Gå til innhold

Dere som syns vi betaler altfor mye skatt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil dere heller ha det som de har det i USA? For dere er klar over at det da vil føre til privatisering av helsevesen osv?

Jeg satt og så på Extreme makeover en dag, og der var det noen som hadde et sykt barn. Men siden sykdommen var medfødt ville ikke forsikringen dekke noe, så de fikk en regning på 600 000 dollar. Det er vel 4-5 millioner det... Hadde det vært noe kjekkere?

Jeg betaler skatten min med glede jeg, for jeg vet at hvis noe skjer er jeg trygg. Og at skattepengene mine går til å utvikle samfunnet og hjelpe de som trenger det - så kan jeg få hjelp om jeg skulle ha behov for det en dag!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg betaler også skatten min om ikke med glede men i forstårlese!

skjønner at vi ha skatt for å kunne benytte oss av alle gode vi har her i landet.

Skrevet

Når nordmenn klager over skatten minner det meg om bortskjemte tenåringer som vil ha alle rettigheter og sikkerhetsnett, men ingen plikter. Tenåringer som klager over at de ikke får gjøre som de vil og at foreldrene har for strenge regler, men samtidig forventer at foreldrene skal betale alt for dem, vaske klærne deres og servere dem mat.

Min erfaring er at de som skriker høyest om at skatten er så høy kan deles inn i to grupper: Den første er folk som ikke betaler særlig mye i skatt (grunnet lav inntekt) OG som er helt avhengige av Norges velferdsmodell for å kunne opprettholde den levestandarden de har. I USA ville de vært lutfattige for alle pengene ville gått til utgifter som man ikke har år man bor i Norge. Disse menneskene er først og fremst uintelligenete.

Den andre gruppen er folk med et svært negativt menneskesyn kombinert med en selvsentrert, nærmest narsissistisk personlighet. De mener at alt skal overaltes til hver enkelts evne til å klare seg i den "jungelen" samfunnet er. Den sterkeste overlever, sånn er livet. De mener de selv fortjener det de klarer å skape, og klarer du det ikke; vel da kan du egentlig bare ta deg i rævva å ha det så godt. Disse menneskene er først og fremst egositiske, på grensen tl onde.

Gjest Sauen har 2 jenter =)
Skrevet

Kan ikke gjøre annet enn å signere Dunder...

Skrevet

snakk om å ikke ha peiling da dunder.

Skrevet

Oki, Dunder satt det litt på spissen, men hun har faktisk et poeng.

Skrevet

Så du tror alt man viser på komersiell tv fra statene er standarden og blir livet vårt med ny regjering?

Vel, så naiv er ikke jeg. Jeg la nettopp inn en avgift som irriterer meg i nettbanken; Lisensavgiften til NrK. For det første, så hører vi ALDRI på radio her i huset, og vår minste ser Drømmehagen på NrK3. Det er det den kanalen blir brukt til her i huset. Syns dermed det er dyrt og betale 1167, 42 kr TO ganger i året for en kanal jeg egentlig ikke vil ha.

Jeg betaler jo i bøtter og spann for kanalpakkene vi VIL ha? De som vi kan sette sammen til dels selv?

Også er det bil. Et sårt tiltrengt fremkomstmiddel som veldig mange av oss MÅ ha. Både fordi mannen jobber et stykke unna, og fordi man ønsker å besøke slekt, venner og reise litt rundt ellers. Ikke alle bor i blokk med t bane eller tog i gangavstand.

Denne bilen kostet oss 250 000 i rene AVGIFTER som ny.

og hvert eneste år betaler vi årsavgift. Nå må mannen min gjennom flere bompasseringer for å komme seg på jobb. I tillegg så er det avgifter på bensinen vi MÅ ha på bilen for å komme oss et sted.

Så er det lønna vi tjener. Av en tusenlapp sitter man ikke igjen med mye etter at skatt, arbeidsgiver avgift, trygdeavgift og toppskatt er betalt. I tillegg så må vi betale eiendomsskatt på huset vi eier. En avgift som kom nå for litt siden. Som ikke var en forutsetning når vi bygde.For å tjene den tusenlappen så blir det også borte endel i skatter og avgifter på kostnader forbundet med det å komme seg til og fra jobb. Selv om man kjører kollektivt. Enkelte må også kjøre bil for i det hele tatt å komme seg til en såkalt innfartsparkering.

Vi betaler mer skatt for hvert år, enda så strekker ikke skattepengene til. Det er nedskjæringer i helse, det er innsparinger i skole og barnehager, det er vanvitttige dårlige veier her tillands, og veldig mange ulykker forbundet med dette.

Selv når du kjøper et Donald Blad, betaler du mange prosent i MVA, som går rett i statskasse. Med penger du sitter igjen med, som du allerede har betalt mye skatt av... Tenk deg da når du kjøper nye møbler? Den mest miljøvennlige bilen å kjøre i Norge, viste Bladet Bil at var den nye BMW 5- serien. Men man kan da ikke ha praktisk bil som er miljøvennlig? Avgiftene på den? halvparten av kjøpesummen forsvinner i avgifter. Men ingen tar hensyn til miljøet når det er en BMW. Saab Biopower bilen gikk opp med 60 000 for tre år siden, meldte General Motors Norge på den tiden. Fordi den var ikke helt den type bil ministerne hadde sett for seg når det gjaldt miljø. Siden dengang har ikke AP nevnt miljø på sitt landsmøte...

Jeg har vært operert for en tid tilbake, En komplisert operasjon som ga mange turer ut og inn av sykehus pga en feil fra sykehuset. og infeksjon derfra. Etter 11 timer på akuttmottaket, forbigått av den ene alkoholikeren til pumping etter den andre, samt flere overdose narkomane- så skjønner ikke jeg hvordan jeg kan si at skatten min blir brukt forsvarlig, jeg?!

Når jeg siden fikk et kronisk sykt barn, så brukte de over ett år på å finne en diagnose, og etter 2, 5 år sier de barnet har fått rakitt fordi de har glemt å sette barnet opp på vitamin D... Og stønader? Vi måtte jobbe så utrolig mye for å finne ut hva vi hadde krav på, at jeg til slutt måtte spørre dama på NAV om hun fikk provisjon av urørte NAV penger... Det var så liten forståelse og hjelp å få derfra, og legene på senter for sjeldne sykdommer sa at det dessverre var sånn. Enklere om vi enten hadde vært innvandrere, for de har ofte en tolk som følger opp slike oppgaver for de, og er lønnet for den tiden de bruker, eller om barnet hadde hatt en kjent diagnose som kreft eller diabetes..

Nei; De to gangene i livet jeg har hatt behov for øyeblikeklig hjelp og norsk helsevesen, så har de vendt meg ryggen- så her blir det IKKE å satse på det offentlige! Det tør jeg ikke utsette oss for! Hadde ikke vi stått på som vi gjorde selv, hadde barnet vårt dødd før fyllte ett år.. Og det sier jo spesialistene selv i dag.

Tror mange her tror det Bjarne Håkon lyver om på TV. Hvor ofte er han på sykehus? Han har jo bevist at han ikke har tillit til eget system, han. Ved å sikre venner rask behandlig personlig!!

Det blir ikke USA tendenser her til lands- ikke med FrP, som jeg tror du sikter til. Det er jeg ikke redd for i det hele tatt!!

Skrevet

Betaler min skatt med glede, kunne godt ha betalt mer også!! Etter å ha vært alvorlig syk og innlagt på sykehus i nesten 4 mnd så ser man virkelig hvor godt helsesystem vi har her i landet. Forbedringspotensial er det jo selvfølgelig men vi slipper å bli ruinert dersom vi skulle bli syke!

Skrevet

Betaler skatt fordi jeg må, og fordi jeg er en lovlydig person.

Men dette nivået må ende en dag, for tjenestene man får tilbake, står ikke i kontrast med tilbudene vi får

Gjest Tale30
Skrevet

Jeg betaler også min skatt med stor forståelse for viktigheten av det. Det jeg ikke liker er mange ting rundt dette med skatt. Smutthull som gjør at de rikeste får enorme skatteletter for eksempel.

En annen ting som jeg syns er kjipt er at de som har fått lån og som har kommet seg inn på markedet med eget hus, de får skrive av tusenvis av kroner på skatten hvert år. Ikke misforstå, jeg er ikke imot det, det jeg derimot syns er kjipt er at vi som enda ikke har kommet oss inn på markedet, men betaler 100.000 kroner hvert år til andre enn oss selv ikke får skrevet fra noe. Det er jo tross alt slik at de som betaler på boliglån til slutt vil sitte igjen med noe de kan selge, så de betaler jo til seg selv..

Skrevet

Jeg har ikke så stor lønn, dermed betaler jeg jo ikke allverden i skatt heller. Hadde gjerne betalt mer dersom det betydde tannlege under egenandelstak også. Synes ellers det er leit at eldreomsorg og sykehusene forsømmes - vet at det er forskjell på kommunalt og statlig, men synes staten burde gått inn for å gi også eldreomsorgen et løft.

Skrevet

SKJØNNER DERE IKKE AT VÅRE SKATTEPENGER GÅR TIL Å BETALE FOR DE HELVETES UTLENDINGENE SOM IKKE GIDDER Å JOBBE???

Mens min bestemor ligger på gangen på et norsk sykehus???

FY FAEN for en skam.

