trøndermamman87 Skrevet 5. juli 2009 #1 Skrevet 5. juli 2009 Etter 1.juli 09 er det sånn at far har lovfestet 10 uker pappapermisjon. vi synest begge det er lenge. har lyst å amme barnet hvertfall 1 år, og jeg må jo jobbe da siden jeg ikke får permisjonspenger de ukene. har en halvtime kjøring til og fra jobb så det er ikke aktuelt å kjøre hjem for å amme, og så kjøre tilbake til jobb. sambo har heller ikke tid å ta alle de ukene. han er begynt i ny jobb. og jeg er bare glad for å vere hjemme lengst mulig. er det mulighet å søke om å overta noen av fars uker?
Tweak Skrevet 5. juli 2009 #2 Skrevet 5. juli 2009 Pappaen kan for eksempel ta en dag permisjon i uken, og den dagen behøver ikke du jobbe. Han behøver heller ikke ta ut sine uker så regelmessig som en dag i uken, men en uke her og en uke der. Og permisjonen kan tas ut gradert til ungen er 3 år, og da er han jo ikke ny i jobben lenger. Ellers så er det mange som bruker ammefri fra jobb til å komme på jobb litt senere og gå litt tidligere. Ved ett år så er det ofte bare amming til frokost og kvelds som trengs og så vanlig babymat i tillegg. Men jeg tror det skal en god del til for å få overta fars uker...
"nøtteliten" Skrevet 5. juli 2009 #3 Skrevet 5. juli 2009 Mor kan kun søke om å overta fedrekvoten dersom far er for syk til å kunne ta seg av barnet eller er innlagt i helseinstitusjon. Hvis det ikke passer for far å ta fedrekvoten kan han søke om å få utsette den. Dersom han er i arbeid eller tar ut ferie kan permisjon utsettes inntil barnet fyller 3 år. Permisjon som ikke er oppbrukt innen 3 år bortfaller. Han kan også ta ut fedrekvoten samtidig som ferie og på den måten "sponse" dersom du nsker permisjon uten lønn etter foreldrepermisjonen. Du kan søke om fri til amming. Mange ammer om morningen og så om kvelden igjen. Er ikke så mange som ammer en 1-åring flere ganger daglig, tror jeg. Alle har rett til fri ved amming så da kan du ta ekstra tid til dette før du drar på jobb.
snuffe Skrevet 5. juli 2009 #4 Skrevet 5. juli 2009 Søke kan du jo alltids, men med de grunnene du nevner vil dere få et garantert avslag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå