søte lille:) Skrevet 6. juli 2009 #1 Skrevet 6. juli 2009 Har alltid gledet meg til jeg en vakker dag skulle kjøpe meg vogn...Har sett for meg hvordan det vil være å putte babyn oppi og pakke den inn i en søt dyne eller pose og gå rudt å være stolt mor på trilletur. Og nå er tiden snart inne for at drømmen kommer i oppfyllelse,MEN den vognen jeg tror jeg vil ha er en emmaljung med 3 hjul og en pose fra voksi jeg likte veldi godt,med bilsete,base og adapter kommer dette på HELE 13133 kr og lurer derfor på om det virkelig er verdt det eller om man faktisk ikke trenger så "råflott" utstyr?? Blir alene med barnet ,men barnefar skal selfølgelig være med å betale litt og det vil han selv også ellers så har jeg normal økonomi med litt trange perioder,og hvis jeg kjøper denne vognen vil jeg nok leve litt trangt ett par mnd i etterkant.. Hva sier dere ? Er det bare tull og tøys eller er det faktisk slik at vogn er viktig at man er fornøyd med??
16.10.07&13.10.09:) Skrevet 6. juli 2009 #2 Skrevet 6. juli 2009 Viktig å være fornøyd, men har du tenkt på finn.no? Vogner som ofte ikke er brukt mer enn et par måneder, til halve prisen! jeg kjøpte helt ny vogn, og har angret masse på det etterpå, når jeg har sett hvor flotte ting man kan kjøpe brukt. Sparer miljøet også!
søte lille:) Skrevet 6. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 6. juli 2009 Jo jeg har jo tenkt på finn,.en nesten alt annent som klær og seng skal jeg arve av veninder og slik men vogn fra en ukjent ..Greier ikke helt å falle til ro med det? men skal gi det en sjansje Takk for tips:) P.s har du termin på begge barna dine på samme dato? så morsomt:)
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 6. juli 2009 #4 Skrevet 6. juli 2009 Det er jo så forskjellig hva man har bruk for. Jeg syns det er greit å kjøpe ny vogn. Men det selges mange veldig lite brukte vogner på finn.no så sjekk det ut først. Du kan jo spare et par tusenlapper faktisk. Bilstol kan du godt kjøpe brukt også. De stolene i klasse 0-13 kg er veldig pent brukte, det er når man kommer i klassen over at de brukes mer heftig. Den stolen som jenta vår brukte først ser man ikke er brukt nesten, hun måtte begynne med større stol når hun var 8 mnd også. Adapter har jeg aldri skjønt poenget med....men det er vel ikke det som sluker mest penger. ;-) Alle vognposer koster flesk. Men skal du kjøpe brukt ville jeg hatt muligheten til å se det selv, hvertfall vogn. Og sørge for at alle deler følger med.
kazy Skrevet 6. juli 2009 #5 Skrevet 6. juli 2009 jeg kjøpte vogn brukt og er veldig fornøyd med det. fant ut etter en stund at jeg trengte en til, og kjøpte den og brukt. fått to fine vogner for 5000. en så dyr vogn som du tenker å kjøpe gir ingen garanti på at den dekker dine behov, og at du blir helt fornøyd. veldig mange vogner på markedet både nye og brukte til halve prisen! du velger selv, men det kommer alltid noe du trenger penger til, så det er lurt å tenke smart. feks, så må du ha nytt bilsete når barnet er ca et år, og de koster lett 3000 kr!