Skrevet

Jeg syntes det er helt greit at vi må betale vanlig skatt og har full forståelse for det. Det jeg syntes blir feil er at noen på toppen ikke klarer å bruke dem riktig og gang på gang forsvinner "millioner og miliarder" på tull og ingenting. Syntes det at man betaler skatt av inntekten er ok(, men ikke den snikskatten vi betaler på kjøp av eiendom, arv av eiendom og annen arv, avgifter for diverse, moms osv. )Er veldig tydelig at de fleste på stortinget faktisk ikke har utdannelse og ikke klarer å forvalte pengene inærheten av riktig.

Skrevet

Tror ikke jeg kjenner en eneste en som ikke har full forståelse for skatten vi trekker jeg. Er nok bare fåtallet tror jeg.

Skrevet

Blæ, 14.49

Du hadde hatt det mye verre alle andre plasser enn i Norge! Så smil og være sjeleglad for at du bor her. Og du er ikke redd for at vi får USA tendenser er veldig naivt. Viser at du ikke ser konsekvensen av Siv politikk.

Skrevet

Og til deg som har en bestemor på gangen. (er forsåvidt helt enig at det er tragisk at dem må ligge der) men det er legehjelp til de som ligger på gangen også. De kikket hvertfall innom min bestemor når hun lå bak skjermbrettet. :P

Skrevet

Nei, da måtte du ha betalt mye mer. Alle i Norges land får mye mer igjen enn de gir. Alle nordmenn er sponset. Det innser de fleste oppegående personer!

Helsestasjon, 10-årig grunnskole, videregående skole, universitet som er for alle, tannlege til man blir 18 år + billigere til man er 20. Gratis sykehus. Billigere barnebriller. Oppfølging på alle bauger og kanter.

Hvor mange tror dere virkelig klarer å betale dette tilbake? Ytterst få av oss.

Skrevet

Hadde ikke dette landet vært fullt av kriminelle negre, hadde min bestemor fakrisk ikke ligget på gangen.

Skrevet

Jeg har også ligget på gangen. Ikke ideelt i det hele tatt. Men i USA hadde jeg fått dårlig legehjelp + en regning på 1,5 millioner kroner i øyeblikkelig hjelp. Så måtte jeg ha solgt huset. Jo, et mye bedre alternativ. Som hun over skriver så får man jo legehjelp bak skjermbrettet også. Det er ikke verdens undergang.

Skrevet

"står ikke i kontrast". Hva i all verden mener du? Vet du hva ordet kontrast betyr? Du hører nok inn under den første gruppen, de uintelligente.

Skrevet

Jo hun hadde nok faktisk gjort det. Tror du staten hadde bygget flere sykehus hvis det ikke var utlendinger her? Eller at det hadde blitt flere rom? Hadde kanskje merket noe til det i Oslo hvis det ikke lå annet enn nordmenn der men da hadde dem bare kuttet ned på sengeplassene.

Skrevet

Nå går dere litt langt her. At andre har det verre betyr ikke at vi skal slutte å stille krav til kvaliteten ved norske sykehus og sykehjem! Vi lever i et demokrati - vår stemme skal telle, i det minste litt, og vi skal ikke måtte godta halvveis helsehjelp bak et skjermbrett uten privatliv og med fremmede hastende forbi oss hele døgnet. Problemet oppstår når den rød-grønne regjeringa har en helsepolitikk som tillegger helseforetakene mer og mer økonomisk ansvar utover sykehusdrift - for eks. er det helseforetakene som dekker pasienttransport over sine budsjetter (mens overføringene fra staten i den anledning blir mindre og mindre), mens det forventes at helseforetakene skal gå i 0 - hvorpå det kuttes, kuttes og kuttes (mens det påstås at det ikke forringer kvaliteten av helsetjenestene!?)

Jeg sier ikke at en borgelig regjering kan gjøre dette bedre, men ihvertfall bør de store massene som stemmer Ap og SV gjøre det klart for sine representanter at man ikke lenger godtar å bli avspist med smuler og DRG-poeng - tross alt er det de store massene som sørger for at Jensemann og Halvorsen har jobb å gå til.

Skrevet

Etter min fødsel som endte med at vi ble alle 3 både jeg ,far og barn ble boende på sykehuset i 3 mnd. Hvor datteren min kostet alene over 150000 kroner i døgnet. Betaler jeg gjeeeeeeeerne skatten min

Skrevet

Vi har absoultt ingeting å klage over i dette landet. De som klager vet ikke hvor godt de har det. Om man må ligge på gangen er faktisk ikke verdens undergang. Viser vel bare hvor bortskjemte vi er.

Skrevet

No betaler ikkje eg skatt, eller, betaler skatt men får igjen kvar eineste krone året etter (er lavtlønna og åleinemor) men då eg betalte skatt og når eg skal betale skatt så skal eg betale den med glede!

Skulle eigentleg ønske at alle kunne betale samme % av det dei tjente, for eg synest ikkje så mykje om at eg ikkje skal betale skatt i det heiletatt. Vil jo bidra litt til velferdsstaten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...