Anonym bruker Skrevet 5. juli 2009 #1 Skrevet 5. juli 2009 Jeg og min samboer har et barn sammen, unnfanget på naturlig vis. Da lillemann var ca 10 mnd fant vi imidlertid ut at min samboer er hiv-smittet. Har vært usannsynlig uheldig en gang han jobbet på cruisebåt for mange mange år siden. Er helt sykt å tenke på at han hadde ubeskyttet sex en gang og ble smittet, mens vi har vært sammen og hatt sex i mange år, og jeg har ikke fått det. Har jo testet seg, men hiv var liksom ikke en test man tenkte på... Uansett... sånn er det, og det må vi leve med. Jeg vil imidlertid fryktelig gjerne ha et barn til. Det lar seg ikke gjøre her i landet, så vi må ordne dette for egen regning i Sverige eller Danmark. Så da lurer jeg på om det finnes noen der ute som har vært i samme situasjon, og vet noe om dette? Ble gravid etter 6-7 mnd prøving sist, og med det utgangspunktet burde jeg vel bli gravid på første forsøk med IVF???? Heldigvis er det sånn at man kan leve et langt liv med hiv nå, og mest sannsynlig er det ikke det man dør av. Er bare så ufattelig at noe sånt skulle skje oss.... Vi er tross alt helt vanlige folk med alminnelige jobber, og venlig heteroseksuell legning.... 7 mnd siden vi fikk vite nå, så har sunket inn, og vi har lært oss å leve med hemmeligheten....
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2009 #2 Skrevet 5. juli 2009 Trodde da det ble gjort her i Norge? De "vasker" sæden, dvs de fjerner guffa som er rundt sæd-cellene. Så setter de sæd-cellene inn i deg. Men dette vet jeg egentlig ingenting om, har bare lest litt om temaet for en tid tilbake. Og så lenge det er han og ikke du som er smittet, er jo alt "enklere" i forhold til fødsel og amming også. Kan ikke si annet enn at jeg håper alt går bra:) Så en kar på tv for en tid tilbake, han hadde vært smittet i 18 år, men hadde ingen symptomer på AIDS. Lykke til med et evt. nytt familiemedlem
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2009 #3 Skrevet 5. juli 2009 For det er jo sæd-væsken som inneholder smitten. anonym 20:11
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2009 #4 Skrevet 5. juli 2009 Ingen som er HIV-positiv får ass befruktning i Norge, så det må dere gjøre utenlands. Det går ikke an å vaske bort et virus. Trist å høre om samboeren din, godt at det finnes så gode medisiner nå til dags.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2009 #5 Skrevet 5. juli 2009 Nei vel, hilsen anonym som var så dum og sa at de kunne "vaske" sæden. http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5619&MainArea_5661=5619:0:15,1331:1:0:0:::0:0&MainLeft_5619=5544:26664::1:5625:6:::0:0
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2009 #6 Skrevet 5. juli 2009 Jeg har to barn med assistert befruktning. Vi fikk klar beskjed om at var en av oss smittet, fikk vi ikke behandling. Det står blandt annet på riksen sine sider. Der er de strenge.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2009 #7 Skrevet 5. juli 2009 Ja, ja.. En kan ikke vite alt! Trøst deg med at presidenten i Sør-Afrika trodde at en dusj etter sex hjalp mot HIV-smitte Hilsen A20:15.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2009 #8 Skrevet 6. juli 2009 Hei! Det er laget rundt selve sædcellen som inneholder HIV-smitten og ikke selve sædcellen. Men om de har funnet en måte å ta vekk det smittede laget er jeg ikke sikker på. Så du er ikke så dum som noen sier...
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2009 #9 Skrevet 6. juli 2009 Nei jeg vet at jeg ikke er så dum:) Tydeligvis ikke alle som holder seg oppdatert. Når jeg skrev at de "vasket" sæden, så mente jeg jo ikke i såpe og vann.... Men som du også skriver så er det sæd-væsken som inneholder smitten og ikke selve sæd-cellen. Jeg har fulgt mye med på Dr. Frølands arbeid, noe som er veldig spennende. Og den linken jeg sendte med var fra 2003, så i 2009 bør noe ha skjedd. Men er det sånn som hun over her skriver, at man ikke får assistert befruktning når en av partene er hiv-positiv, vel da skal ikke jeg påstå noe annet. For assistert bef. har jeg virkelig ikke greie på
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2009 #10 Skrevet 6. juli 2009 Men kanskje ikke så rart, linken jeg sendte med funker jo ikke. Skal finne en ny da:)
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2009 #11 Skrevet 6. juli 2009 http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5619&MainArea_5661=5619:0:15,1331:1:0:0:::0:0&MainLeft_5619=5544:26664::1:5625:6:::0:0
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2009 #12 Skrevet 6. juli 2009 Men man får fortsatt ikke behandling her i Norge.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2009 #13 Skrevet 7. juli 2009 Sædvask er mulig i Sverige og Danmark, og kommer trolig til å bli lov i Norge ved ny revisjon av bioteknologiloven. Tar nok dessverre flere år. Har en søster som er i akkurat samme situasjon... Lurer på om det gjelder mange. Er jo ikke akkurat noe man forteller folk, så ikke godt å si....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå