Gå til innhold

O vise dibbere, gi meg råd:p

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tassen er ble året forrige helg, og gleden var selvsagt stor i huset. Han er ikke lenger baby;) Og plutselig dukket det opp tusen spm!

*Han har fått en skikkelig søt potte, og jeg lurer på om det er for tidlig å venne ham til den? Ikke slik at han skal bli tørr eller no, men bare venne ham til å sitte på den? Og rose ham hvis det hender seg at han tisser/bæsjer i den? Eller er det ikke noe poeng ennå?

*Skal han kutte ut flaska helt nå? Han får som regel en flaske med melk (vanlig) når han skal sove. Har gjort det slik lenge fordi han sliter med å sovne med skinner:/

*Skal vi begynne med litt mer læringsbetont lek nå? Han har lært seg litt, kan forksjellen på rød og blå feks, og kan gi og ta, trille ball osv. Men skal vi begynne med språklæring og slikt nå?

*Kan vi gi ham "time out" hvis han er helt på trynet med trassen? Han blir veldig sinna fort hvis vi sier nei, og han kan slå og slikt. Før har vi prøvd å overse og distrahere, men det funker ikke nå lenger.

*Er det vanlig å drikke av vanlig glass/kopp når de er året ++ ? Han drikker av tutkopp og av sugerør o.l, men klarer ikke helt dette med vanlig glass/kopp. Det meste havner på gutten eller gulvet.

*Kan jeg kutte ut babygrøten og gå over til havregrynsgrøt nå? Eller trenger han fortsatt den grøten?

Det er sikkert mange mange flere spm, men får jeg svar på disse, er mye gjort for denne omgangen ihvertfall;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Start pottetreningen om han er motivert og liker det. Greit å slippe bæsjebleiene. Vi gikk rett på do, og las bok mens barne satt der på den tiden det vanligvis bæsja.

Kutt ut flasken så raskt som mulig, om den ikke blir gitt før tannpuss. Sovne med flaske er en uvane vi brukte lang tid på å fjerne. Lettere å gjøre det tidlig, og de trenger ikke flaske.

Ikke stress med læring, de viser interesse. Bruk hele setninger, ikke babyspråk, sett ord på det dere ser og opplever t.d. se den røde bilen.

Time out er for tidlig. De forstår ikke sammenhengen mellom handlingen og straff.

Våre barn brukte glass fra 1,5 år.

De trenger ikke grøt om kostholdet er bra og variert. Havregrynsgrøt er super mat for hjerne og kropp.

Skrevet

Vi har ikke brukt potte, men begynte å sette han på do når han var to. Bare for at han skulle bli vant med det, ingen forventninger. Men plutselig tisset han på do, da var han rett over 2 ! :)

Det er greit å kutte ut flaske, ihvertfall i sengen. De blir fort avhengige og det er ikke bra for tennene

Vi har ikke bevisst gått inn for læring, bare lekt vanlig. Alt som er å forvente har kommet naturlig og mer til. :)

Det kan hende han blir sint fordi han er frustrert. Han er blitt så stor at han vil klare mer enn han får til fysisk. Vi har ikke brukt time out, bare vært forståelsesfull og gitt han konkrete beskjeder, samtidig som han for lov til å føle og få det ut.

De kan vel så smått begynne med glass når de er året, men vår gutt klarte det ikke helt uten å søle før han var noen mnd, eldre.

Vi gikk fra grøt til vanlig skive og mat da han var 15-16 mnd. Det ble en naturlig overgang da han begynte i barnehage.

Skrevet

Vi har ei jente på 15 mnd som vi ikke har startet pottetrening på. Umulig å forutsi når hun bæsjer, så ikke så lett å treffe. Føler og det er litt tidlig, men det kan vel variere.

Vår drikker fra både tutkopp, glass og flaske. mest flasek og tutkopp. drikker ca 120 ml melk morgen og kveld, og dte får hun i flaske. Ellers prøver vi å buke tutkopp mye i overgang til kopp. Hun er faktisk ganske flink til å ta vanlig kopp også, holder den selv og greier, men føler at hun sluker veldig mye luft når det kommer så mye på en gang.

Jeg bruker pekebæker og lærer henne litt ord nå. Og faktisk har hun i det siste klart å gjenta noe som ligner på det vi sier, f.eks "bade, pip-pip, takk-takk, titt-tei, hadet, mamma, pappa, der og se". noe av dette har hun "sagt" ganske lenge. Artig at hun også prøver å herme etter dyrlydene vi lager til pekeboka. den vanskeligste lyden- hestelyden, er den hun gjentar me dstørst entusiasme:)

Time out er nok litt tidlig, vil jeg tro.

Her gikk vi helt bort fra grøt ved 12 mnd, for da var hun skikkelig lei den. Begynte med skive morgen og kveld og det sluker hun - TO skiver til hvert måltid!! Så lenge hun får variert pålegg, grønnsaker og melk så er det ingenting som sier at man MÅ ha grøt. Er jojern i grøt, men det er det også i prim og leverpostei:)

Skrevet

Tusen takk folkens:) Er så mye å sette tenna i nå som han ikke lenger er baby! Håper jeg klarer å krongle meg gjennom denne fasen av livet å:)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...