Gå til innhold

GU ved første legebesøk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at noen stiller spørsmålstegn ved nødvendigheten av å gjøre en GU i begynnelsen av svangerskapet. Nå er det ikke nødvendigvis så om å gjøre å få tatt celleprøver o.l., men legen kjenner ikke bare på livmor men også eggstokker.

Dette gjøres med hensikt å tidlig kunne oppdage en ekstrauterin graviditet (gravid utenfor livmoren). Dette kan man enten oppdage tidlig ved en GU, eller man kan oppdage det senere gjennom store smerter og innvendige blødninger når eggstokken sprekker, noe som kan være livstruende for kvinnen.

Så vet dere det. Dere trenger ikke å ta prøver dersom dere er redde for at det skal fremkalle abort, men skal samtidig vite at det er ufarlig at legen kjenner på livmor og eggstokker. Jeg tror ikke at noen ønsker å gå for lenge med en ekstrautering graviditet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei hei, høres ut som om du har greie på dette her!! :-) Har du lest innlegget med føste legebesøk?!? Vet du hvorfor legen sjekker oppi begge "hull"? (sorry detaljer) Dette har skjedd utenom graviditet også!!

Skrevet

Jeg fikk ikke tilbud om noe GU ved første legebesøk, men på den annen side ba jeg ikke om det heller. Da jeg var på tidlig UL i uke 7, og da ble jo livmor og eggstokker undersøkt...

Anyway - fant et lite skriv inne på "Store norske leksikon" om GU, med tanke på rektal eksplorasjon:

"Eksplorasjon. Ved hjelp av fingrene og en hånd kan legen beføle bekkenhulens organer. Etter innføring av enten to fingrer i skjeden eller en finger i skjeden og en i endetarmen, samtidig med at den andre hånden brukes til å kjenne utenpå magen, kan organene identifiseres og eventuelle sykelige forandringer oppdages. Denne formen for undersøkelse kalles eksplorasjon."

"Legen utfører som regel en kombinert undersøkelse (bimanuell palpasjon), idet den ene hånden skyver fremre bukvegg og bekkenorganene nedover mot fingrene på undersøkerens annen hånd. Fingereksplorasjonen fra skjeden (vaginaleksplorasjon) kan utføres med en eller to fingrer, to brukes fortrinnsvis hos kvinner som har født. Ved rektovaginaleksplorasjon føres pekefinger inn i vagina og langfinger inn i rektum. Ved bruk av fingrene kan forholdene på livmorens bakre vegg og i bekkenhulens bunn kartlegges. Mindreårige piker kan undersøkes ved rektal eksplorasjon. I disse tilfellene benyttes fortrinnsvis pekefingeren. Ved tvilsomme funn utføres full gynekologisk undersøkelse i narkose."

Ble ikke så MYE klokere av det her egentlig, men tror uansett jeg hadde blitt rimelig paff om legen/gyn. plutselig stakk langfingeren opp i baken på meg! (høres jo egentlig ut som rektal oftest brukes på barn da...)

Skrevet

Ble ikke mye klokere nei.... men beskrivelsen stemmer med undersøkelsen!! :-) så det var jo godt det!!

:-) Tror jeg må spørre om det!! :-)

Skrevet

Den forrige fastlegen min undersøkte meg alltid i "begge hull". Ubehagelig, men regner med han da hadde full kontroll på om noe var galt :-) Er nå i uke 20, og har fremdeles ikke blitt undersøkt nedenfor navlen. Trodde egentlig det var vanlig med gyn. undersøkelse ved svangerskap, men det er kanskje bare ved mistanke om at noe er galt?

Skrevet

Hmm. Tror det må være litt ulik praksis på dette rundt om kring. Jeg er nå gravid med nr 2 og har aldiri vært snakk om GU vherken sist eller denne gangen (på tross av bøldninger og mistanke om SA).

Skrevet

uff, dette høres ikke mye fristende ut...

Jeg har vært på første time hos fastlegen og da snakket han om å ta undersøkelse neste gang. Men har virkelig ikke lyst at han skal gjøre det!! høres nok veldig pysete ut, men jeg pleier å gå til gynekolog når det gjelder underlivsundersøkelser.

Og det gjør jeg også nå; har vært til UL i uke 7 (pga ivf) og skal til ny i uke 10. Og der ser de jo om alt ser normalt ut. Kan det da være nødvendig med GU hos fastlegen? Celleprøve har jeg tatt før for ikke lenge siden, så det kan vel ikke være nødvendig nå igjen?

Håper noen har et godt svar ;-)

Skrevet

Nei!

Det skulle virkelig ikke være nødvendig med gu hos fastlegen din..

Jeg tar aldri det der..

Var på ul uke 8-da regner jeg med gynekologen hadde sagt om det var noe..

Du-som har hyppige ul-kontroller-kan ta det med ro!!De ser jo alt da!!!

Lykke til-klem

Skrevet

Ved min første legetime så ble det ikke foretatt vanlig GU. Jeg fikk mulighet til å ta innvendig UL og fikk se at alt var bra. Legen jeg var hos sa at han ikke tok celleprøve så tidlig i svangerskapet, da det kunne framprovosere en abort. Han hadde opplevd et par tilfeller.

Jeg tror det varierer fra lege til lege.

Skrevet

Takk for gode svar! Jeg skal på ny UL i morgen og da skal jeg snakke med henne, sånn at jeg kan få ordnet det som trengs der. En lettelse at det ikke trengs å gjøres hos fastlegen, han vil jeg liksom "bruke" til andre ting. + han har ikke engang en ordentlig benk med benholdere til undersøkelse og sånt...ikke at det er pga det jeg vegrer meg da.

Og jeg kan virkelig ikke se poenget med celleprøver hvis det er en fare forbundet med det - og man ellers går til vanlige kontroller.

Phu! ble lettet nå ;-)

Skrevet

Jeg har også blitt forespeilet en mulig GU ved neste kontroll, men er da 10 uker ca. Men jeg har heller ikke helt lyst til at han skal ta det... Ønsker heller at spesialister skal gjøre det, enn fastlegen min. Men kan jeg bestille privat, eller må jeg få henvisning av ham? Jeg burde få tatt en sånn celleprøve, men haster det nå? Kan man ikke ta det etter man har født? Eller...?

Skrevet

Dytter bare litt jeg! :)

Skrevet

Hei!

Jeg var på første kontroll hos fastlegen i dag, og da sa legen at hun ikke trengte gjøre GU siden jeg var på tidlig UL på Volvat for to dager siden. Tok celleprøve i fjor (tror jeg det var)...Trenger man alltid ta en ny celleprøve når man blir gravid, eller holder det med hvert 3.år?

Skrevet

Hei

Jeg var på andre UL i dag (uke 10) og spurte gynekolongen om denne undersøkelsen av fastlegen. Hun sa det i mitt tilfelle var helt unødvendig, fordi hun hadde sett det som trengtes på ULen. Og hun sa også at celleprøve kun skulle tas av de som ikke jevnlig gikk til underlivskontroller ol.

Og når det også hører ut som det kan være en liten risiko med det har jeg ikke noe ønske om å ta det.

Hvor har du gått til underlivsundersøkelser før da? hos gynekolog el legen din? Har du vært hos gynekolog før, tror jeg man kan få time uten å være henvist.

Skrevet

har ikke hatt GU hos han legen her, har byttet lege. Har ikke fast gynekolog. Hmmm.... blir i tvil jeg også, høres jo ut som at det er bedre å ta ul da, enn en gu undersøkelse. Men har faktisk ikke tatt celleprøve før heller, så burde vel strengt tatt fått rææva i gir og gjort det, men lurer så på om det er best å vente til barnet er ute....

Skrevet

Det er nok lurt å diskuere det med legen, om celleprøve er nødvendig. Kan jo kanskje utsettes en god stund.

Og ellers er sikkert legen din flink nok til å ta en GU. Det er jo det som er mest vanlig. Grunnen til at jeg allerede har vært på 2 UL er at det er prøverør + risiko-svangerskap pga flere årsaker.

Skrevet

Huff har liksom ikke helt trua på han... Ør som bare det, er fleipete, og i grunn ikke noe særlig.... da jeg gikk gravid sist, spurte han flere g

anger om jeg var flergangsfødende, noe jeg ikke var, og lurte på om jeg hadde 2 eller 3 inni der, dette spurte han også om flere ganger.... jeg var stor, men synes det er litt uproft av en lege å si slikt.

åsså termin klarer han jo ikke å beregne... surra i forrige sv.skap og nå har han satt helt feil termin i fohold til hvordan man regner det ut... nei huff, alt dette gjør liksom til at jeg føler han bare ikke er 100%.

Men takk for svar :)

Skrevet

ja, han høres da litt slitom ut...vurdert å bytte lege?

Skrevet

jeg fikk GU nå på den første legetimen.men syntes igrunn det var ok,for jeg hadde tenkt å bestille en GU time fra før utenom:) har 2 barn fra før,men ble aldri kjekka GU da,verken i begynnelsen eller etter.kansje rutinene har blitt bedre?!:)

Skrevet

Jepp, men det er jo så fullt overalt! og de få som er ledige er som regel utenlandske,ikke det at jeg har noe i mot det, men når jeg ikke skjønner om det er mann eller dame når jeg ser navnet deres, nei da vet jeg liksom ikke helt.... Litt greit å forstå hva legen sier også...

Men hvis vanlig gu ikke er forundet med risiko i uke 10, så kommer jeg bare til å si i fra at jeg vil vente med celleprøve. Det er jo mitt valg!

Skrevet

Jeg har bare et lite spørsmål ang. dette med celleprøve som jeg håper dere kan svare meg på.

Jeg er ikke gravid, men vi debuterer som prøvere nå. Jeg fyller 25 år i november, og avtalte med min lege at jeg skulle inn for celleprøve i november. Men nå lurer jeg.. I og med at jeg kanskje er gravid i november.. Bør jeg prate med legen og få tatt en celleprøve nå? Eller kan dette vente til etter en evt. graviditet?

Jeg har kun vært på en GU i hele mitt liv. I og med at jeg har hatt samme partner etter dette, og heller ingen andre tegn på at noe er galt, har ikke legen ment det har vært nødvendig.

Skrevet

Var det meg så ville jeg helt klart tatt en GU i forkant, for å vite at alt står bra til. Og for å unngå bekymringen for om en celleprøve nå kan skade på et eller annet vis...

Og skulle celleprøven vise noe den helst ikke burde, er det jo mye lettere å behandle uten et foster i magen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...