Gå til innhold

Glukosebelastning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter spor av både sukker og protein i urinprøven i dsg på første (!!) svangerskapskontroll, må jeg ta en glukosebelastningstest.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tok glukosebelastningstest på laben på sykehuset. Svaret ble sendt til min fastlege, som jeg fikk vite svaret fra.

Skrevet

Du må nok vente på svar, for det skal dyrkes på lab.

Du skal møte fastende den dagen dette skal gjennomføres. Tar først en prøve.Drikker så glucosevæske. Tar så prøver hvert 15 min i 1 time. Disse sendes til lab og du får siden svar. Er det noe alvorlig, vil de ringe legen din og du får fort svar. Ellers får du nok ikke svar før neste kontrolltime om dere ikke har avtalt at de ringer deg uansett.

Skrevet

Jeg tok glukosebelastning hos legen og fikk vite svaret med en gang.

Tok først fastende blodsukker, så drakk jeg sukkervannet og ventet i to timer. Tar ikke mange sekundene å sjekke blodsukkeret. Er bare et lite stikk i fingeren.

Skrevet

En skal ikke bruke vanlig strips og dia-apparat ved glukosebelastning.

Skrevet

Tusen takk for svar. Fikk først beskjed om at jeg skulle ta en slik test i uke 28, men etter at hun sjekka urinprøven blir det altså nå, uke 9+3. Jeg er så nervøs....

Skrevet

Jeg har tatt den to ganger. Første gangen var ikke resultatene så bra, men etter en måned med knallhard diett var neste belastning fin. Så fortsetter som før med dietten, men tester ikke like mye selv lengre.

Skrevet

Jeg tok prøven på legekontorets egen lab.

Kanskje ikke alle leger har egen lab?

Første gangen tok de bare blodprøve fra fingeren, andre gangen tok de fra armen for å sende inn.

Skrevet

Ikke glem å ta med noe å lese på. Og kanskje en ekstra pute. To timer blir fort lenge.

Skrevet

Signerer Onna ang. lesestoff og pute. Kan være tungt og kjedelig å vente. Litt uvel kan man også bli, og da kan det være godt å legge seg nedpå litt ;)

Skrevet

Tok min hos legen denne gang, fikk svar der for de sjekket der også, men fikk ikkje endelig svar før den var dyrket på sjukehuset.. Og det var litt forskjell på svarene..

Skrevet

Onna: Hvordan var dietten din da? Hva kunne du spise?

Skrevet

Første tiden brukte pleide jeg å teste blodsukkeret masse for å finne ut hva som var bra og ikke. Men generelt var det slutt på alt godteri, loff og pommes frites. Prøvde meg på skikkelig grovt brød, men det kastet jeg bare opp av. Heldigvis fant jeg ut at for meg så gikk det greit med mellomgrovt. Har kjøpt syltetøy uten sukker og ost har fungert bra. Byttet til fullkornspasta og fullkornsris. Jeg er i tillegg vegetarianer, så det ble litt begrenset. Prøvde meg bare fram. Får lov til å spise 3 enheter frukt om dagen, men bare 1 enhet om gangen. Jordbærene i år, smaker heldigvis like godt uten sukker.

Det har ihvertfall hjulpet. Forrige belastning var kjempefin, og hadde jeg hatt det resultatet første gang hadde de vært fornøyd. Jeg har fått lov til å slakke litt på kravene nå, men ikke kaste meg over sjokoladen akkurat.

Er egentlig skikkelig sjokoman og søtsuget var enormt. Så det var vel fylt opp til randen av sukker i kroppen min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...