lille løk Skrevet 6. juli 2009 #1 Skrevet 6. juli 2009 Jeg har forstått at å amme babyen i søvn ikke er etter boka, dette blir frarådet fordi babyen ikke lærer å "finne" søvnen selv. Her i huset så har vi vel trosset dette, og lagt oss til den vanen at hver eneste kveld ammer jeg lillejenta i søvn. Vi ligger i sengen, hun drikker i ca 1 time og så sovner hun så godt som bare det! Har fungert veldig greit for oss, aldri hatt noe problemer med oppvåkninger ol. MEN har vi bitt oss selv i halen??? Kommer vi til å få kjempeproblemer når hun etterhvert må lære seg til å sovne uten pupp??? Har noen erfaring? Jenta er snart syv mnd nå, og jeg skal begynne å jobbe igjen i slutten av september, jobber turnus- det vil så si at jeg jobber kvelder også. Kan jo ikke storme hjem med puppen når hun skal sove da...Hmm...hadde hun bare brukt smokk eller tatt flaske så kunne det hjulpet henne til å roe ned. Men jenta har ikke forstått seg på at man kan suge på noe annet enn pupp, så slike dupperier blir det bitt intenst på- og hun roer seg absolutt ikke ned med smokk i hånd eller munn!!! Kan jo være at det ordner seg helt av seg selv, er litt tilhenger av å ikke ta problemer på forskudd...meeen- lurer nå egentlig bare om noen har noe å si til saken jeg??
mamazon <3<3<3 Skrevet 6. juli 2009 #2 Skrevet 6. juli 2009 Jeg ammet jenta mi i søvn til hun var 8 mnd, men vi fant ut at det ikke kunne fortsette, pluss at hun våknet mye på natta, så vi håpet at hun ville sovne lettere da også uten pupp. Vi brukte Sove-Karins hysj-metode (la henne ned og holdt litt fast på henne mens vi hysjet til hun roet seg), og det funket kjempebra. Etter fire dager kunne vi legge henne ned og hun sovnet uten en lyd etter noen minutter. (og hun var av typen som virkelig pleide å hyle når hun ble lagt ned i senga, ikke bare litt småsutring der nei) I tillegg sov hun plutselig hele natta, noe hun aldri før hadde gjort. Nummer to har vært myyyye lettere, han finner søvnen selv hver kveld, er bare 3 mnd.
Punny Skrevet 6. juli 2009 #3 Skrevet 6. juli 2009 Jeg har gjort og gjör som deg enda og den lille frökna er 20 mnd. Hun finner sövnen selv uten flaske eller pupp på dagen når hun er hos dagmamma eller om pappaen er hjemme. Noen ganger legges hun uten kveldspupp men da må pappaen legge henne. Hun tok ikke flaske för hun var 10 mnd. Jeg ble også frarådet på det sterkeste at dette var fryktelig å gjöre. Har ikke värt noen problemer hos oss, men dette er sikkert forskjellig fra baby til baby.
partyoffive Skrevet 6. juli 2009 #4 Skrevet 6. juli 2009 Jeg har gjort akkurat det samme med mine 3. Akkurat fordi det har fungert utrolig bra. Alle babyer er forskjellige. Med vår forste var overgangen til og legge uten og amme super lett, og gikk innen en uke. hun var 12 mnd. da. Brukte 'hysje metoden også'. He-he, visste faktisk ikke at denne 'metoden' hadde et navn, men det fallt naturlig. Holde, stryke på ryggen og 'hysje'. Vi gjorde akkurat det samme med nr.2, og det fungerte IKKE! Vi holdt på fra 12-15 mnd. Selv etter det våknet hun opp til flere ganger etterpå, og gjerne etter 10 min. forste gang. Det var et mareritt fram til hun var 2 1/2 år. Med 3. mann har vi ikke begynnt. Han ammes til sovn enda. Men pappa kan legge han hvis jeg ikke er der. Hvis han ser meg går det ikke. Så begynn over sommeren og prove i ha pappaen legge babyen, men da må du ikke synes eller hores. På dagtid kan jo kanskje du begynne med 'hysje' metoden, så gjor pappaen det på kvelden...? Lykke til!
Brillefint - Jadda! Skrevet 6. juli 2009 #5 Skrevet 6. juli 2009 Jeg ville begynt å prøve å gi kveldspuppen ute på stua nå. Lillegutten vår lærte seg å finne søvnen selv når han var 4 mnd uten noen store problemer - første natta lærte han seg det, og det helt uten skriking. Nå er han 6 mnd og trenger ikke puppen for å sovne i det hele tatt.
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 6. juli 2009 #6 Skrevet 6. juli 2009 Der er ungar så utrulig ulike. Gutten min som er 5år nå klarte ikkje å finna søvnen uten at eg eller pappan var i senga med han, han nekta plent å sove i sprinkelseng og sov i senga med oss fram til han var 19mnd, da fikk han eget rom. Han starta å sovne aleine når han var rundt 16mnd og det gjekk heilt greit å legge han på eget rom og han sovna uten problemer. Alle sa til meg at eg hadde gjort noko så dumt at eg kom til å få det tilbake 100gonger når han skulle på eget rom.....?? Jenta mi som er 3år er ein heilt anna type. Ho ga klar beskjed om at ho skulle sova aleine og at eg fikk sjå til å komma meg vekk. Ho starta å sove i senga med oss når ho var nesten 2år, ho var sjuk da. Og etter det så har ho vore der, deler nå den gamle dobbelt senga med storebror etter at me fant ut at dei to kunne dele rom fram til me hadde rydda det tredje rommet i huset. Det fungerer veldig bra!! Så ingen ungar er like, la ungen sovne til puppen og ta ting gradevis som du føler er bra for deg og ungen og ikkje minst pappa. Du kjenner ungen din og du veit kva som kjem til å gå eller ikkje. Eg svara bestandig at me får nå sjå når den dagen kjem at han skal sove aleine korleis det går. Lagar ikkje det til noko problem nå, ser når den dagen kjem. Hvis du er nervøs for at det ikkje skal gå da så merkar ungen det og da blir det nervøs stemning og ungen vil ikkje. Så ikkje la det vera noko problem før det virkelig er det, og ta det der etter. Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå