Gjest Skrevet 6. juli 2009 #1 Skrevet 6. juli 2009 http://www.nav.no/page?id=8199 Her står det at når begge har krav på foreldrepenger så er stønadsperioden 56 uker med 80% dekning. Når mor ikke har rett på foreldrepenger, og bare far skal ta ut, så faller mors del (tre uker før og 6 uker etter) bort. Fedrekvoten på 6 uker forsvinner også. Det vil da si at 15 uker faller bort fra de 56 ukene, ikke sant? Det vil igjen si at far sitter igjen med 41 uker.. Det har i hvert fall vært det tallet vi har trodd hele veien. Men så står det lenger ned på siden: "Når dere bor sammen, men bare du har rett til foreldrepenger, er stønadstiden 37 uker med 100 prosent dekningsgrad og 47 uker med 80 prosent dekningsgrad. Det er trukket fra uker som er forbeholdt mor (tre uker før og seks uker etter fødselen). Du har ikke rett til fedrekvote i tillegg." Det står jo sort på hvit at far ikke får fedrekvoten når mor ikke har rett på penger. Men i "potten" på 47 uker så har de jo tydeligvis regnet med fedrekvoten? Hvor mye får han? 41 uker eller 47?
Gjest Skrevet 6. juli 2009 #2 Skrevet 6. juli 2009 Han har rett på 39 uker med 80% uttak eller 29 uker med 100% uttak
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2009 #3 Skrevet 6. juli 2009 Slik jeg tolker det er stønadsperioden 47, men ingen av disse ukene er fedrekvote. Dvs det stilles spesielle betingelser for mor under disse 47 ukene. Ved fedrekvote stilles det ingen betingelser. Men siden mor ikke har rett på foreldrepenger faller også fedrekvoten bort, men det har ikke betydning for stønadsperioden. Håper du skjønte hva jeg mente...
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2009 #4 Skrevet 6. juli 2009 uff, nei beklager, det var hvis du hadde jobbet under 50%, men når kun far har rett på foreldrepenger har han krav på 47 uker. Bare det at ingen av disse ukene kalles fedrekvote.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2009 #6 Skrevet 6. juli 2009 Hehe, huff jeg er visst trett. Det stemte det første jeg sa likevel. Det stilles visse krav til mor under alle disse 47 ukene, i motsetning til hvis han hadde hatt krav på fedrekvote. Under fedrekvote er det ingen betingelser.
Gjest Skrevet 6. juli 2009 #7 Skrevet 6. juli 2009 Er det kanskje sånn at dette er reglene for barn født etter 1 juli??
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2009 #9 Skrevet 6. juli 2009 http://www.nav.no/202954.cms Dersom fødselen var før 1.juli er det 39 uker som er det riktige. Også da stilles det visse betingelser til mor i alle disse ukene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå