Gå til innhold

Hvordan sjekker de åpningen under fødselen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei jenter:) Føsrtegangs fødende, og lurer litt på hvordan de sjekker åpningen under fødselen? Jeg har forstått det slik at de fører hele hånden inn, for så å måle med fingrene? Er ikke det veldig ubehagelig/vondt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, de måler med fingrene. Jeg er selv førstegangsfødenede så jeg har ikke opplevd det før, men tror ikke det er noe verre enn alt det andre vi skal igjennom. Har hatt praksis på fødeavdeling, og det så ikke ut som mødrene syns det var noe spesielt vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke vondt i det hele tatt. Det er det siste du skal grue deg til. Jordmødre sier at alle mennesker har det slik at når du spriker alt du klarer med peke- og langfinger utgjør det 10 cm. Det er full åpning. De er ganske drevne på dette og det er veldig fort gjort. Fingrene er ukomplisert og lett og sjekke med. Du skal være glad de ikke bruker noe annet.

Jeg gruet meg til mange forskjellige ting foran første fødsel, men det var veldig bortkastet energi. Alt blir veldig naturlig under fødselen.

 

Gled deg bare til denne store opplevelsen - kroppen din er skapt for å føde barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ikke vondt i det hele tatt - i alle fall ikke når fødselen har kommet i gang!

 

Hvis du av ulike grunner skal sjekke modning/åpning før fødselen har kommet skikkelig i gang kan det være litt sånn vanlig gynekolog-ubehagelig, men langt fra vondt.

 

det går så bra så, man har absolutt ikke følelsen av å få tredd ei hel hand "opp der", tror det må skje noe mystisk med mormunnens plassering under fødslen eller noe, det er i alle fall INGENTING å grue seg for.

 

(snarere tvert i mot, syns det var en lettelse å innimellom få høre at "nå har du så og så mange cm, dette går kjemefint framover" og litt senere "bare en liten kant igjen nå, nå er det ikke lenge igjen" osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...