Gå til innhold

JEG BLIR IKKE KLOK PÅ DISSE BILSTOLENE JEG!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ulrik skal ha et bilsete. Han er 17 mnd gammel og jeg vil helst ha et bakovervendt sete. Vi har IKKE bil selv så vi har det kun i foreldrene mine sin bil, svært sjelden brukt. Derfor nytter det ikke med støtteben og masse styr ved montering. Fikk anbefalt Britax two way elite på Barnas Hus? Erfaringer?

Kevin er snart 5 år. Han skal ha et bilsete som er godt å sitte i. Må være fremovervendt. Gjerne hvilestilling. Hva med Maxi Cosi Rodi? Hva er forskjellen på Maxi cosi Rodi XR og SPS? er jo 100kr forskejll på de to setene på barnashus.

Håper noen eksperter kan hjelpe meg!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*rettelse over 1000kr forskjell

Skrevet

Mamma og pappa har brio zento i sin bil.. Junior sitter veldig fint i det, og det er enkelt å montere!

Til 5-åringen har jeg ingen tips dessverre..

Gjest Mylian&A.V+2til:-))
Skrevet

Vi har britax two way elite.. Helt genialt sete!!! Men vanskelig å montere bakover..Ganskeenkelt å monterefremover, da..

Skrevet

Bare 2 som gidder å svare?

Skrevet

Kjenner ikke til seter som skal være bakovervent som ikke har støttebein og seler. Men det er enkelt å montere f.eks BeSafe Izi Combi, selvom det har både støttebein og seler.

Skrevet

Hvis du kun har setet i en bil, ville jeg valgt et bakovervendt med støtteben og seler, selene kan du jo be pent om å få la ligge under setet når du ikke har stolen der, og støttebeinet er null problem under montering. Det betyr bare at stolen må inn "sidelengs" så du får satt på beinet før du vrir den i stilling.

Vi har ikke bil, og har besafe izi combi x1 til ettåringen og britax two way til storesøster. Synes det eneste stresset med montering av besafe'en, er forankringsselene som skal festes i setet foran. Det er litt prakk og styr. Men du kan kjøpe til løse sett med sånne seler, så det er uproblematisk å legge igjen selene i bilen til foreldrene dine (så du slipper løsne dem for hver gang) og så ha et ekstra sett hjemme i tilfelle dere plutselig trenger stolen i en annen bil. Og resten av monteringa er plankekjøring :) Veldig fornøyd med stolen forøvrig :)

britax'en har jeg ikke forsøkt å montere bakover, men det ser også ut til å være rimelig enkelt når man bare får prøvd det noen ganger. Den er i alle fall veldig lett å montere framovervendt... Veldig fornøyd med dette setet også, men vet ikke om en 17 mnd gammel pode ville sitte like godt i den.

Skrevet

Vi må ta setet inn og ut for hver tur. De gidder ikke ha setene ståendes (noe jeg skjønner)i bilen, så det er ikke aktuelt med støtteben. Kan ikke stå en halvtime å montere for hver tur. Det blir vel enten Britax setet eller så er det jo izi comfort, men det er jo forovervendt..

storebror aner jeg ikke

Skrevet

Vi har britax multitech, det har riktinok støtte ben og seler som du fester i setet forran. Det tar meg ca 5 min å montere det bakover, så lenge selene kan være fastmontert i sete da:)

Enkelt og greit, og umulig å gjøre feil vil jeg si:)

Skrevet

Altså, jeg mente ikke å ha stolen stående i bilen, men la forankringsselene ligge. Støttebenet er virkelig minimalt med stress å montere, det er de beltene som skal under stolen foran som er styr. Regner jeg bort forankringsselene, bruker jeg max fem minutter på montering- det inkluderer støttebeinet. Brukte mer tid på babystolen, faktisk. Og de forankringsselene er det jo bare å legge under framsetet når de ikke er i bruk.

Skrevet

Vi har kjøpt BeSafe iZi Combi X1 til Magnus nå. Og klart -det var litt plunder første gangen jeg monterte det. Men nå som jeg har gjort det noen ganger gjør jeg det på ca 3-4 min. Og jeg syns ikke det er stress å bytte bil - noe jeg trodde jeg kom til å synes! Vi har to biler vi bruker litt om hverandre. Men det går veldig greit.

Og som Roheryn sier så er det minimalt med plunder hvis du kan la beltene som skal under setet foran ligge igjen mellom hver gangs bruk.!

