luckypus Skrevet 6. juli 2009 #1 Skrevet 6. juli 2009 tror ikke jeg får det til. skal lage suksess kake, og da skal jeg først piske eggehviten stiv, det har jeg gjort, så skulle jeg ha melis oppi, og piske det til marengs, men den blir jo ikke stiv. den har stått lenge nå. kan jeg ha oppi malte mandler nå, eller må marengsen være helt stiv??
Gjest Gul stjerne Skrevet 6. juli 2009 #2 Skrevet 6. juli 2009 Er du sikker på at du ikke skulle vispe eggehvitene hvite og stive, og så vende(!) inn melisen etterpå, ikke vispe videre med maskin? Om dette er feilen tror jeg du må belage deg på å begynne på nytt. Og husk, alle ingrediensene skal være romtempererte før du begynner å bake kaken.
luckypus Skrevet 6. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 6. juli 2009 det står : pisk eggehvitene stive,tilsett melis, og pisk videre til tykk marengs. alt er romtemperert, eggene også, for de har stått på benken siden ejg kjøpte de..... men jeg ser at den kommer seg litt nå, så den må nok stå en halv time tenker jeg....hehe...håper ikke maskinen brenner opp, den er litt varm :-))
Mamma`n til Lukas & Milla Skrevet 6. juli 2009 #4 Skrevet 6. juli 2009 Enig med Tric her, jeg tviler på at du skal vispe inn melisen. Når jeg lager slik kake vender jeg bare inn melisen, men om det er grunnen til at du ikke får det til aner jeg ikke:)
luckypus Skrevet 6. juli 2009 Forfatter #5 Skrevet 6. juli 2009 nå er den ferdig,og den ble kjempebra den asså..til meg å være,for jeg klarer aldri å få det til. men nå skal den ikke brukes til noe,bare vi som skal kose oss :-)))
LillyLilly Skrevet 6. juli 2009 #6 Skrevet 6. juli 2009 Melisen skal nok vispes inn litt etter litt, så går ikke luften ut av eggehvitene. Så vet du det til neste gang! Men helt stiv blir den ikke uansett hvor mye du pisker.
luckypus Skrevet 6. juli 2009 Forfatter #7 Skrevet 6. juli 2009 tusen takk for tipset :-) jeg helt jo alt oppi på en gang jeg vettu, og lot det surre å gå...hehe... kunne nok aldri ha laga feks marengstopper av det jeg fikk til slutt....
Bettybu Skrevet 6. juli 2009 #8 Skrevet 6. juli 2009 ..Ble eggehvitene stive? Viss ikke kan det være du har fått bittelitt plomme i hvitene...eventuellt ikke helt rene visper/bolle... Kan bli problematisk å få de stive...
luckypus Skrevet 6. juli 2009 Forfatter #9 Skrevet 6. juli 2009 eggehviten ble stiv,veldig fort,så det var ikke problemet. men jeg tok i all melisen på en gang, hele 240 gr, og det tok tid å få stivt....men det gikk, og jeg har enda maskin som virker,selv om den ble litt vèl varm....hehe...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå