Gruffalo:-) Skrevet 5. juli 2009 #1 Skrevet 5. juli 2009 Hvordan synes dere det funker, med studielån altså? Jeg har så lyst å begynne på høgskolen nå til høsten, har søkt og venter på svar. Men, jeg må nok ha studilån for å klare meg, og er litt skeptisk til det.. Vet ikke hvorfor, bare innbiller meg at det er så hardt å dra det med seg i ettertid.. Hva synes dere med studielån, går det greit etter studiene? Hva er fullt studielån på hvert år?
....mammatilto... :))) Skrevet 5. juli 2009 #2 Skrevet 5. juli 2009 Jeg er utdannet markedsøkonom og har et studielån på litt over hundretusen, har IKKE fått jobb innen studie så jobber i matbutikk...betaler ned stidelånet og har angret mange ganger på valget mitt. Men håper det går bedre for deg;)
Gemini7 Skrevet 5. juli 2009 #3 Skrevet 5. juli 2009 Jeg har studielån etter 6 års universitetsutdannelse, over 300 000. Nå husker jeg ikke lenger hva årsbeløpet er på, men sjekk www.lankeassen.no, der finner du alt du trenger å vite, søknadsskjemaer osv. terminbeløpene er store når man skal betale tilbake, så lurt å dele det opp i månedsavdrag i stedet. Ellers synes jeg det går greit med betaling. Både jeg og sambo har lån for 6 år, og vi greier oss fint, nå som vi er i jobber med helt grei lønn.
CottenCandy♥Butterscotch Skrevet 5. juli 2009 #4 Skrevet 5. juli 2009 Jeg føler jeg har kastet bort 3 av 6 år med studielån og sitter nå med gjeld oppetter ørene Men vi klarer oss bra, det er bare veldig "surt".
Gemini7 Skrevet 5. juli 2009 #5 Skrevet 5. juli 2009 Ps. jeg har fått drømmestillingen etter endt utdanning, så jeg angrer absolutt ikke på at jeg valgte å utdanne meg innen det faget jeg elsker:)
prysseluskan Skrevet 5. juli 2009 #7 Skrevet 5. juli 2009 Jeg har en god slump studielån etter seks års studier, men ser ikke på det som noe problem. Med utdanning får man, som regel, en ok betalt jobb og ikke minst har det å studere en verdi i seg selv. Det er absolutt verdt det! Jeg vet ikke hva fullt studielån er på nå, sjekk www.lanekassen.no.
ApriIbaby Skrevet 5. juli 2009 #9 Skrevet 5. juli 2009 Ikke vær redd for å ta studielån for å få deg en utdanning, Det er verdt det. Men tenk nøye igjennom hvilken utd du skal bruke pengene til, og gjennomfør denne på normert tid. Ikke ta studielån for flere semestre enn du må. Ikke sløs med pengene. Regn gjerne ut hva f. eks en halvliter koster i studielånspenger ( altså når den er betakt tilbake) og jeg tror ikkke du kjøper mange pils for lånet for å si det slik.
mamarama og lille banan Skrevet 5. juli 2009 #10 Skrevet 5. juli 2009 jeg tror studielånet ligger på litt over 85 000 nå
*Rutletutt* Skrevet 5. juli 2009 #11 Skrevet 5. juli 2009 Jeg har fullt studielån etter 6-års jusstudier...så det er jo litt...men abslott verdt det for å si det sånn;o) Betaler vel rett over 4000,- hver 3. mnd. Går helt fint. Hva har du lyst å studere da?
Mille** Skrevet 5. juli 2009 #12 Skrevet 5. juli 2009 Både jeg og mannen har fullt studielån, er jo en investering da, vel verdt det. Får nedskrevet 16 000 i året, det er jo ganske kjekt da. ;o)
mamman til to gutter Skrevet 5. juli 2009 #13 Skrevet 5. juli 2009 Hvis du skal studere "bare" for å studere et fag du syns virker spennende uten å ha et mål om hva du skal bli, så kan du ende opp med mye studielån uten at du sitter opp med noe annet enn noen hyggelige år som student. Skal du studere for å bli noe spesielt, feks sykepleier, dataingeniør, tannlege, lærer osv osv, så blir det noe annet, for da tar du opp studielån for å senere kunne jobbe med noe du ønsker å jobbe med. Da vil du også få høyere lønn enn om du ikke hadde studert og får dermed mer penger til å betale lånet med. Jeg har studielån etter tre år med studier og betaler litt over 3000kr hvert kvartal, syns studiene er verdt ca1000kr i mnd.
Gruffalo:-) Skrevet 5. juli 2009 Forfatter #14 Skrevet 5. juli 2009 Jeg skal studere til å bli førskolelærer.. Har nå jobbet to år som assistent i bhg og har funnet ut at det er denne jobben jeg ønsker meg, derfor jeg vurderer utdanning.. Hadde vært så gøy å hatt noe på papiret liksom, og nå får jeg bare vikariater, mens jeg som førskolelærer helt sikkert vil få fast jobb pga etterspørsel etter førskolelærere.. Takker for alle svar, opptaket er 20. juni, så jeg venter spent:-)
ApriIbaby Skrevet 5. juli 2009 #15 Skrevet 5. juli 2009 Når planen er så klar og fornuftig synes jeg ikke du skal lure. Lykke til med studier.
Galskapens overhode Skrevet 5. juli 2009 #16 Skrevet 5. juli 2009 Jeg har 7 år med studielån.. OG DET ER NOK!!! Bommet på første studiet. Trodde virkelig jeg VILLE bli dataing. Tok forkurs for å komme inn på dataing, Fikk dattera mi etter2. året på ing.studiet, og etter 1 år perm klarte jeg nesten ikke å ta i en datamaskin igjen.. Når jenta mi var nesten 2 startet jeg på lærerstudiet, og har virkelig truffet det RETTE valget.. Ferdig utdannet i år, har hatt noen vikariater under studiene, og ELSKER jobben.. Det virker som du vet hva du vil.. da er det vel ikke noe å lure på.. Det er sure penger å betale tilbake etterpå, men jeg hadde ikke klart å ta denne utd. uten..
Lilith Skrevet 6. juli 2009 #17 Skrevet 6. juli 2009 Jeg har ca. 260 000 i studielån etter 5 års studier. Betaler ca. 5500 hver 3. mnd. Det er bare å legge av ca. 2000 av lønna hver mnd., ikke noe problem. Hvis du står på alle eksamener, blir ca. 32 000 av lånet hvert år omgjort til stipend, du kan altså unngå å få mer enn 50 000 i studielån hvert studieår. Etter en 3-årig utdannelse trenger du ikke å sitte igjen med mer enn 150 000 i studielån. Go for it! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå