nick_317069 Skrevet 6. juli 2009 #1 Skrevet 6. juli 2009 jeg hadde en MA i mars i uke 15 men er nå gravid igjen i 9+1 idag og alt er bra.men fikk et brev fra legen min på sykehuset jeg var på i mars at det var forandring i morkaka.fikk beskjed at jeg må ta ALBYL-E 76 mg hele svangerskapet,(blodfortynnene medisin)men jeg har jo ingen problemer og da jeg mista forrige gang var det fordi navnlesnora var rundt halsen.var på ultralyd da jeg var 8+4 og fikk se hjerte banke og legen sa at alt var fint.burde ikke jeg få beskjed om å dra å ta blodprøver for å sjekke om jeg trenger den medisinen? snakka nettopp med legen på sykehuset i førde og ho sa at jeg kunne få økt blødning av de tablettene,men jeg vil jo ikke ha det når jeg ikke har hatt det denne gangen,ho må være helt syk i hodet.hva gjør jeg
Mamma til en engel<3 Skrevet 6. juli 2009 #2 Skrevet 6. juli 2009 Hmm, har du ikke en fastlege eller noe du kan henvise deg til da? For å høre litt med han om hva du bør gjøre? Eller evt jordmor. Vet ikke jeg altså, men trur nok jeg ville hørt meg litt rundt før jeg begynnte på medisinene:-)
♥Kabrimor♥ Skrevet 6. juli 2009 #3 Skrevet 6. juli 2009 Det kan hende at den legen din på sykehuset (som sannsynligvis er gynekolog, og spesialutdannet i forhold til bl.a. graviditet) er redd for at du skal få blodpropp i morkaka (eller andre seder i kroppen din). Og dette kan du forbygge ved å ta Albyl-e. Jeg ville nok hørt på den legen. Men siden du er så usikker burde du ringt sykehuset igjen og snakket med den legen som sa du skulle starte med medisinen, slik at du får skikkelig klarhet i dette. Det er alltid økt blødningsfare ved å bruke blodfortynnende, men det er også farlig å få blodpropp, så hun har nok vurdert hva som er det beste, og viktigste for deg og ditt barn. Albyl-E 75mg er reseptfri, og ikke en veldig sterk blodfortynnende. Legen er nok neppe syk i hodet, men har gjort en vurdering i forhold til din situasjon. Det lureste er som regel å høre på legen sin.
b77h Skrevet 6. juli 2009 #4 Skrevet 6. juli 2009 Ja, jeg ville også vært veldig takknemlig for at denne legen er så engasjert at han/hun (?) vil at du skal ta albyl e. Blodpropper i morkaken og ellers for dårlig blodgjennomstrømning kan føre til aborter og for tidlig fødsel. Selv går jeg på både klexane (sprøyter m blodfortynnende) og albyl e (faktisk på eget initiativ etter å ha lest mye om dette) iallefal frem til uke 12. Begynner jeg å få blødninger vil jeg selvfølgelig trappe ned, men så langt har det ikke kommet noen. Albyl e har også en betennelsesdempende effekt som er gunstig. Og lavdose er veldig uskyldig. Men ønsker du å unngå blodpropp og levringer i blodet, uten medisiner, kan det også hjelpe med ganske høye doser e-vitamin + omega-3 (men da er det mer enn "vanlig" dose). Lykke til, og jeg er helt sikker på at legen din vet hva han/hun gjør.
b77h Skrevet 6. juli 2009 #5 Skrevet 6. juli 2009 ps: albyl e 75mg er ikke reseptfri da...må ha resept på apoteket (iallefal måtte jeg det). Så det er jo ikke noe man skal eksperimentere med selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå