beibiboom Skrevet 6. juli 2009 #1 Skrevet 6. juli 2009 2-åringen vår har begynt å slå i det siste, samtidig som hun roper "neeeei" for full hals. Hun får også noen vanvittige raserianfall utav ingenting. Trassalderen er nok på full fart over henne ja!! Men det jeg synes er vanskeligst er hvordan jeg skal reagere når hun slår meg (er oftest meg og pappaen det går utover). Vi sier rolig at dette får hun ikke lov til, unngår å skrike og kjefte. Av og til får hun en slags time out, og må sitte i trappa en liten stund. Men dette er vanskelig synes jeg. Hva gjør dere andre som opplever dette?
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2009 #2 Skrevet 7. juli 2009 Hei! Vi har hatt samme problem i et halvt år nå. Hun blir 3 år om noen få mnd. Hun slår, og en stund kunne hun spytte etter oss (!!) Fikk helt noia, for dette er ikke noe som er akseptabelt hos oss. Pappaen har hun så godt som aldri slått etter. Han har en veldig munter/leken tone med henne, men samtidig myndig. Han gir ingen rom for slingring når det gjelder oppdragelse, Skal hun ha ny bleie, men ikke vil bytte den, SKAL den byttes likevel med èn gang! Det er meg hun slår og spytter etter. Jeg trodde jeg hadde samme innflytelse over henne, men respekten VET jeg at jeg ikke har på samme måte som mannen min. Jeg kan være myndig men med slingring alt etter dagsformen min. Jeg går høygravid og har ikke alltid krefter til å "ta slagene", og gir derfor lettere etter. Dette plukket hun opp ganske fort. Dersom jeg skal bytte bleie på henne, nekter hun, og jeg kan feks si at vi kan vente litt, men at vi skal gjøre det snart. Dette kan hun være enig i. Når tiden kommer for å bytte bleie, trasser hun, og setter seg ned på rompa på gulvet slik at det blir tungt for meg å reise henne opp. Når jeg reiser henne opp, lager hun myke gele-bein slik at hun ikke klarer å stå oppreist selv. Dette klarer jeg ikke nå, gravid i 8 mnd, å holde henne oppe når hun veier nesten 17 kilo. Men når har jeg faktisk bestemt meg for å bli tøffere. Begynte for 2 uker siden, og jeg ser en merkbar forandring hos henne. Hun er mer harmonisk rundt meg, selv om jeg er blitt mer bastant. Hun vet hvor hun har meg, og er derfor tryggere. Det er ofte dette foreldre misforstår. De tror at barna ikke liker oppdragelse, men sannheten er at det blir tryggere av å ha grenser enn å ikke ha. Jeg merker også at trassen varer mye kortere nå etter at jeg begynte å bli mer bestemt, for hun vet at hun ikke har noe valg. Nå kan vi feks leke på stellebordet istedet for at hun gråter seg gjennom hele bleieskiftet. Det samme gjelder i butikken. Nå legger hun tilbake godteret hun ønsker seg dersom jeg sier at vi ikke skal ha det i dag. Vi har ingen timeout eller noen form for straff i ettertid, men tar oppdragelsen med èn gang. Vi holder hånden hennes fast når hun slår, ser henne inn i øynene og sier fy. Da angrer hun fælt, og ser ned i gulvet. Når hun spytter stopper vi opp og ser strengt på henne og sier i streng tone "Nei, men hva gjør du?!?" Da skjønner hun også poenget. Vi spiller rett og slett på samvittigheten hennes. Slik at hun selv innser at hun gjør noe galt. Jeg har ingen tro på det å overse dårlig oppførsel. 3års trassen er den viktigste i barnets liv. Da lærer det grensene, samvittigheten og det som skal være ballasten resten av livet. Dersom de ikke får beskjed om at de har gjort noe galt når de gjør det, lærer de ingenting. Jeg tror at det er slike barn som blir problematiske i tenårene, for de har aldri lært å kjenne etter sin dårlig samvittighet fra de var små. Det mest fundamentale som skal styre barnet på rett vei gjennom livet har ikke fått grobunn. Lykke til!
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 8. juli 2009 #3 Skrevet 8. juli 2009 Heisann! Vår 2-åring har slått, klort og lugget siden han begynte i barnehage. Han lærte garantert den oppførselen der (barnehageansatte syns det var flott han "tok igjen overfor de andre småslemme ungene"). Vi har en baby på 5 uker, og må passe på den hele tiden, for to-åringen begynner med å gi minsten en kos, så ender det med at han er stygg med babyen (litt søsken sjalusi der ja!). Som foreldre prøver vi å sette klare nei-grenser for slik atferd, og får barnet ut av situasjonen. Prøver også å rose og oppmuntre god oppførsel. Vi bruker imidlertid aldri noe triks som time-out eller plassere han i andre rom etc. Forteller heller hvorfor det er galt å lugge/slå/bite/klore etc, og tar barnet bort fra en slik situasjon umiddelbart.
Serenity Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Skrevet 10. juli 2009 #4 Skrevet 10. juli 2009 Vi hadde en laaang periode der guttungen (snart 3 år) slo etter oss, og han begynte etter en stund å sparke og spytte (dette er noe han har funnet på selv, for han går ikke i barnehage ennå). Så fikk vi stoppet det, men nå har han akkurat begynt å slå igjen hvis han ikke får viljen sin (bestemt liten mann dette her ;P ) Vi tar tak i armen hans (blokkerer slaget) før han får slått, og forklarer bestemt at vi ikke skal slå noen (seinest i dag slo han mot ansiktet mitt med en spade fordi han ikke ville bli snakket med o_O ). Det pleier å virke. Hvis han spyttet holdt vi foran munnen hans og forklarte at spytting er ekkelt.
LapScouse Skrevet 10. juli 2009 #5 Skrevet 10. juli 2009 Vi har time-out der 2-åringen sitter på Naughty Step i 2 minutter. Først tar jeg hånden hans og sier : "du skal ikke slå (f.eks) mamma, da får mamma vondt", og sier "nå må du gå på naughty-step'en." Når han setter seg, setter jeg meg på huk og sier hvorfor han må sitte der med rolig stemme, og så sier jeg at han må sitte der til mamma sier han kan komme. Når han har sittet der i 2 minutter, spør jeg han om han skal være grei nå, om han kan si unnskyld etc. Da får jeg vanligvis en god klem, og så er den episoden over. Samme gjelder for spytting og kasting av ting. Vi er veldig konsekvent, og dette fungerer veldig bra her i heimen!
beibiboom Skrevet 12. juli 2009 Forfatter #6 Skrevet 12. juli 2009 takk for svar alle sammen:-) jeg går også gravid (6.mnd), og merker at det tærer på kreftene. Men føler selv jeg er veldig konsekvent i det minste. Må vel bare prøve ut litt forskjellig for å se hva som funker for oss tenker jeg. Tenker uansett at det viktigste er at hun forstår at det er det hun GJØR som er dumt, ikke HUN. Lykke til videre dere også!
MathildeC Skrevet 14. juli 2009 #7 Skrevet 14. juli 2009 Det kan nok være en periode hun må gjennom bare? Jenta vår slo litt for en stund tilbake, helst meg men pappaen også noen ganger. Tror hun testet oss. Vi holdt da armen fast og sa "Nei" eller liknende. For tiden slår hun ikke, men det kan sikkert komme tilbake.. Nå for tiden så er det furteleppen som har kommet (håper hun lærte det i barnehagen og ikke av meg, he he). Den er jo egentlig knallsøt da, men man skal jo ikke le av de små..
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #9 Skrevet 16. juli 2009 den var altså rettet mot ♥Velom07♥Bello08♥
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå