Gå til innhold

Har noen av dere sendt inn eller begynt å tenke på å sende inn papirer til NAV?


Jahoo

Anbefalte innlegg

Vet dere hvilke papirer som sendes når? Skal på ferie i uke 26 og 27, så tror jeg venter med å søke NAV til etter det. Når søker dere?

 

Hva velger dere? Noen flere som går for 80% og tenker og forlenge 1-2 mnd og dermed får 10 000 ekstra? Leste artikkel om at dette lønner seg på Dine Penger.

 

Når sender dere termindato til NAV?

Hilsen jahoo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

 

Jeg har skrevet ut papirer og begynt å fylle ut, men kan jo ikke sende inn før etter 26. uke da jordmor kan skrive endelig bekreftelse på termin.

De ti tusen kronene ekstra er vel heller hvis du tar 100% utbetaling og mindre permisjon, og heller tar 1-2 mnd ekstra permisjon uten lønn etterpå. Den varianten har jeg tenkt å ta.

Jeg venter nr. 2, så jeg har egentlig planer om å ta i alle fall et halvt år ekstra permisjon siden det er så sent på året ungen blir født også...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mente 100 % :) Går litt i surr med tallene her ja..

Har regnet og ser at med 5 uker ferie + en uke som jeg overfører fra i år, så får jeg så og si ett år hjemme.. Det blir fint :) Velger da 100% og forlenger hvis det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Groen..

Så vidt jeg skjønner så vil man vel bare "tjene" inn de 10 000 hvis pappa kan ta hele ti uker permisjon?

Ble veldig i tvil her. Ser at jeg da egentlig får kun 33 uker perm + 5 uker ferie.. Har temin i midten av nov og det vil da si at jeg skal på jobb allerede i august hvis han tar 10 uker perm.. Det var jo litt vel kjapt kanskje..

Tror kanskje jeg nå heller mer mot 80%.. hva gjør dere andre??

Hva velger dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jahoo!

Tror det blir 80 % lønn her! Da slipper barnet og starte i barnehagen før nyttår! Tror og det er veldig vanskelig å få barnehageplass i nov - des! Lettere å få plass fra januar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jahoo

 

Du kan jo jobbe de ukene pappaen er i permisjon, så tjener du litt ekstra der.

OG du kan også starte permisjonen senere enn tre uker før termin, tror jeg.. Men det er godt å ha litt tid hjemme før babyen kommer.

 

Jeg har også tenkt mye frem og tilbake på hvordan vi skal løse dette siden det nok er problem å få barnet inn i bhg før enten til våren eller høsten året etter...

Men jeg tror jeg får velge 100% og heller "late som" jeg har 80% og legge til side de ekstra lappene i mnd., da har vi litt mer å gå på frem til dess..

 

Håper du finner en løsning som passer for deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I går leste jeg den lange og informative artikkelen i Dine Penger igjen.. Kom da frem til at det som lønner seg er å velge 100% med forlenge med ytterligere to mnd uten lønn. På den måten "tjener" man inn 10 000 ekstra i forhold til om man velger 80% fra starten.. Altså ett års perm med like mye betalt for 100%. Men da må jeg være flink å sette av penger til to mnd uten lønn, men det skal vi klare. Vi går for dette vi. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, Groen. jeg lurer på hva du mente med bekreftelse etter 26. uke? Er det ikke UL terminen jeg fikk på ord. ul som er den rette da? Sist gang sendte jeg inn papir fra ord. ul.jordmor har jo skrevet under på det. Termien blir jo ikke endret etter dette.. ? Det går vel uansett an å ettersende dette. Skal til jordmor i uke 24, og neste time blir en mnd etter ca, så blir for sent å sende inn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Du må få bekreftet temindato av jordmor eller fastlege etter uke 26. Holder ikke med den du fikk på ultralyd etter hva jeg har lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les forklaringen til NAV-papirene du skal sende inn, der står det at man ikke skal sende inn krav om foreldrepenger før etter uke 26 og at det skal sendes med en bekreftelse på termin fra lege eller jordmor :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innbiller meg at NAV bevisst har satt tidligst uke 26 på grunn av at det regnes som sannsynlig at babyen overlever en tidlig fødsel fra det tidspunktet. Tror dessuten dette er en av tingene som funker hos NAV, må jo være ren plankekjøring for dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...