Gå til innhold

kaster dere barnet i lufta når den er rundt 4-5mnd???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på besøk forleden dag. Der kasta dem babyen i været å lot han gå på beina sine på gulvet, er ikkje d litt tidlikt????? eller er d bare jeg som er litt treig her. Dem lar han og siite på gulvet sånn at han velter framover, man skal vel ikkje la dem sitte uten støtte i ryggen før dem viser tegn til d selv??

Men når han bejynnte å gråte så var d å kneppe beina til babyen så langt opp på magen så mulikt å svingte fram og tilbake. Går utifra d var for å få ut lufta. Stakkar babyen hylgråt. Så var då kaste å tulle, men babyen bare gråt. Stakkar den var så trøtt--

De versta var når dem snudde babyen på hode etter beina... er ikkje det litt voldsomt når dem er så små??? eller er eg heilt på tur??? Var helt sjokket...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Seriøst? Dette hørtes jo helt jævli ut!

Det er altfor tidlig å bedrive så voldsom lek med en baby på 4-5 mnd. Ikke rart den lille gråt. Tror jammen jeg hadde sagt fra hvis jeg hadde sett noe slikt. Stakkars baby.

Skrevet

Nei, gjør ikke det med snuppa på 6 mnd heller.

Skrevet

Å holde en 4-5 mnd gammel baby etter føttene grenser jo nesten til mishandling spør du meg. Og når den i tillegg gråter så er det enda verre!! Huff..en skal ikke "herje" med så små. Og å sette en baby på gulvet for så å synes det er gøy å se at ungen "bikker" over er jo helt sprøtt!!! den kan jo ikke ta seg for og kan rett å slett skade seg om en faller på "rette" måten. Er enig med Eddav i at jeg også hadde sagt fra om jeg hadde sett dette.

Jeg snakket med en fysioterapeut som er spesialist på babyer og barn, og hun sa at en kan ha babyer sittende litt på fanget siden det er litt bevegelse når de sitter der. Men å sette dem på gulvet skal man ikke gjøre. Det tåler ikke ryggen deres pga at muskulaturen ikke er ordentlig utviklet.

Skrevet

eg sjønner ikkje kvifor eg ikkje sa noe, men blei heilt paff... Veit jo at dem ikkje vil han noe vondt. Men kansje dem ikkje er så opplyste om vordna man skal behandle ein baby..

Neste gang eg snakker med dem så sier eg noe. Synest det var altor voldsomt å drive på sånn.

Får vondt av å tenka på han

Skrevet

Rolig nå jenter.

Jeg kjenner en liten gutt som er fem måneder eldre enn min sønn. Da de var hos oss på barselsbesøk, var altså denne pjokken fem måneder. Han var (og er) helt sirkus. Slang seg frem og tilbake i vippestolen, satt på fanget til faren og turna. Han ble faktisk holdt fast rundt knærne, mens han stod på fanget, og overkroppen var overalt.

Tjukken var ikke i nærheten av det samme da han var fem måneder. Har enda ikke lært å sette seg opp i en alder av åtte måneder, og har nettopp begynt å åle seg fremover.

Alle babyer er ulike. Noen er sterkere og tidligere ute motorisk enn andre.

Vi kan fint kaste tjukken litt opp i lufta, og har gjort det en stund. Normale mennesker merker vel fort når dette er "greit".

Her var det stor stas å sitte på gulvet relativt tidlig, og selv om han ikke setter seg opp selv, så sitter han fint alene. Vi har vel alle hørt at man ikke skal la babyene sitte før de kan sette seg opp selv, men ikke alltid det er praktisk gjennomførbart i en baby-hverdag.

Men for all del, man må jo bare gjøre det man syns er riktig selv. Men hvorfor babyen gråt, og om den gråt fordi den var trøtt, at de pumpa bena hans, osv, tror jeg ikke du nødvendigvis vet så veldig mye om, så lenge du ikke er der ofte.

Si ifra om du føler det er riktig, men forvent deg ikke å bli møtt med et "takk for at du lærte oss hva som er riktig": Og tenk over måten du sier det på.

Skrevet

Kaster henne ikke i lufta nei, hun er 5,5 mnd.. Kan løfte henne opp fort, og det synes hun er gøy, men å kaste henne tror jeg IKKE hun ville ha likt. Å snu babyen på hode syntes jeg hørtes veldig voldsomt ut.. Uff

Skrevet

Jeg er ikke helt enig med Ella her...Det er da på ingen måte greit å holde en baby opp-ned etter beina når den er så liten som din, uansett hvor "sterk" han måtte være! Det kan faktisk være skadelig- fordi skjelettet deres ikke er så sterkt enda..

Og slik voldsom herjing som du beskriver her, synes jeg uansett ikke passer for så små babyer- hadde han vært på flisas alder hadde det vært noe annet derimot (9 mnd). Men selv ikke da synes jeg slik herjing er greit- når man ser at babyen tydelig ikke trives med det og gråter. Da skal man respektere gråten og roe ned, selv om babyen "ikke tar skade" av det som sådan. Lek skal være på babyens premisser, ikke de voksnes! Så si ifra, med den beste samvittighet, neste gang det skulle skje- det hadde nå ihvertfall jeg gjort=)

Skrevet

Det hadde vel kommet an på babyen igrunn! Magnus har vært sterk i kroppen fra han var veldig liten. Og vi har herjet endel med han - forsiktig herjing, men allikevel herjing. Men han eeelsker det og klukkler hver gang! Hadde jo ikke gjort det hvis han gråt eller syns det var ubehagelig :)

Med kusinen min som er tre uker yngre enn Magnus ville jeg fremdeles ikke herjet sånn med. Hun er ikke så sterk i kroppen og er en roligere og mer bedaglig unge.

Det er jo forkjell på babyer også!

Men sånn som det høres ut på ditt innlegg så ville jeg nok ikke herjet med den ungen som bare gråt.Men jeg tenker - kanskje de ikke visste helt hva de skulle gjøre med babyen som bare gråt. Kanskje de ble stresset av det siden de hadde besøk - og da prøvde ting som babyen pleier å like for å få få frem smilet. Men så ble det oppfattet feil. Dere var ikke vant til slik " behandlig" av babyer og så kom vi til dette innlegget? Det er jo en mulighet?

Skrevet

Det var akkurat min tanke også.

Kanskje babyen normalt sett syns det er moro, men hadde en grinete og lei dag. Og så gjorde foreldrene sine sitt beste for å få han i godt humør igjen, foran de besøkende. Lett å bli stressa av kombinasjonen babygråt og besøk.

Som jeg nevnte i mitt forrige innlegg, så er det jo bare å gi beskjed hvis du føler samvittigheten din ber deg om det. Eller kanskje du kan ta et besøk til før du avgjør om det er på sin plass.

Skrevet

Forresten...dette sirkus-barnet jeg snakket om tidligere har en far som er barnelege og en mor som er sykepleier. Begge er rimelig oppegående og har kunnskaper om barn og babyer. Sier dette for å statuere at barn er forskjellige, noen er sterkere i kroppen enn andre. Og man driver ikke nødvendigvis barnemishandling ved å "herje" en såpas liten baby i været.

Skrevet

Helt enig med Ella her! Alle barn er forskjellige. Vår snuppe har alltid vært veldig sterk i kroppen, og ville allerede i en alder av 3 måneder kun stå på fanget vårt. Hun kan ikke ha vært mer enn 4-5 måneder når barnefar begynte å kaste henne forsiktig i været mens hun hvinte av fryd. Er fremdeles en sikker vinner! Hun er nå 9 måneder. Hun elsker også å dingle opp-ned og bli svingt forsiktig frem og tilbake etter beina, selvfølgelig kun i noen sekunder om gangen. Ler høyt og synes det er kjempestas. Det får barnefar riktignok kun gjøre over senga vår :) Her må alle foreldre selv føle på hva som blir galt og riktig!!

Skrevet

Nå var det jo sånn at babyen bare gråt og gråt i akkurat dette tilfellet- som det faktisk ble spurt om her- og da er det jo ikke greit å fortsette slik herjing, selv om barnet kanskje "tåler det"/ er sterk i kroppen?? Og å holde babyen etter beina opp-ned SKAL MAN JO IKKE GJØRE når den er såpass liten! Dessuten tolket jeg HIs innlegg dit hen at hun selv ikke likte å se på dette, og følte at det var litt vel tidlig, og da er det jo bedre å bare være ærlig på det og si ifra til dem det gjelder- istedet for å måtte grue seg til hvert besøk m evt ny herjing....?

Skrevet

hm, syns det er litt overdrevet å kalle dette mishandling...

Men tenkte jeg skulle si at på min helsestasjon så spurte jeg barnefysioterapeuten om dette med å holde opp ned (riktignok etter hoftene) og litt forsiktig herjing og jeg fikk grønt lys fra 4mnd. Hun sa at barn hadde godt av å bli litt robuste og så lenge man ikke overdriver og følger signalene som barnet gir så er slikt bra.

Vi herjer enda mer nå og lillegutt hviner av fryd hver gang jeg kaster han ned i sengen eller svinger han rundt. moro altså:-D

Nå oppfatter jeg heller at HI opplevede at de involverte ikke tok hensyn til barnet og overdrev. Sånt er jo veldig dumt og uheldig, men å kalle det mishandling blir jo litt drøyt syns jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...