Øvelse gjør mester ;)

Er forøvrig veldig fornøyd med setet sånn ellers også! :) Magnus ser også ut til å like det :)

Skrevet

Jeg har Maxi cosi Priori XP til gutten min på 2, Veldig fornølyd med det, men det er fremovervendt. Og veldig lett å montere, max 1 min;)

Maxi cosi har et som er bakovervendt også , men det har jeg ingen erfaringer med. Jeg har heller ikke bil så det brukes bare når han er med bestemor.

http://www.babycare.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=list&b_kid=495869

Til Kevin ville jeg kjøpt MaxiCosi Rodi XR.

http://www.babycare.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=list&b_kid=495870

MaxiCosi Rodi SPS

•Sidebeskyttelsessystem: Optimal sidebeskyttelse ved ulykker

•Unik tilbakelent posisjon for avslappet sittestilling

•Lettvint installasjon i bilen

•Behagelig polstret hodestøtte

•Ryggstøtte kan justeres i høyden og bredden

•Sikkerhetskroker sikrer perfekt feste i sikkerhetsbeltet

•Ryggstøtten er justerbar til vinkelen på bilsetet

MaxiCosi Rodi XR

For barn fra 3.5 år til 12 år (15-36 kg)

•Unik hvilestilling for både små og store barn

•Lett tilgjengelig enhånds justering av hvilestillingen

•Ryggstøtten vokser med barnet både i høyden og bredden

•Optimal sidebeskyttelsefor hode, rygg og hofter

•Ekstra stabil

•Lett vekt, enkel å flytte fra bil til bil

•Komfortabel, behagelig hodestøtte og størrelse på sete

•Feste for bilens sete i stolen som sikrer riktig plassering av bilbeltet

•Enkel installering i bilen, du bruker bilens 3 punkts-sele

•Vaskbart trekk

Lykke til:)

Skrevet

De bakovervendte setene tar ikke mer enn 1-2 minutterå montere. Det er ikke så vanskelig som noen later til å tro.

Skrevet

Vi har ett izi kid til 2åringen vår, det er samme montering som izi combi, og enig med de andre. Om forankringsselene henger der fast (de merkes egentlig ikke når stolen står der) så går det veldig raskt å montere når man bare har lært det. Tror jeg bruker ca 5 min, da står det støtt som ett fjell. Men det er viktig å lære det ordentlig så det ikke blir noe feil!

Ellers har jeg hørt og lest at britax two way elite skal være enkelt og montere, det samme med brio zento. Så de to setene er sikkert også gode kjøp =) Two way elite skal også passe lenge, noe som er greit om man ønsker å ha barna bakovervendt lenge.

Når det gjelder eldstemann så er er det jo en del å velge i. Vi har maxi cosi rodi XR til vår 4 åring, og jeg angrer litt på at jeg ikke kjøpte britax sete. Husker ikke helt hva modellen heter, men det selges på barnas hus. Det har mye bedre sidebeskyttelse enn maxi cosi sitt, og synes stoffet virker mer slitesterkt. Bortsett fra det er vi veldig fornøyd med maxi cosi setet.

Hts izi Up skal også være ett bra sete for barn i den aldersgruppen. Mener det har vært noen forbedringer på den nyeste modellen

Skrevet

BRIO Zento er genialt, og tar kun 2 min å montere, hvertfall om man har forankringsselene liggendes på gulvet som de andre her sier.. de tar jo ingen plass, og man kan gjemme de under førersetet..

da skal man bare feste selen dobbelt igjennom bilstolen og feste, med en ting.. dvs ingen krokking med selen opp og ned og under og inni.. også fester man selene, og strammer, ferdig. 0-25 kilo. rimeligt også, 2499 ca..

Skrevet

Vi har to biler så vi har både HTS izi comfort x1 setet og Britax two way elite.

HTS stolen er absolutt det vi er mest fornøyd med.Et styr og montere, men har en gjort det noen ganger så blir det nok en vane. Et godt sete som gutten vår sitter godt i og sover godt i uten at hodet henger fremover.

Britax Two Way Elite er vi ikke fornøyd med. Er billig og enkel å montere så grei å flytte fra bil til bil. Gutten vår var 14 mnd da han begynte å bruke det. Synes setet var veldig bratt og når han sovnet i det så falt hodet fremover slik at det ser veldig ubehagelig ut. Nå brukes dette setet bare på små turer, til og fra barnehagen osv, og når besteforeldre ønsker å låne et sete (brukes da forovervendt). Nå er gutten vår 2 år så nå begynner setet å bli bra til han, men ville ikke ha kjøpt det på ny.

Nå skal lillebror snart overta HTS stolen i hovedbilen og storebror skal få Britax Evolva. Har en lang pappa så er ikke plass til bakovervendt stol bak førersetet. Hadde det vært plass hadde vi kjøpt Britax Multitech (samme setet men kan brukes begge veier).

I bil nr 2 skal lillebror få nytt hts sete, mens storebror fortsetter å bruke two way setet.

Kjører dere langt eller er det bare små turer?

Er det mest lengre turer så ville jeg ha sett på britax multitech. Det har støtteben, men ser relativt greit ut å montere (har ikke prøvd selv). Da har dere et sete som kan brukes lenge og gutten deres sitter bedre enn i two way elite.

Er det bare små turer så er two way elite et ok sete, men ikke mer enn det.

Skrevet

Britax two way elite er et supert sete, billig og simpelt å montere både bakover og fremovervendt.

At det er, som ei over her sier, bratt, er ikke tilfelle. Du kan legge det nokså godt bakover. Se linken.

http://www.britax.se/twoway08.htm

Ville uten tvil gått for dette setet til minsten.

Til eldste ville jeg bare kjøpt en putestol.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...