X10ne Skrevet 6. juli 2009 #6 Skrevet 6. juli 2009 Jeg har tenkt som deg; er det virkelig verdt det?! Min konklusjon er at det er det. Slik jeg ser det er vogna det aller viktigste investeringen vi skal gjøre nå. Det må være så praktisk som mulig for oss å være på farten, slik at vi kan videreføre den aktive livsstilen vi trives så godt med. I tillegg har selvsagt komforten til barnet øverste prioritet. Men ikke dermed sagt at alt må være splitter nytt. Finner du den modellen du ønsker deg på Finn er det jo ingenting som er bedre enn det :-)
LRMG2 Skrevet 6. juli 2009 #7 Skrevet 6. juli 2009 Jeg brukte nesten ikke vogn i det hele tatt det første året. Utrolig upraktisk inn og ut av butikker, bil og å ikke få plass på bussen. I tillegg var lillemann ensom og ulykkelig nedi vogna, og jeg syntes han ble så langt unna meg. Brukte derfor nesten bare bæresjal (elastisk) og formsydd bæresele (IKKE Babybjörn, de er skikkelig vonde). Der var han alltid rolig og glad, og jeg visste alltid når han var sulten, trengte ny bleie osv. Nyfødte liker nærkontakt. Har en helt kurant vogn jeg arvet av søsteren min (hun kjøpte den brukt). Synes det er helt vanvittig hva folk bruker av penger på utstyr til barna sine bare for å få årets modell, den og den fargen og merket. Kjøp deg heller en vogn til en tusenlapp eller to, så har du 11.000 (ja, elve tusen kroner!) som du heller kan bruke på å for eksempel forlenge permisjonen din og få en måned ekstra sammen med barnet ditt. Gjett hva barnet ditt ville foretrukket?
en fin gutt og et lite + på cb Skrevet 6. juli 2009 #8 Skrevet 6. juli 2009 til min første kjøpte jeg brukt vogn på finn. en simo. helt finfin vogn! godt fornøyd med den. den ble kræsja under en flytur og fikk ny vogn likevel hadde bilstol med base. men ikke adapter. denne gangen har jeg mulighet til det, men det gidder jeg rett og slett ikke! babyen skal få ligge i vogna når vi er på tur! de skal jo uansett ikke sitte omså hvor lenge i bilstol når de er bittesmå. hvis du er helt sikker på at det kommer til å bli perfekt for deg-at du virkelig kommer til å bruke den-så løp og kjøp!!!
lovemo Skrevet 7. juli 2009 #9 Skrevet 7. juli 2009 Vi hadde en brukt bagvogn de første månedene som vi hadde kjøpt for 500 kr. Var superfornøyd!!! Når ungen måtte ha sportsvogn fikk vi dette av foreldrene mine(NY til 5000 kr.), og denne har jeg vært sånn middels fornøyd med. Nå skal det sies at jeg elsker ordentlig retrovogner! De har god plass og er i god kvalitet.
16.10.07&13.10.09:) Skrevet 7. juli 2009 #10 Skrevet 7. juli 2009 Ja vi har timet det bra! Ville ha to år mellom barna, og det fikk vi...på datoen! Jeg har kjøpt flere brukte vogner (vogn som står hos besteforeldre, sovevogn i bhg etc9 og er kjempefornøyd! Man ser jo an de folka man henter hos, og de aller fleste er ordentlige folk og man ser hvordan de bor og sånt. Da er det ikke noe problem å kjøpe brukt. Så vasker man jo hele vognene når man kommer hjem. jeg har også kjøpt dunposer brukt, de ser helt nye ut, og når de er vasket er de god som gull. Har også solgt en del utstyr på finn etterhvert, og har faktisk på enkelte av tingene fått mer igjen enn det jeg gav for de! Så jeg elsker brukt. Skulle ønske jeg hadde visst det før jeg handlet alt nytt for to år siden!
MathildeC Skrevet 7. juli 2009 #11 Skrevet 7. juli 2009 Hvis du kjøper ny bagvogn og sportsvogn, samt bilsete etc blir det nok så mye ja. Jeg har ikke tenkt så mye på det siden jeg har kjøpt det litt etter litt.. Men du kan jo vurdere å kjøpe brukt, slik som det er foreslått her. Selv har jeg aldri følt behoved for bilseteadapter, så det har jeg ikke. Har heller ikke kjøpt noen dyre vognposer, klarte meg fint med dyne og tepper (bor i Stavanger). Men kjøpte vognpose til sportdelen, men kjøpte på salg når det var billigere. Du kan absolutt spare litt på å tenke alternativt, men selv kjøper jeg ny vogn til nr 2 rett og slett fordi jeg synes det er gøy med vogn! Og bruker den jo kjempemye. Til hun som bærer mye: Det høres kjekt ut, kanskje jeg prøver det mer denne gangen. Men når det er sagt, er det mange barn som trives godt i vogn. Jeg hadde en liten jente som trivdes kjempegodt i vogna fra dag 1 :-).
Gjest Mylian&A.V+2til:-)) Skrevet 7. juli 2009 #12 Skrevet 7. juli 2009 Med første kjøpte jeg en billig vogn på babyshop. Så byttet jeg den ut med en brukt på finn.no. Må ærlig innrømme at jeg ikke fikk noen spesiell feeling av å gå rundt med ny vogn. :-) Vogn er vogn, liksom..
Dolly ønsker seg 3 ☆ Skrevet 7. juli 2009 #13 Skrevet 7. juli 2009 vi kjøpte ny vogn med tilbehør, dvs vognpose, bag etc til førstemann og det er DYRT. Hadde en følelse at alt liksom måtte være nytt. men det har endret seg gitt.. Masse fint på finn.no og som hun andre skrev her, kan man jo bare vaske det godt å selvsagt se an de folka man kjøper hos. Sånn adapter, hvis det er sånn som bilsete kan klikkes på på vogna, så har vi aldri hatt bruk for det. Har jo ikke bil heller da babyer skal vel helst ikke være så lenge i sånn barnesete og da kan du jo heller bære det i sjal etc når du skal bare fort innom butikken og ikke vil styre ut av bilen med vogn? Angående vognspose så er vel voksi ett av de dyreste alternativene og det finnes mange fine og billigere på markedet. Vær litt obs nå i sommer når det nattåpent/salg etc. Vi kjøpte billigere vognpose til 1 mann om sommeren. Hun er født i november. Skjønner godt at du synes det er stas med ny vogn, men da går det jo an å gjøre de andre innkjøpene litt billigere? f eks kutte adapter og base?? lykke til
søte lille:) Skrevet 7. juli 2009 Forfatter #14 Skrevet 7. juli 2009 Tusen takk for gode svar jenter:)Det satt jeg pris på...Jaggu ikke lett dette,men har vært inne på finn og sjekket litt og kan få en emmaljunga vogn 08 mod til rundt 3000 men det er ikke med 4 hjul og ikke den cangool mod jeg hadde tenkt....Kan jo fire litt på kravene seff,men tenker at jo lettere vognen er jo bedre er det med tanke på feks å reise kollektivt,noe som jeg kommer til å gjøre mye..Noen med erfaring ang om det er stor forskjell??Evt kan jeg kjøpe brukt vogn og ny pose siden det er den som er "nærmest" babyn..
Beate og lille snuppelure:-) Skrevet 7. juli 2009 #16 Skrevet 7. juli 2009 Jeg synes det er tull å kjøpe ny vogn, spesielt når man ikke har flust med penger. Det er ikke verdt det. Bruk tida og undersøk på finn.no, der er det mange veldig fine vogner. Det er mye som skal handles inn til førstemann, ikke bare klær, men klær, flasker, bleier, oljer, salver, stellebord osv osv... Mye fint å få kjøpt brukt, og man blir ikke lykkeligere med tipp topp nytt utstyr. Hør rundt med venner og undersøk på finn, det er mitt råd. Og det er ikke den eneste vogna du kommer til å kjøpe til barnet ditt, så ikke svi av for mye penger.
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 7. juli 2009 #17 Skrevet 7. juli 2009 Jeg kjøpte ny vogn, dog ikke så dyr som Emmaljunga.. Det sto mellom det og Brio Happy Duo, valgte da Brio´n fordi den var rimeligere og litt lettere. Men synes det er greit å kjøpe ny vogn første gangen, fordi den skal vi ha til alle barna vi får. Skal minst brukes to ganger, kanskje tre.. Blir nok slitasje da sikkert. Bilstol med base er ikke så dyrt om man kjøper Akta Graco Logical S, men tenkte du å kjøpte Emmaljunga der og? Maxi Cosi er jo populær, men koster nesten det dobbelte av Akta Graco... Vognpose kan man jo finne noen billigere enn Voksi også sikkert, men er det den du har lyst på så synes du sikkert det er verdt pengene. Alt dette er jo en investering, så det er jo ikke å kaste pengene ut av vinduet heller. Lykke til i jungelen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå