Gå til innhold

Noen med god peil på husleieloven?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leier en enebolig, med husleie på 9400 pr mnd. Huset hadde noen mindre mangler da vi flyttet inn, men det ble gjort en muntlig avtale på at disse tingene skulle fikses umiddelbart.

I kontrakten står det at en veranda skulle stå ferdig innen 1 juni, nå er vi i juli og jeg kan ikke se noen veranda ennå.

Vi overtok her 1 mai, og etter første dusjen oppdaget jeg at vannet lekker utover hele gulvet, siver under flisene og flisene er løse. Ga beskjed umiddelbart.

Det stinker kloakk fra dusjen, noe jeg har påpekt utallige ganger.

1 av soverommene var ikke ferdig da vi flyttet inn, men hadde avtale om at det skulle stå klart innen 17 juni. De har lagt gulv der, ingenting annet.

Det mangler strøm der, i yttergang og deler av kjeller.

Utleier har fått ørten purringer fra meg, men det skjer lite eller ingenting.

Så fikk jeg plutselig mail etter sist jeg klaget, der hun plutselig skulle ha huset selv, og skulle si oss opp.

Hun har ikke råd å fikse opp i alt som er galt her, men skal alikevel kreve full husleie, noe som er uaktuelt.

Jeg betaler ikke mer enn 6400 kr pr mnd, 3000 mindre enn hva husleien egentlig er på.

Fant dette om husleieloven, og lurer på om jeg leser det rett, og om jeg har lov å gjøre det jeg gjør??

§ 2-15. Rett til å holde leie tilbake

Leieren kan holde tilbake så mye av leien at det sikrer de kravene leieren har mot utleieren som følge av mangel eller forsinkelse.

§ 2-11. Avslag i leie

Stilles ikke husrommet til leierens disposisjon til riktig tid, er ikke leieren forpliktet til å betale leie for den tid forsinkelsen varer. Gjelder forsinkelsen bare en del av husrommet, kan leieren kreve et leieavslag for den tiden forsinkelsen varer som svarer til forholdet mellom leieverdien av husrommet og av den forsinkede delen.

I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...