vi får se nå, hvordan det går med Lillebror. Skal til Kiro igjen på torsdag:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...